Diferència entre les revisions de "Escultura etrusca"
m |
|||
(No es mostren 5 edicions intermiges d'3 usuaris) | |||
Llínea 1: | Llínea 1: | ||
− | [[Image:Banditaccia Sarcofago Degli Sposi.jpg|thumb|250px|''[[ | + | [[Image:Banditaccia Sarcofago Degli Sposi.jpg|thumb|250px|''[[Sarcòfec dels esposos]]'', terrissa, Caere]] |
− | L''''escultura etrusca''' va ser una de les expressions artístiques més importants del poble [[etruscs|etrusc]], el qual va habitar la regió del nort i centre d'[[Itàlia]] aproximadament entre els [[ | + | L''''escultura etrusca''' va ser una de les expressions artístiques més importants del poble [[etruscs|etrusc]], el qual va habitar la regió del nort i centre d'[[Itàlia]] aproximadament entre els [[sigle IX aC|sigles IX]] i [[sigle I aC|I aC]]. El seu art derivava, en gran part, de l'[[art grec]], pero també es va desenrollar en moltes característiques pròpies.<ref name="Honour">{{citar web|url =http://books.google.cat/books?id=qGb4pyoseH4C&lpg=PA1&hl=ca&pg=PA1#v=onepage&q=&f=false|títul =A world history of art |consulta = 26-01-2010 |autor = Honour, Hugh & Fleming, John |data=2005|editorial =Laurence King Publishing |llengua =anglès}}</ref> |
− | Existixen molt pocs documents escrits etruscs i, | + | Existixen molt pocs documents escrits etruscs i, ademés, hi ha poca informació sobre el seu [[llenguage]], que encara no s'ha dessifrat en la seua totalitat, pero es poden trobar claus per a la reconstrucció de la seua història a través del seu [[art etrusc|art]], sense deixar de banda l'informació que també aporten les cròniques gregues i romanes que existixen al respecte. |
+ | L'escultura etrusca presenta moltes dificultats als estudiosos, dificultats que són objecte de controvèrsia i obliguen a propondre sempre interpretacions de manera provisional. No obstant això hi ha consens en l'afirmació que és una part molt important i original del llegat de l'art italià en anterioritat a l'arribada de l'[[Imperi Romà]]. | ||
+ | |||
+ | Ademés, també va contribuir significativament a la formació inicial de les tradicions artístiques de l'[[antiga Roma]].<ref name="Briguet">{{citar web|url =http://books.google.cat/books?id=4QaXZky58FIC&hl=ca&pg=PA92#v=onepage&q=&f=false|títul =Etruscan life and afterlife: a handbook of Etruscan studies. Wayne State University Press |consulta = 26-01-2010 |autor = Briguet, Marie-Françoise |data=1986|editorial = In Bonfante, Larissa |llengua =anglès|pàgines=p. 92-173 }}</ref><ref name="Hall">{{citar web|url = http://books.google.cat/books?id=bUhT7i7XhOAC&hl=ca&pg=PA3#v=onepage&q=&f=false ''Etruscan Italy: A rediscoverable history?''|títul =Etruscan Italy: Etruscan influences on the civilizations of Italy from antiquity to the modern era. Seth and Maurine Horne Center for the Study of Arts scholarly series. Indiana University Press |consulta = 26-01-2010 |autor = Hall, John Franklin |data=1996|editorial = |llengua =anglès|pàgines= pàg. 3-16 }}</ref> | ||
+ | |||
== Referències == | == Referències == | ||
<references/> | <references/> |
Última revisió del 11:19 2 jul 2024
L'escultura etrusca va ser una de les expressions artístiques més importants del poble etrusc, el qual va habitar la regió del nort i centre d'Itàlia aproximadament entre els sigles IX i I aC. El seu art derivava, en gran part, de l'art grec, pero també es va desenrollar en moltes característiques pròpies.[1]
Existixen molt pocs documents escrits etruscs i, ademés, hi ha poca informació sobre el seu llenguage, que encara no s'ha dessifrat en la seua totalitat, pero es poden trobar claus per a la reconstrucció de la seua història a través del seu art, sense deixar de banda l'informació que també aporten les cròniques gregues i romanes que existixen al respecte.
L'escultura etrusca presenta moltes dificultats als estudiosos, dificultats que són objecte de controvèrsia i obliguen a propondre sempre interpretacions de manera provisional. No obstant això hi ha consens en l'afirmació que és una part molt important i original del llegat de l'art italià en anterioritat a l'arribada de l'Imperi Romà.
Ademés, també va contribuir significativament a la formació inicial de les tradicions artístiques de l'antiga Roma.[2][3]