Diferència entre les revisions de "Tomisme"
Anar a la navegació
Anar a la busca
(Etiquetes: Editat des de la versió per a mòvils Editat des de la versió per a mòvils Edició mòvil alvançada) |
(Text reemplaça - 'medieval' a 'migeval') |
||
(No se mostra una edició intermija del mateix usuari) | |||
Llínea 1: | Llínea 1: | ||
− | '''Tomisme''' és l'[[escola filosòfica]] i teològica que va sorgir com un llegat del coneiximent i el pensament de [[Sant Tomás d'Aquino]], [[Filosofia|filòsof]], [[teòlec]], [[sant]] i [[Doctor de l'Iglésia]]. La paraula ve del nom del seu autor, que la seua ''[[Summa Theologiae]]'' va ser un dels documents més influents en la [[teologia]] i en la [[filosofia | + | '''Tomisme''' és l'[[escola filosòfica]] i teològica que va sorgir com un llegat del coneiximent i el pensament de [[Sant Tomás d'Aquino]], [[Filosofia|filòsof]], [[teòlec]], [[sant]] i [[Doctor de l'Iglésia]]. La paraula ve del nom del seu autor, que la seua ''[[Summa Theologiae]]'' va ser un dels documents més influents en la [[teologia]] i en la [[filosofia migeval]] i seguix sent estudiada hui en dia en les classes de [[filosofia]] i de [[teologia]], especialment en les universitats catòliques. En l'[[encíclica]] ''[[Angelici Doctoris]]'', del [[Papa]] [[Pío X]], va advertir que les ensenyances de l'Iglésia no poden ser enteses en el seu sentit precís sense els fonaments filosòfics i teològics bàsics de les tesis principals de Tomás: |
− | {{cita|La tesis capital en la filosofia de Sant Tomás no es va a colocar en la categoria d'opinions que puguen ser objecte de debat d'una manera o una atra, sino que deuen ser considerades com els fonaments sobre els que es basa tota la ciència de les coses naturals i divines, si estes opinions són una volta suprimides o alterades en modo | + | {{cita|La tesis capital en la filosofia de Sant Tomás no es va a colocar en la categoria d'opinions que puguen ser objecte de debat d'una manera o una atra, sino que deuen ser considerades com els fonaments sobre els que es basa tota la ciència de les coses naturals i divines, si estes opinions són una volta suprimides o alterades en qualsevol modo, que necessàriament deuen seguir els estudiants de les ciències sagrades en última instància, no es percebran tant com el significat de les paraules en el que els dogmes de la revelació divina són proposts per la magistratura de l'Iglésia.<ref>[[Papa Pío X]], ''[http://maritain.nd.edu/jmc/etext/doctoris.htm ''Doctoris Angelici'']'' (29 de juny de 1914).</ref>}} |
El [[Concili Vaticà II]] descriu el sistema de Tomás com la «[[filosofia perenne]]».<ref>[[Concilie Vaticà II]], ''[[Optatam Totius]]'' (28 d'octubre de 1965) 15.</ref> | El [[Concili Vaticà II]] descriu el sistema de Tomás com la «[[filosofia perenne]]».<ref>[[Concilie Vaticà II]], ''[[Optatam Totius]]'' (28 d'octubre de 1965) 15.</ref> |
Última revisió del 22:13 28 ago 2023
Tomisme és l'escola filosòfica i teològica que va sorgir com un llegat del coneiximent i el pensament de Sant Tomás d'Aquino, filòsof, teòlec, sant i Doctor de l'Iglésia. La paraula ve del nom del seu autor, que la seua Summa Theologiae va ser un dels documents més influents en la teologia i en la filosofia migeval i seguix sent estudiada hui en dia en les classes de filosofia i de teologia, especialment en les universitats catòliques. En l'encíclica Angelici Doctoris, del Papa Pío X, va advertir que les ensenyances de l'Iglésia no poden ser enteses en el seu sentit precís sense els fonaments filosòfics i teològics bàsics de les tesis principals de Tomás:
La tesis capital en la filosofia de Sant Tomás no es va a colocar en la categoria d'opinions que puguen ser objecte de debat d'una manera o una atra, sino que deuen ser considerades com els fonaments sobre els que es basa tota la ciència de les coses naturals i divines, si estes opinions són una volta suprimides o alterades en qualsevol modo, que necessàriament deuen seguir els estudiants de les ciències sagrades en última instància, no es percebran tant com el significat de les paraules en el que els dogmes de la revelació divina són proposts per la magistratura de l'Iglésia.[1]
El Concili Vaticà II descriu el sistema de Tomás com la «filosofia perenne».[2]
Referències[editar | editar còdic]
- ↑ Papa Pío X, Doctoris Angelici (29 de juny de 1914).
- ↑ Concilie Vaticà II, Optatam Totius (28 d'octubre de 1965) 15.