Anar al contingut

Galea musteloides

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Revisió de 12:16 8 jul 2026 per ValBOT (Discussió | contribucions) (Bot: Creant artícul sobre el mamífer)
(difs.) ← Revisió anterior | Revisió actual (difs.) | Revisió següent → (difs.)
Archiu:Galea musteloides.jpg
cuis moro (Galea musteloides)


El cuis moro (Galea musteloides), també conegut com tuco-tuco, cuy serrà, cuy de dents grogues o conill more, és una espècie de rosegador de la família Caviidae. És endèmica d'Argentina, Bolívia, Chile, Perú.

Característiques

El seu aspecte és similar al de la cobaya domèstica, pero de menor tamany. Es caracterisa per no tindre coa. El seu pelaje és ralo, pero ferm i de pèls més be tersos. La seua coloració és castany-grisácea en l'esquena i en el cap, aclarint en els flancs i tornant-se blanc-brut en la pancha.

Història natural

És una espècie polígama pròpia de les zones àrides andinas. Habita en les ales de cerros entre els 3500 i els 5000 m s. n. m. d'altitut, en coberta de pajonal, xara i roqueríos a on troba el seu aliment. Cava galeries a poca profunditat, en cubículos que tapiza en gramíneas. Antany, la població aimara i quechua consumia este rosegador, mantenint-ho en captiveri. Està calificada com a espècie en baix rec d'extinció.

Referències

Enllaços externs

Commons