Edició de «Educació Ambiental»

Anar a la navegació Anar a la busca

Advertencia: No has iniciat sessió. La teua direcció IP serà visible públicament si realises qualsevol edició. Si inicies sessió o crees un conte, les teues edicions s'atribuiran al teu nom d'usuari, junt en atres beneficis.

Pot desfer-se la modificació. Per favor, revisa la comparació més avall per a assegurar-te que es lo que vols fer; llavors deixa els canvis per a la finalisació de la desfeta de l'edició.

Revisió actual El teu text
Llínea 1: Llínea 1:
 
L''''educació ambiental''' té com a objectiu generar una consciència i solucions pertinents als problemes ambientals actuals causats per activitats humanes. Ensenya també els efectes de la relació entre l'home i el mig ambient, és un mecanisme pedagògic que mostra les interaccions que existixen dins dels ecosistemes. Els processos i factors físics, químics i biològics, cóm estos reaccionen, es relacionen i intervenen entre ells dins del mig ambient, és atre dels tòpics que difon l'Educació Ambiental (EA), tot açò en la fi d'entendre el nostre entorn i formar una cultura conservacionista a on l'home aplique en tots els seus processos productius, tècniques netes (donant solució als problemes ambientals), permetent d'esta forma el desenroll sostenible.
 
L''''educació ambiental''' té com a objectiu generar una consciència i solucions pertinents als problemes ambientals actuals causats per activitats humanes. Ensenya també els efectes de la relació entre l'home i el mig ambient, és un mecanisme pedagògic que mostra les interaccions que existixen dins dels ecosistemes. Els processos i factors físics, químics i biològics, cóm estos reaccionen, es relacionen i intervenen entre ells dins del mig ambient, és atre dels tòpics que difon l'Educació Ambiental (EA), tot açò en la fi d'entendre el nostre entorn i formar una cultura conservacionista a on l'home aplique en tots els seus processos productius, tècniques netes (donant solució als problemes ambientals), permetent d'esta forma el desenroll sostenible.
  
Les paraules "educació ambiental" foren usades per primera vegada pel dr. [[William Stapp]] de l'[[Universitat de Michigan]] en l'any [[1969]].  
+
Les paraules "educació ambiental" foren usades per primera vegada pel dr. [[William Stapp]] de l'[[Universitat de Michigan]] en [[1969]].  
 
== Pilars conceptuals ==
 
== Pilars conceptuals ==
 
Poden definir-se dos llínies sobre les quals es basa l'Educació Ambiental:
 
Poden definir-se dos llínies sobre les quals es basa l'Educació Ambiental:
Llínea 15: Llínea 15:
  
 
== Objectius ==
 
== Objectius ==
Basant-se en la Carta de Belgrat <ref name="test">[http://unesdoc.unesco.org/images/0001/000177/017772sb.pdf Carta de Belgrado], UNESCO, Cast.</ref> , realisada en [[octubre]] de l'any [[1975]], els Objectius de l'Educació Ambiental a nivell mundial són els següents:
+
Basant-se en la Carta de Belgrat <ref name="test">[http://unesdoc.unesco.org/images/0001/000177/017772sb.pdf Carta de Belgrado], UNESCO, Cast.</ref> , realisada en [[octubre]] de [[1975]], els Objectius de l'Educació Ambiental a nivell mundial són els següents:
  
 
*Ajudar a les persones i als grups socials a que adquirixquen major sensibilitat i consciència sobre el cuidat del mig ambient, creant solucions viables per al manteniment òptim del mateix aixina com a adquirir una comprensió bàsica del mig ambient en la seua totalitat, dels problemes conexos, de la presència i funció de l'humanitat en ell i de la responsabilitat que comporta per la nostra part.
 
