Diferència entre les revisions de "Pilar Urbano"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Anar a la navegació Anar a la busca
Llínea 46: Llínea 46:
 
== Cites ==
 
== Cites ==
  
{{Cita|''¿Por que 'País' y no 'Reino'? El valenciano sabe que la denominación que se pretende imponer, 'País Valencià', no es indiferente ni ingenua. La palabra 'Reino' estorba al proyecto 'pancatalanista' por la simple razón de que un 'Reino' no puede englobarse en un principado. Un 'país', en cambio, sí puede 'añadirse' a un mapa de 'paísos'. Pero, como hace pocos días declaraba Julián Marías: 'Eso de 'país' es algo artificial, que no procede del uso, que no aporta nada real; un calco de la denominación 'País Vasco', que, a su vez, es traducción del francés 'Pays Basque'. Y hay algo sorprendente: los que favorecen la denominación de 'países catalanes', ¿por qué nunca le llaman 'país' a Cataluña? Es raro que, además, lo propongan sólo 'en plural'... El valenciano sabe que, desde 'don Jaume el Conquistador', hace setecientos años ya, Valencia es Reino, diferenciado e independiente del Reino de Aragón y del Principado catalán.''|Pilar Urbano. (''[[Las Provincias]]'', 23.1.1982). Citat en el llibre: ''[[Judes valentins]]'' de J.P. Valencianos (Valéncia, 1991)}}
+
{{Cita|''¿Por que 'País' y no 'Reino'? El valenciano sabe que la denominación que se pretende imponer, 'País Valencià', no es indiferente ni ingenua. La palabra 'Reino' estorba al proyecto 'pancatalanista' por la simple razón de que un 'Reino' no puede englobarse en un principado. Un 'país', en cambio, sí puede 'añadirse' a un mapa de 'paísos'. Pero, como hace pocos días declaraba Julián Marías: 'Eso de 'país' es algo artificial, que no procede del uso, que no aporta nada real; un calco de la denominación 'País Vasco', que, a su vez, es traducción del francés 'Pays Basque'. Y hay algo sorprendente: los que favorecen la denominación de 'países catalanes', ¿por qué nunca le llaman 'país' a Cataluña? Es raro que, además, lo propongan sólo 'en plural'... El valenciano sabe que, desde 'don Jaume el Conquistador', hace setecientos años ya, Valencia es Reino, diferenciado e independiente del Reino de Aragón y del Principado catalán.''|Pilar Urbano. (''[[Las Provincias]]'', 23.1.1982). Citat en el llibre: ''[[Judes Valentins]]'' de J.P. Valencianos (Valéncia, 1991)}}
  
 
== Enllaços externs ==
 
== Enllaços externs ==

Revisió de 19:14 19 jun 2022

Pilar Urbano Casaña
Nacionalitat: Espanyola
Ocupació: Periodista i escritora
Naiximent: 1940
Lloc de naiximent: Valéncia, Regne de Valéncia, Espanya
Defunció:
Lloc de defunció:

Pilar Urbano Casaña (Valéncia, 1940) és una periodista i escritora valenciana.

Biografia

Pilar Urbano va nàixer en la ciutat de Valéncia en l'any 1940. Despuix d'estudiar Filosofia i Lletres, pronte va canalisar la seua carrera professional cap al món del periodisme i va conseguir el número u de la seua promoció en l'Escola Oficial de Periodisme.

Pilar Urbano ha treballat com a colaboradora en la prensa escrita, en ràdio i televisió. Ha treballat, com a comentarista política, en els diaris ABC (fins a 1985), on va escriure una columna periòdica anomenada Hilo directo, Diario Ya (1985-1989) i actualment en El Mundo i en la revista Época.

En 1988 va colaborar en Encarna Sánchez en el seu programa Directamente Encarna de la Cadena COPE. En televisió va fer lo propi en Jesús Hermida, colaborant en la tertúlia política dels programes La noche de Hermida (1993) i Hermida y Cía (1994), abdós en Antena 3.

En la temporada 1994-1995 es va incorporar com a comentarista a l'espai Informatius Telecinco, presentat per Carmen Tomás en Telecinco.

Més tart va passar al programa La Brújula (1995-1998), en Onda Cero, quan era conduïda per Ernesto Sáenz de Buruaga.

També és membre numerària de l'Opus Dei.

Especialisada en la publicació de llibres sobre temes d'actualitat, entre els assunts sobre els que ha escrit es troba la trama criminal dels atentats del 11 de setembre de 2001 o l'intent de colp d'Estat del 23-F en Espanya, del que va ser testic directe per trobar-se en eixe moment en la tribuna de periodistes del Congrés dels Diputats. Ademés ha publicat sengles biografies "autorisades" de la Reina Sofia i el juge Baltasar Garzón.

Obres

Entre atres, ha publicat:

  • España cambia la piel: entrevistas políticas (1976).
  • Con la venia, yo indagué el 23-F (1982).
  • El hombre de Villa Tevere: los años romanos de Josemaría Escrivá (1995).
  • Yo entré en el Cesid (1996).
  • La Reina (1997).
  • Garzón: el hombre que veía amanecer (2000).
  • Jefe Atta: el secreto de la Casa Blanca. Plaza & Janés (2003).
  • La madre del ajusticiado (2005).
  • La Reina muy de cerca (2008)
  • El precio del trono (2011)
  • La gran desmemoria. Lo que Suárez olvidó y el Rey prefiere no recordar (2014).

Cites

¿Por que 'País' y no 'Reino'? El valenciano sabe que la denominación que se pretende imponer, 'País Valencià', no es indiferente ni ingenua. La palabra 'Reino' estorba al proyecto 'pancatalanista' por la simple razón de que un 'Reino' no puede englobarse en un principado. Un 'país', en cambio, sí puede 'añadirse' a un mapa de 'paísos'. Pero, como hace pocos días declaraba Julián Marías: 'Eso de 'país' es algo artificial, que no procede del uso, que no aporta nada real; un calco de la denominación 'País Vasco', que, a su vez, es traducción del francés 'Pays Basque'. Y hay algo sorprendente: los que favorecen la denominación de 'países catalanes', ¿por qué nunca le llaman 'país' a Cataluña? Es raro que, además, lo propongan sólo 'en plural'... El valenciano sabe que, desde 'don Jaume el Conquistador', hace setecientos años ya, Valencia es Reino, diferenciado e independiente del Reino de Aragón y del Principado catalán.
Pilar Urbano. (Las Provincias, 23.1.1982). Citat en el llibre: Judes Valentins de J.P. Valencianos (Valéncia, 1991)

Enllaços externs