Canvis

Anar a la navegació Anar a la busca
1 byte afegit ,  10:29 5 set 2015
m
Llínea 154: Llínea 154:  
Estilísticament pròxim a Fra Angèlico es troba [[Fra Filippo Lippi]] ([[1406]]-[[1469]]), d'una elegància més mundana, tot i que la seva pintura és essencialment religiosa.
 
Estilísticament pròxim a Fra Angèlico es troba [[Fra Filippo Lippi]] ([[1406]]-[[1469]]), d'una elegància més mundana, tot i que la seva pintura és essencialment religiosa.
   −
==== Mestres del segle XVI ====
+
==== Mestres del sigle XVI ====
 
[[Archiu:Michelangelo - Fresco of the Last Judgement.jpg|thumb|300px||right|Detall de la [[Capella Sixtina]] de [[Michelangelo Buonarroti]].]]
 
[[Archiu:Michelangelo - Fresco of the Last Judgement.jpg|thumb|300px||right|Detall de la [[Capella Sixtina]] de [[Michelangelo Buonarroti]].]]
[[Florència]] continua al [[segle XVI]] sent la capital de l'[[art]], però les seves figures màximes es traslladen a [[Roma]], on la cort pontifícia constituïx el mecenage d'una época nova, o viagen per diverses ciutats. En general els pintors educats a Florència concedixen al dibuix una importància més gran que al
+
[[Florència]] continua en el [[sigle XVI]] sent la capital de l'[[art]], pero les seues figures màximes es traslladen a [[Roma]], a on la cort pontifícia constituïx el mecenage d'una época nova, o viagen per diverses ciutats. En general els pintors educats en [[Florència]] concedixen al dibuix una importància més gran que atres escoles en un sigle en qué la llínia pert el seu perfil de delimitadora de les formes. L'escola de pintura del ''Cinc-cents'' aporta tres jagants: [[Leonardo da Vinci]], [[Miquel Àngel]] i [[Rafael]].
tres escoles en un segle en qué la llínia pert el seu perfil de delimitadora de les formes. L'escola de pintura del ''Cinc-cents'' aporta tres jagants: [[Leonardo da Vinci]], [[Miquel Àngel]] i [[Rafael]].
     −
[[Leonardo da Vinci]] és el gran arquetip de l'home renaixentista, igualment dotat per a la creació estètica que per a la ciència. Dos de les seues pintures, la ''Sant Cena'' i ''[[La Gioconda]]'', són eixemples culminants de la història de la pintura. Ya a [[La Verge de les Roques (National Gallery)]] Leonardo s'havia mostrat com un gran mestre de la composició triangular i de les llums.
+
[[Leonardo da Vinci]] és el gran arquetip de l'home renaixentista, igualment dotat per a la creació estètica que per a la ciència. Dos de les seues pintures, la ''Santa Cena'' i ''[[La Gioconda]]'', són eixemples culminants de l'història de la pintura. Ya en [[La Verge de les Roques (National Gallery)]] Leonardo s'havia mostrat com un gran mestre de la composició triangular i de les llums.
   −
[[Miquel Àngel]] és fonamentalment escultor, i en conseqüència, conserva l'energia del dibuix i el desig de moviment i força. A [[volta de la Capella Sixtina]] el dinamisme arriba a la seua plenitud: obra vasta i colossal. A la seua obra hi trobem totes les arrels del [[manierisme]]: és un món dramàtic, ben diferenciat de l'equilibri i l'optimisme de l'home del primer Renaiximent.
+
[[Miquel Àngel]] és fonamentalment escultor, i en conseqüència, conserva l'energia del dibuix i el desig de moviment i força. En la [[Capella Sixtina]] el dinamisme arriba a la seua plenitut: obra vasta i colossal. En la seua obra hi trobem totes les arrels del [[manierisme]]: és un món dramàtic, ben diferenciat de l'equilibri i l'optimisme de l'home del primer Renaiximent.
    
[[Rafael]] destacà per l'incís de les seues Madonne, i la qualitat dels elements pictòrics -llums, composició, etc.- pero la seua gran aportació està en la seua concepció espacial, en la profunditat i l'amplitut de l'espai en qué es mouen les figures de les grans composicions (''La disputa del Sagrament'', ''L'escola d'Atenes'') de les llonges vaticanes.
 
[[Rafael]] destacà per l'incís de les seues Madonne, i la qualitat dels elements pictòrics -llums, composició, etc.- pero la seua gran aportació està en la seua concepció espacial, en la profunditat i l'amplitut de l'espai en qué es mouen les figures de les grans composicions (''La disputa del Sagrament'', ''L'escola d'Atenes'') de les llonges vaticanes.
121 173

edicions

Menú de navegació