Diferència entre les revisions de "Confucianisme"
Llínea 4: | Llínea 4: | ||
El confucianisme ha influït profundament en el pensament i la cultura chinenques, en la qual impregna tots els àmbits de la vida, des de l'actitut davant l'existència, fixant els models de vida i pautes de valor social, fins a proporcionar la base de les teories polítiques i institucionals d'este país. | El confucianisme ha influït profundament en el pensament i la cultura chinenques, en la qual impregna tots els àmbits de la vida, des de l'actitut davant l'existència, fixant els models de vida i pautes de valor social, fins a proporcionar la base de les teories polítiques i institucionals d'este país. | ||
− | Es va establir com a doctrina d'estat en el [[sigle II aC]] i posteriorment es va reelaborar metafísicament en el [[segle XI]] d.C. en el nom de '''''daoxuejia''''', "escola de l'estudi del [[Dao]]" (o [[neoconfucianisme]]), estenent-se fins a [[Corea del | + | Es va establir com a doctrina d'estat en el [[sigle II aC]] i posteriorment es va reelaborar metafísicament en el [[segle XI]] d.C. en el nom de '''''daoxuejia''''', "escola de l'estudi del [[Dao]]" (o [[neoconfucianisme]]), estenent-se fins a [[Corea del Nort]], [[Corea del Sur]],[[Vietnam]] i [[Japó]]. |
== Vínculs externs == | == Vínculs externs == |
Revisió de 16:53 13 gin 2015
El confucianisme o rujia (en chinenc 儒家, pinyin rújiā, "escola dels lletrats" i més tart rúxué, 儒學, "ensenyança dels lletrats") és un conjunt de doctrines filosòfiques, morals i polítiques que es desenrollaren en China durant més de dos milenaris a partir de l'obra atribuïda al filòsof Kongzi (551-479 aC), conegut en Occident baix el nom llatinisat de Confuci.
El confucianisme ha influït profundament en el pensament i la cultura chinenques, en la qual impregna tots els àmbits de la vida, des de l'actitut davant l'existència, fixant els models de vida i pautes de valor social, fins a proporcionar la base de les teories polítiques i institucionals d'este país.
Es va establir com a doctrina d'estat en el sigle II aC i posteriorment es va reelaborar metafísicament en el segle XI d.C. en el nom de daoxuejia, "escola de l'estudi del Dao" (o neoconfucianisme), estenent-se fins a Corea del Nort, Corea del Sur,Vietnam i Japó.