Edició de «Cachimbo (dansa)»
Anar a la navegació
Anar a la busca
Advertencia: No has iniciat sessió. La teua direcció IP serà visible públicament si realises qualsevol edició. Si inicies sessió o crees un conte, les teues edicions s'atribuiran al teu nom d'usuari, junt en atres beneficis.
Pot desfer-se la modificació. Per favor, revisa la comparació més avall per a assegurar-te que es lo que vols fer; llavors deixa els canvis per a la finalisació de la desfeta de l'edició.
Revisió actual | El teu text | ||
Llínea 5: | Llínea 5: | ||
Pobladors tarapaquenys distinguixen com més arcaica la denominació de Ball i Terra, senyalant que el Cachimbo fon impost en Pica, on li donen el significat de "persona alta que Balla en arrogància". La seua àrea d'expansió és reduïda. Pobles, valls i tallats en l'interior d' [[Iquique]]. | Pobladors tarapaquenys distinguixen com més arcaica la denominació de Ball i Terra, senyalant que el Cachimbo fon impost en Pica, on li donen el significat de "persona alta que Balla en arrogància". La seua àrea d'expansió és reduïda. Pobles, valls i tallats en l'interior d' [[Iquique]]. | ||
− | Sobreviu en festes dels Sant patrons, | + | Sobreviu en festes dels Sant patrons, carnestoltes i esporàdicament en festes familiars. L'estil d'esta dansa es caracteristic. |
{{cita|ballaven en l'aire... pareixia que volaven...aire al cos, en vaivé... el pas és arrastradito... res de bots... els peus aferradets al sòl... pas menudet, parellet... pareixia que lliscaven sobre patins... dansa d'estora... fina lenta, cadenciosa... molt espanyola...}} | {{cita|ballaven en l'aire... pareixia que volaven...aire al cos, en vaivé... el pas és arrastradito... res de bots... els peus aferradets al sòl... pas menudet, parellet... pareixia que lliscaven sobre patins... dansa d'estora... fina lenta, cadenciosa... molt espanyola...}} | ||
Llínea 13: | Llínea 13: | ||
La seua estructura general la conformen tres seccions, en disseny de pis complexos i variats. | La seua estructura general la conformen tres seccions, en disseny de pis complexos i variats. | ||
*En la seua primera secció s'observen tres evolucions (en variants) les denominacions regionals de la qual són: Salutació, Trobada, Feta i Rebuja, que no tenen un orde establit ni tampoc un número exacte de repeticions, determinant açò últim per l'amplitut de cada evolució. | *En la seua primera secció s'observen tres evolucions (en variants) les denominacions regionals de la qual són: Salutació, Trobada, Feta i Rebuja, que no tenen un orde establit ni tampoc un número exacte de repeticions, determinant açò últim per l'amplitut de cada evolució. | ||
− | *La segona secció està estructurada generalment en quatre desplaçaments, una trobada que es realisa primer per la dreta i | + | *La segona secció està estructurada generalment en quatre desplaçaments, una trobada que es realisa primer per la dreta i després per l'esquerra, succeint-li una feta a vegades seguida d'una rebuja. |
*La tercera secció, una simulació de toreig, sobre la base de círculs, canvis de front, girs, contragirs, moviments de translació i rotació, és d'extensió indeterminada. És ací on la dansa conseguix la seua major intensitat expressiva, un dolc dansat. Els passos són baixos caminats, rescolats , estant absent sabatejats i bots. | *La tercera secció, una simulació de toreig, sobre la base de círculs, canvis de front, girs, contragirs, moviments de translació i rotació, és d'extensió indeterminada. És ací on la dansa conseguix la seua major intensitat expressiva, un dolc dansat. Els passos són baixos caminats, rescolats , estant absent sabatejats i bots. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
[[Categoria:Folclor de Chile]] | [[Categoria:Folclor de Chile]] |