Edició de «José Viciano Martí»
Anar a la navegació
Anar a la busca
Advertencia: No has iniciat sessió. La teua direcció IP serà visible públicament si realises qualsevol edició. Si inicies sessió o crees un conte, les teues edicions s'atribuiran al teu nom d'usuari, junt en atres beneficis.
Pot desfer-se la modificació. Per favor, revisa la comparació més avall per a assegurar-te que es lo que vols fer; llavors deixa els canvis per a la finalisació de la desfeta de l'edició.
Revisió actual | El teu text | ||
Llínea 1: | Llínea 1: | ||
{{Biografia| | {{Biografia| | ||
| nom = José Viciano Martí | | nom = José Viciano Martí | ||
− | | image = | + | | image = |
− | | peu = | + | | peu = |
| nacionalitat = [[Espanya|Espanyola]] | | nacionalitat = [[Espanya|Espanyola]] | ||
| ocupació = Escultor | | ocupació = Escultor | ||
Llínea 14: | Llínea 14: | ||
== Biografia == | == Biografia == | ||
− | José Viciano fon el major de tres germans dedicats a l'escultura, fill de | + | José Viciano fon el major de tres germans dedicats a l'escultura, fill de Tomás Viciano Montó i Severina Martí. Son pare fon el fundador de la dinastia d'escultors castellonencs cap a l'any [[1850]]. Junt en Francisco ([[1872]]-[[1896]]) i Tomás ([[1852]]-[[1904]]) va iniciar una dinastia coneguda popularment com la dels "santers", a pesar de que únicament est últim fon el que es va dedicar de forma casi única a esculpir i modelar imàgens religioses per a les iglésies i confraries de la zona (Castelló, [[Vilarreal]], [[Almassora]], etc.). La popularitat familiar en la província de Castelló es va deure fonamentalment al desenroll, en la pròpia capital, d'una important llabor formativa en el seu taller, i a l'escassa nòmina d'escultors resenyables que varen treballar en la zona castellonenca en el [[sigle XIX]]. |
José Viciano inicià els seus estudis en la [[Real Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles|Real Acadèmia de Belles Arts de Valéncia]], encara que el seu verdader estil es va perfilar en el taller del seu mestre, l'escultor imaginer Modesto Pastor ([[1825]]-[[1889]]). La seua obra es caracterisa pel minuciós realisme de que dotava a tots els seus personages, podent-se emmarcar dins d'un historicisme naturaliste que manté una temàtica apegada a les preferències romàntiques en la llínea dels escultors Agapito Vallmitjana o José Aixa. | José Viciano inicià els seus estudis en la [[Real Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles|Real Acadèmia de Belles Arts de Valéncia]], encara que el seu verdader estil es va perfilar en el taller del seu mestre, l'escultor imaginer Modesto Pastor ([[1825]]-[[1889]]). La seua obra es caracterisa pel minuciós realisme de que dotava a tots els seus personages, podent-se emmarcar dins d'un historicisme naturaliste que manté una temàtica apegada a les preferències romàntiques en la llínea dels escultors Agapito Vallmitjana o José Aixa. | ||
− | En els anys, el taller d'escultura va derivar en treballs de talla en fusta per a decoracions d'interiors de vivendes i comerços, especialment marcs i mobiliaris, camp | + | En els anys, el taller d'escultura va derivar en treballs de talla en fusta per a decoracions d'interiors de vivendes i comerços, especialment marcs i mobiliaris, camp on varen desenrollar la seua llabor els descendents familiars, separats ya del món artístic. |
== Obra == | == Obra == | ||
− | + | ||
Entre la seua producció cal destacar l'image de vestir ''El nostre Pare Jesús de la Caiguda'', coneguda com ''"el Nazareno"'', obra de [[1894]] per a la confraria del mateix nom de la ciutat de Plasencia, [[Càceres]], que es conserva en el Museu Josefino-Trinitario d'esta ciutat; i en [[Castelló]], la seua ciutat natal, la peanya processional de la [[Mare de Deu del Lledó|Verge del Lledó]], el medalló de bronze en un cap de bou que corona la portada de la [[Plaça de bous de Castelló|plaça de bous]] ([[1887]]), i especialment l'escultura de [[Jaume I]], de l'any 1887 (vinculable estèticament a la que alçara Agapito Vallmitjana ya en [[1891]] en la plaça d'Alfons el Magnànim de la ciutat de [[Valéncia]]), en l'esbós del qual va participar el seu aprenent Ismael Mundina. | Entre la seua producció cal destacar l'image de vestir ''El nostre Pare Jesús de la Caiguda'', coneguda com ''"el Nazareno"'', obra de [[1894]] per a la confraria del mateix nom de la ciutat de Plasencia, [[Càceres]], que es conserva en el Museu Josefino-Trinitario d'esta ciutat; i en [[Castelló]], la seua ciutat natal, la peanya processional de la [[Mare de Deu del Lledó|Verge del Lledó]], el medalló de bronze en un cap de bou que corona la portada de la [[Plaça de bous de Castelló|plaça de bous]] ([[1887]]), i especialment l'escultura de [[Jaume I]], de l'any 1887 (vinculable estèticament a la que alçara Agapito Vallmitjana ya en [[1891]] en la plaça d'Alfons el Magnànim de la ciutat de [[Valéncia]]), en l'esbós del qual va participar el seu aprenent Ismael Mundina. | ||
Llínea 33: | Llínea 33: | ||
* [http://dbe.rah.es/biografias/5371/jose-viciano-marti José Viciano Martí - Real Acadèmia de l'Història] | * [http://dbe.rah.es/biografias/5371/jose-viciano-marti José Viciano Martí - Real Acadèmia de l'Història] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
== Enllaços externs == | == Enllaços externs == | ||
* [http://www3.uji.es/~belles/Salvador%20Belles/Seres%20Humanos%20de%20Castell%F3n/Jos%E9%20Viciano%20Mart%ED.pdf José Viciano Martí. Autor de la estatuta del Rey Don Jaime - Salvador Bellés] | * [http://www3.uji.es/~belles/Salvador%20Belles/Seres%20Humanos%20de%20Castell%F3n/Jos%E9%20Viciano%20Mart%ED.pdf José Viciano Martí. Autor de la estatuta del Rey Don Jaime - Salvador Bellés] | ||
− | |||
[[Categoria:Biografies]] | [[Categoria:Biografies]] |