*Ajudar a les persones i als grups socials a que adquirixquen major sensibilitat i consciència sobre el cuidat del mig ambient, creant solucions viables per al manteniment òptim del mateix aixina com a adquirir una comprensió bàsica del mig ambient en la seua totalitat, dels problemes conexos, de la presència i funció de l'humanitat en ell i de la responsabilitat que comporta per la nostra part.
Llínea 36: Llínea 36:
  
 
== El cine com a ferramenta ==
 
== El cine com a ferramenta ==
Una de les opcions en les que més s'ha insistit per a intentar conscienciar a la joventut és en fer-ho a través del cine. En l'era audiovisual, la funció social del cine documental s'antoixa, quant a poc, imprescindible. No obstant, per a tractar de comprovar l'eficàcia dels documentals mig ambientals es va portar a terme un estudi comparatiu a través de l'emissió de tres documentals que aborden l'objectiu de manera diferent (clàssica, denúncia, fílmic). Es va entrevistar als espectadors immediatament despuix de la finalisació dels documentals i despuix de quinze dies des d'este per a tractar de comprovar si l'efecte de conscienciació s'havia diluït o havia segut efectiu. Els documentals proyectats foren ''The 11th Hour'', ''Una Veritat Incómoda'' i ''The Cove''. Despuix de la realisació de l'experiment s'arribà a les següents conclusions:
+
Una de les opcions en les que més s'ha insistit per a intentar conscienciar a la joventut és en fer-ho a través del cine. En l'era audiovisual, la funció social del cine documental s'antoixa, quant a poc, imprescindible. No obstant, per a tractar de comprovar l'eficàcia dels documentals mig ambientals es va portar a terme un estudi comparatiu a través de l'emissió de tres documentals que aborden l'objectiu de manera diferent (clàssica, denúncia, fílmic). Es va entrevistar als espectadors immediatament després de la finalisació dels documentals i després de quinze dies des d'este per a tractar de comprovar si l'efecte de conscienciació s'havia diluït o havia segut efectiu. Els documentals proyectats foren ''The 11th Hour'', ''Una Veritat Incómoda'' i ''The Cove''. Després de la realisació de l'experiment s'arribà a les següents conclusions:
  
# El documental tradicional és el que menys impacte ha tengut entre els més jóvens. El tractament més obertament pedagògic és potser massa pausat i/o dens per als espectadors mijos. L'efectivitat per a captar l'atenció de l'espectador alié a la problemàtica és prou negativa, pero resulta interessant als que ya estaven interessats sobre el tema. En qualsevol cas, el seu impacte a llarc terme ha resultat ser nul.
+
# El documental tradicional és el que menys impacte ha tingut entre els més jóvens. El tractament més obertament pedagògic és potser massa pausat i/o dens per als espectadors mijos. L'efectivitat per a captar l'atenció de l'espectador alié a la problemàtica és prou negativa, pero resulta interessant als que ya estaven interessats sobre el tema. En qualsevol cas, el seu impacte a llarc terme ha resultat ser nul.
 
# El documental de denuncia té major efectivitat. La seua gran basa es lo immediat del seu mensage, ya que la forma directa de denúncia pareix tindre major efecte entre els jóvens. La reacció immediata es molt positiva, no obstant, a llarc determini l'impacte es diluïx. L'agressivitat de la proposta pareix no calar en la consciencia dels espectadors més allà del temps en que recorden el visionat.
 
# El documental de denuncia té major efectivitat. La seua gran basa es lo immediat del seu mensage, ya que la forma directa de denúncia pareix tindre major efecte entre els jóvens. La reacció immediata es molt positiva, no obstant, a llarc determini l'impacte es diluïx. L'agressivitat de la proposta pareix no calar en la consciencia dels espectadors més allà del temps en que recorden el visionat.
 
# Les formes del "nou documental" són les més eficaces. Al presentar la denúncia com una película de gènero, l'espectador conecta i s'engancha de manera més fonda en l'història. Ademés de l'intelectual, juguen en l'aspecte emocional de l'espectador, deixant un major solage en els espectadors. Podem parlar, puix, de major eficàcia per a conscienciar als jóvens
 
# Les formes del "nou documental" són les més eficaces. Al presentar la denúncia com una película de gènero, l'espectador conecta i s'engancha de manera més fonda en l'història. Ademés de l'intelectual, juguen en l'aspecte emocional de l'espectador, deixant un major solage en els espectadors. Podem parlar, puix, de major eficàcia per a conscienciar als jóvens
Llínea 47: Llínea 47:
 
* El Programa Gandhi: Elaborat pels discípuls d'este personage com una aplicació de les ensenyances del mestre per a la promoció del seu poble, està centrat bàsicament en la dotació de l'individu dels recursos i destrees que li capaciten per a resoldre problemes quotidians, en un elenc d'habilitats en relació directa en el seu entorn.
 
