Edició de «Zeami»
Anar a la navegació
Anar a la busca
Advertencia: No has iniciat sessió. La teua direcció IP serà visible públicament si realises qualsevol edició. Si inicies sessió o crees un conte, les teues edicions s'atribuiran al teu nom d'usuari, junt en atres beneficis.
Pot desfer-se la modificació. Per favor, revisa la comparació més avall per a assegurar-te que es lo que vols fer; llavors deixa els canvis per a la finalisació de la desfeta de l'edició.
Revisió actual | El teu text | ||
Llínea 1: | Llínea 1: | ||
− | '''Zeami Motokiyo''', també nomenat '''Kanze Motokiyo ''' fon un [[actor]] i [[dramaturc]] [[Japó|japonés]]. Ademés d'escriure una gran cantitat d'obres, Zeami va escriure manuals de teoria teatral, publicats en [[1910]], i va establir el teatre [[no]] com una forma seria de [[art]]. Els seus llibres no són a soles instruccions, sino també, tractats estètics basats en la [[cultura]] espiritual del Japó. Els més celebres són "''El llibre de la transmissió de la flor i l'estil''", ''Füshi kaden'' (????), escrit en [[1423]] i el conjunt de tractats "''Les tradicions secretes del no''", les que | + | '''Zeami Motokiyo''', també nomenat '''Kanze Motokiyo ''' fon un [[actor]] i [[dramaturc]] [[Japó|japonés]]. Ademés d'escriure una gran cantitat d'obres, Zeami va escriure manuals de teoria teatral, publicats en [[1910]], i va establir el teatre [[no]] com una forma seria de [[art]]. Els seus llibres no són a soles instruccions, sino també, tractats estètics basats en la [[cultura]] espiritual del Japó. Els més celebres són "''El llibre de la transmissió de la flor i l'estil''", ''Füshi kaden'' (????), escrit en [[1423]] i el conjunt de tractats "''Les tradicions secretes del no''", les que van ser trobades en [[1909]] i publicats en [[1960]]. |
Zeami fon educat per son pare, Kan'ami, qui també era actor i gràcies a esta unió pare-fill es va establir el teatre no. Quan la companyia de Kan'ami es va mostrar a [[Ashikaga Yoshimitsu]], el ''[[shogun]] '' de Japó, ell va demanar a Zeami que la cort tinguera una educació en les arts. El ''shogun'' va prendre el chicot com el seu amant, en la tradició shudo (??), en [[1374]]. | Zeami fon educat per son pare, Kan'ami, qui també era actor i gràcies a esta unió pare-fill es va establir el teatre no. Quan la companyia de Kan'ami es va mostrar a [[Ashikaga Yoshimitsu]], el ''[[shogun]] '' de Japó, ell va demanar a Zeami que la cort tinguera una educació en les arts. El ''shogun'' va prendre el chicot com el seu amant, en la tradició shudo (??), en [[1374]]. | ||
− | + | Després que Zeami succeïra a son pare, ell va continuar realisant i adaptant el seu propi estil al que és hui en dia el no. Una mescla de [[pantomima]] i d'acrobàcia vocal, sent este estil el que ha fascinat japonesos per centenars d'anys. | |
Els erudits atribuïxen prop de 50 obres a Zeami, entre les que destaquen les obres mestres ''Izutsu'' i ''Takasago'', l'última que conté la frase ''senshuraku'', els "plaers de mils primaveres d'hivern", familiar als adeptes al [[sum]] com el nom del dia anterior a un torneig professional ("Izutsu" i "Takasago" són també els noms del ''heya'' en el sum). | Els erudits atribuïxen prop de 50 obres a Zeami, entre les que destaquen les obres mestres ''Izutsu'' i ''Takasago'', l'última que conté la frase ''senshuraku'', els "plaers de mils primaveres d'hivern", familiar als adeptes al [[sum]] com el nom del dia anterior a un torneig professional ("Izutsu" i "Takasago" són també els noms del ''heya'' en el sum). |