Diferència entre les revisions de "Fifth Avenue, Nova York"
(Pàgina nova, en el contingut: «thumb|350px|Quadro de [[Joaquim Sorolla "Fifth Avenue, Nova York", Museu…») |
|||
Llínea 10: | Llínea 10: | ||
En este gouache veem al pintor treballant des de la finestra de la seua habitació en l'Hotel Savoy de Nova York, en una vista sobre la Quinta Avinguda. En ràpides pinzellades capta sobre el cartó la vida urbana carregada del dinamisme que la caracterisa i protagonisada pels automòvils que circulen per la calçada. En ells Sorolla reconeixia sense dubte els signes de la vida moderna. El resultat és una obra que s'inscriu plenament en la modernitat, per estil i per tema. El paralelisme en importants obres impressionistes és evident (Caillebotte, Pisarro.) Són moltes les escenes de carrers i places parisenques que inevitablement nos recorda este gouache de Sorolla. L'immersió i coincidència de Sorolla en l'esperit de la seua época es mostra plena en obres com esta. A eixe esperit modern respon també la pròpia intrascendència del tema i l'aspecte de moment casual de l'escena, sense més pretensió que la de captar una "toma" de la vida ciutadana, una estampa urbana marcada per la velocitat de la nova màquina i la conquista de nous horisons, nous alvanços que es materialisen per eixemple en l'altura d'uns edificis que varen deure sorprendre al pintor en ànguls nous d'acostament a la realitat. | En este gouache veem al pintor treballant des de la finestra de la seua habitació en l'Hotel Savoy de Nova York, en una vista sobre la Quinta Avinguda. En ràpides pinzellades capta sobre el cartó la vida urbana carregada del dinamisme que la caracterisa i protagonisada pels automòvils que circulen per la calçada. En ells Sorolla reconeixia sense dubte els signes de la vida moderna. El resultat és una obra que s'inscriu plenament en la modernitat, per estil i per tema. El paralelisme en importants obres impressionistes és evident (Caillebotte, Pisarro.) Són moltes les escenes de carrers i places parisenques que inevitablement nos recorda este gouache de Sorolla. L'immersió i coincidència de Sorolla en l'esperit de la seua época es mostra plena en obres com esta. A eixe esperit modern respon també la pròpia intrascendència del tema i l'aspecte de moment casual de l'escena, sense més pretensió que la de captar una "toma" de la vida ciutadana, una estampa urbana marcada per la velocitat de la nova màquina i la conquista de nous horisons, nous alvanços que es materialisen per eixemple en l'altura d'uns edificis que varen deure sorprendre al pintor en ànguls nous d'acostament a la realitat. | ||
− | Esta obra presenta ademés l'interés afegit de mostrar-nos l'image complementària d'un Sorolla urbà que es prodigà poc en els seus grans llenços pero les manifestacions dels quals abunden en la seua obra gràfica i en les seues chicotetes notes de color. | + | Esta obra presenta ademés l'interés afegit de mostrar-nos l'image complementària d'un Sorolla urbà que es prodigà poc en els seus grans llenços pero les manifestacions dels quals abunden en la seua obra gràfica i en les seues chicotetes notes de color. |
== Vore també == | == Vore també == |
Revisió de 17:36 13 feb 2024
Fifth Avenue, Nova York, és una obra del pintor valencià Joaquín Sorolla i Bastida pintada en gouache sobre paper en unes dimensions de 63 × 410 cm. Està datada en l'any 1911 i actualment es conserva en el Museu Sorolla de Madrit.
Història
Gouache realisat durant un dels viages de Sorolla a Nova York, concretament el que realisa en l'any 1911 per a expondre en vàries ciutats nortamericanes, que li varen proporcionar èxit de crítica i de vendes. Esta obra pertany a una série de gouaches pintats en la mateixa perspectiva. És una vista de la famosa avinguda captada des de lo alt de l'habitació de l'Hotel Savoy, a on s'estajava Sorolla junt a la seua dòna. En estos apunts s'observen els postulats de l'impressionisme, encara que en la seua eixecució recorda més als pintors fauve.
Descripció i característiques
En este gouache veem al pintor treballant des de la finestra de la seua habitació en l'Hotel Savoy de Nova York, en una vista sobre la Quinta Avinguda. En ràpides pinzellades capta sobre el cartó la vida urbana carregada del dinamisme que la caracterisa i protagonisada pels automòvils que circulen per la calçada. En ells Sorolla reconeixia sense dubte els signes de la vida moderna. El resultat és una obra que s'inscriu plenament en la modernitat, per estil i per tema. El paralelisme en importants obres impressionistes és evident (Caillebotte, Pisarro.) Són moltes les escenes de carrers i places parisenques que inevitablement nos recorda este gouache de Sorolla. L'immersió i coincidència de Sorolla en l'esperit de la seua época es mostra plena en obres com esta. A eixe esperit modern respon també la pròpia intrascendència del tema i l'aspecte de moment casual de l'escena, sense més pretensió que la de captar una "toma" de la vida ciutadana, una estampa urbana marcada per la velocitat de la nova màquina i la conquista de nous horisons, nous alvanços que es materialisen per eixemple en l'altura d'uns edificis que varen deure sorprendre al pintor en ànguls nous d'acostament a la realitat.
Esta obra presenta ademés l'interés afegit de mostrar-nos l'image complementària d'un Sorolla urbà que es prodigà poc en els seus grans llenços pero les manifestacions dels quals abunden en la seua obra gràfica i en les seues chicotetes notes de color.
Vore també
Referències
Bibliografia
- Aguilera, E. Los grandes artistas contemporáneos. Joaquín Sorolla. 1948. p. 48; il. 55; Catálogo de Pintura del Museo Sorolla (2002).
- Pantorba, Bernardino de. La vida y la obra de Joaquín Sorolla. Estudio biográfico y crítico (1970). 1970. p. 143. Nº Cat. 355
- Santa-Ana, Florencio de. Catálogo de pintura del Museo Sorolla. Madrid: Ministerio de Cultura, 2009. pp. 288. Nº Cat. 966
- Santa-Ana, Florencio de. Guía del Museo Sorolla. 1980. p. 125.
- Santa-Ana, Florencio de. Museo Sorolla (1991). 1991. p. 66.
- Santa-Ana, Florencio de. Museo Sorolla. 1999. p. 57.
- Santa-Ana, Florencio de; et álii. El Museo Sorolla visita Valencia. 2001. p. 170; il. p. 131. Nº Cat. 38
- Santa-Ana; Álvarez-Ossorio, Florencio de. Museo Sorolla, Catálogo de Pintura. 2002. p. 304. Nº Cat. 835
- Santa-Ana; Álvarez-Ossorio, Florencio de. Museo Sorolla. Catálogo de Pintura. 1982. p. 291; il.. Nº Cat. 971
Enllaços externs
- Wikimedia Commons alberga contingut multimèdia sobre Fifth Avenue, Nova York.
- Museo Sorolla