* El Programa Gandhi: Elaborat pels discípuls d'este personage com una aplicació de les ensenyances del mestre per a la promoció del seu poble, està centrat bàsicament en la dotació de l'individu dels recursos i destrees que li capaciten per a resoldre problemes quotidians, en un elenc d'habilitats en relació directa en el seu entorn.
  
* Método de proyectes Kilpatrick-Macmurray: Els seus autors són uns dels més típics representants del corrent pragmatiste, en principi, el método fon concebut per a les escoles rurals d'[[Estats Units]], pero el seu èxit desbordà l'objectiu inicial i fon adoptat per grups de jóvens que volien eixercir una acció modificadora sobre el mig (Grups Scout, Clubs 4H, [[Creu Roja]]). Per als autors, "Un proyecte és un acte problemàtic localisat en l'ambient natural i resolt utilisant els recursos que oferix eixe mateix mig natural". D'este modo, el jove i el seu grup estan fent front a necessitats, situacions i dificultats reals de la vida quotidiana. Per a Macmurray-kilpatrick, "hi ha que combinar l'entusiasme en la capacitat d'organisació d'un pla d'actuació. I sempre se precisa una preparació científica per a fer front als proyectes que hi ha que resoldre, per lo que se situa a l'individu front a una série d'aprenentages pràctics, que pretenen dotar-li de destrees pre-professionals, al temps que se li propon participar en l'elaboració dels plans de treball.
+
* Mètodo de proyectes Kilpatrick-Macmurray: Els seus autors són uns dels mes típics representants del corrent pragmatiste, en principi, el mètodo fon concebut per a les escoles rurals d'[[Estats Units]], pero el seu èxit desbordà l'objectiu inicial i fon adoptat per grups de jóvens que volien eixercir una acció modificadora sobre el mig (Grups Scout, Clubs 4H, [[Creu Roja]]). Per als autors, "Un proyecte és un acte problemàtic localisat en l'ambient natural i resolt utilisant els recursos que oferix eixe mateix mig natural". D'este modo, el jove i el seu grup estan fent front a necessitats, situacions i dificultats reals de la vida quotidiana. Per a Macmurray-kilpatrick, "hi ha que combinar l'entusiasme en la capacitat d'organisació d'un pla d'actuació. I sempre se precisa una preparació científica per a fer front als proyectes que hi ha que resoldre, per lo que se situa a l'individu front a una serie d'aprenentages pràctics, que pretenen dotar-li de destrees pre-professionals, al temps que se li propon participar en l'elaboració dels plans de treball.
  
 
* El programa Lines i Bolwell: Se situa en una llínea que tracta de conciliar el currículum escolar en les activitats de coneiximents i actuació sobre el mig, els professors britànics Lines i Bolwell establixen la següent seqüencia per a abordar els problemes del mig ambient i trobar solucions:
 
* El programa Lines i Bolwell: Se situa en una llínea que tracta de conciliar el currículum escolar en les activitats de coneiximents i actuació sobre el mig, els professors britànics Lines i Bolwell establixen la següent seqüencia per a abordar els problemes del mig ambient i trobar solucions:
Llínea 63: Llínea 63:
 
En freqüència les activitats a l'aire lliure, l'interpretació del patrimoni natural i l'observació de fauna silvestre favorixen l'incorporació de l'essència dels problemes mig ambientals.
 
En freqüència les activitats a l'aire lliure, l'interpretació del patrimoni natural i l'observació de fauna silvestre favorixen l'incorporació de l'essència dels problemes mig ambientals.
  
L'educació no formal es aquella basada en sistemes que no formen part de l'educació convencional. L'educació ambiental es fonamental, pero, per ara, no formal. En educació ambiental no hi ha métodos específics, degut als múltiples grups als que va dirigida i als objectius que pretén alcançar. Reconsiderant els educats que enumera l'estratègia mundial per a la conservació, podem distribuir-los en quatre grups atenent a les tècniques didàctiques en una educació no formal:  
+
L'educació no formal es aquella basada en sistemes que no formen part de l'educació convencional. L'educació ambiental es fonamental, pero, per ara, no formal. En educació ambiental no hi ha mètodos específics, degut als múltiples grups als que va dirigida i als objectius que pretén alcançar. Reconsiderant els educats que enumera l'estratègia mundial per a la conservació, podem distribuir-los en quatre grups atenent a les tècniques didàctiques en una educació no formal:  
 
#Llegisladors.
 
#Llegisladors.
 
#Administradors i responsables del desenroll.
 
#Administradors i responsables del desenroll.
Llínea 102: Llínea 102:
  
 
== Caracterí­stiques ==
 
== Caracterí­stiques ==
De la Conferencia de [[Tbilissi]]<ref>{{cita web |url= http://unesdoc.unesco.org/images/0003/000327/032763sb.pdf |títul=Informe Final de la Conferència Intergovernamental sobre Educació Ambiental, organisada per la Unesco en la cooperació del PNUMA. Realisat entre el 14 al 26 d'octubre de 1977. Tbilisi (URSS) |fechaacceso=7 de setembre de 2012 |apellido=Unesco |nombre= |enlaceautor= |fecha=Abril de 1978 |formato= |obra= |editor= |editorial=Unesco |ubicacion=Parí­s |idioma=español |cita= }}</ref>, s'indiquen algunes de les característiques de l'Educació ambiental:
+
De la Conferencia de [[Tiflis]]<ref>{{cita web |url= http://unesdoc.unesco.org/images/0003/000327/032763sb.pdf |títul=Informe Final de la Conferència Intergovernamental sobre Educació Ambiental, organisada per l'Unesco en la cooperació del PNUMA. Realisat entre el 14 al 26 d'octubre de 1977. Tbilisi (URSS) |fechaacceso=7 de setembre de 2012 |apellido=Unesco |nombre= |enlaceautor= |fecha=Abril de 1978 |formato= |obra= |editor= |editorial=Unesco |ubicacion=Parí­s |idioma=español |cita= }}</ref>, s'indiquen algunes de les característiques de l'Educació ambiental:
  
 
# Comportaments positius de conducta.
 
# Comportaments positius de conducta.
Llínea 127: Llínea 127:
 
*[http://www.humboldt.org.co/chmcolombia/servicios/jsp/educacion_amb/entender.htm Instituto Alexander Von Humboldt; Educación Ambiental y Biodiversidad, nodo temático del mecanismo de facilitación (2010).]
 
*[http://www.humboldt.org.co/chmcolombia/servicios/jsp/educacion_amb/entender.htm Instituto Alexander Von Humboldt; Educación Ambiental y Biodiversidad, nodo temático del mecanismo de facilitación (2010).]
 
*La carta a Belgrado, Belgrado (Yugoslàvia, 1975)
 
*La carta a Belgrado, Belgrado (Yugoslàvia, 1975)
*Declaració de Tbilisi, Tbilisi (Georgia, 14-26 d'octubre de 1977)
+
*Declaració de Tbilisi, Tbilisi (Georgia, 14-26 de octubre de 1977)
 
*II Congreso Iberoamericano de Educación Ambiental, Guadalajara (México, junio de 1997)
 
*II Congreso Iberoamericano de Educación Ambiental, Guadalajara (México, junio de 1997)
 
*ORTEGA RAMON, Manual de Gestión del Medio Ambiente; Editorial Fundación Mapfre; 1997.
 
*ORTEGA RAMON, Manual de Gestión del Medio Ambiente; Editorial Fundación Mapfre; 1997.

Per a editar esta pàgina, per favor respon a la pregunta que apareix més avall (més informació):

Cancelar Ajuda d'edició (s'obri en una finestra nova)


Advertència sobre drets d'autor

Totes les contribucions a Proyecte se publiquen baix la Llicència de documentació lliure GNU. Al contribuir, acceptes que atres persones distribuïxquen i modifiquen lliurement les teues aportacions. Si això no és lo que desiges, no poses les teues contribucions ací.

Ademés, al publicar el teu treball nos assegures que estàs llegalment autorisat a dispondre d'eixe text, ya siga perque eres el titular dels drets d'autor o per haver-lo obtingut d'una font baix una llicència compatible o en el domini públic. Recorda que l'immensa majoria del contingut disponible en internet no complix estos requisits; llig Proyecte:Drets d'autor per a més detalls.

¡No utilises sense permís escrits en drets d'autor!

Plantilles usades en esta pàgina: