Llínea 1: |
Llínea 1: |
− | {{en desenroll|Llunablava|27|5}}
| |
| El '''moviment rastafari''' és un moviment socio-cultural i religiós que considera a l'emperador d'[[Etiopía]], [[Haile Selassie]] I, com a la [[reencarnació]] del [[Mesies]]. | | El '''moviment rastafari''' és un moviment socio-cultural i religiós que considera a l'emperador d'[[Etiopía]], [[Haile Selassie]] I, com a la [[reencarnació]] del [[Mesies]]. |
| {{Ficha | | {{Ficha |
Llínea 10: |
Llínea 9: |
| |datos1 = [[Haile Selassie I]] | | |datos1 = [[Haile Selassie I]] |
| |etiqueta2 = [[Deitat]] | | |etiqueta2 = [[Deitat]] |
− | |datos2 = [[Jah]] | + | |datos2 = [[Jehovà]] |
| |etiqueta3 = | | |etiqueta3 = |
| |datos3 = | | |datos3 = |
Llínea 27: |
Llínea 26: |
| |etiqueta10 = [[Llocs sagrats]] | | |etiqueta10 = [[Llocs sagrats]] |
| |datos10 = [[Etiopía]] | | |datos10 = [[Etiopía]] |
− | |etiqueta11 = País en major quantitat de seguidors | + | |etiqueta11 = País en major cantitat de seguidors |
| |datos11 = [[Jamaica]] | | |datos11 = [[Jamaica]] |
| |etiqueta12 = | | |etiqueta12 = |
Llínea 51: |
Llínea 50: |
| Els seguidors del rastafari, coneguts com a ''rastes'', creuen que [[Haile Selassie I]] lliberarà a la gent d'ascendència [[África|africana]] del món conduint-los a una terra promesa plena d'emancipació i justícia divina, [[Etiopia]]. | | Els seguidors del rastafari, coneguts com a ''rastes'', creuen que [[Haile Selassie I]] lliberarà a la gent d'ascendència [[África|africana]] del món conduint-los a una terra promesa plena d'emancipació i justícia divina, [[Etiopia]]. |
| | | |
− | Els rastafaris creuen que ells, i el restant de persones de [[Negro (persona)|ètnia negra]], són descendents dels antics [[israelites]].<ref>[http://kitlv.library.uu.nl/index.php/nwig/article/viewFile/3340/4101 Kitlv]</ref><ref>Ennis Barrington Edmonds. Rastafari: From Outcasts to Culture Bearers. Oxford University Press US. 2003. Introduction, pag 3.</ref> La seua és una [[religió abrahàmica]] fortament [[sincretisme|sincrètica]]. Segons conta el llibre [[Kebra Nagast]], en el [[sigle X]] abans de [[Crist]], [[Etiopia]] fon fundada per [[Menelik I]], fill de [[Salomó]] i la [[reina de Saba]], Makeda, qui havia visitat a Salomó en [[Israel]]. En [http://www.biblegateway.com/passage/?search=1Reyes%2010.13;&version=61; 1° Reyes 10:13] es proclama «I li va donar el rei Salomó a la reina de Saba tot lo que desijava, demanara lo que demanara, ademés de lo que li va donar del seu tresor real. I aixina ella va regressar al seu país, junt als seus sirvients». Els rastes interpreten astò com que ella va tindre un fill. Que judeus negres han vixcut en [[Etiopia]] durant sigles, desconectats del restant del judaisme pel control musulmà de l'Orient Mijà i del nort d' [[Àfrica]], és incontrovertible; se'ls diu [[Beta Israel]] o ''falashas''. L'existència de [[falasha]]s va donar un poc de crèdit i ímpetu al rastafari inicial, donat que pareixia validar la creença de que Etiopia era [[Sion|Zion]]. Alguns rastafaris decidiren classificar la seua religió com a [[Iglésia Còptica|cristianisme etíop copte]], [[cristianisme protestant]] o [[judaisme]]. D'estos, els lligams en l'iglésia etíop ortodoxa [[Iglésia Tewahedo|Tewahedo]] són els més difosos, encara que discutits de forma controvertida en el clero. Es pot considerar que el rastafari seria una escissió de l'Iglésia copta. Alguns rastafaris creuen que les traduccions estàndart de la [[Bíblia]] presenten canvis creats per l'estructura racista i [[Eurocentrisme|eurocentrista]] blanca de poder, llavors reverencien el text èpic nacional etíop, el [[Kebra Nagast]], llibre que narra la glòria dels reis de la dinastia salomònica en Etiopia, per ser l'escrit que narra en detalls l'encontre entre Salomó i Makeda (reina de Saba). No obstant, la [[Bíblia]] no deixa de ser u dels texts llegits pels rastafaris; ya que consideren que com diu Haile Selassie I, la [[Bíblia]] transcendix sense arribar a perdre la seua essència. | + | Els rastafaris creuen que ells, i el restant de persones de [[Negro (persona)|ètnia negra]], són descendents dels antics [[israelites]].<ref>[http://kitlv.library.uu.nl/index.php/nwig/article/viewFile/3340/4101 Kitlv]</ref><ref>Ennis Barrington Edmonds. Rastafari: From Outcasts to Culture Bearers. Oxford University Press US. 2003. Introduction, pag 3.</ref> La seua és una [[religió abrahàmica]] fortament [[sincretisme|sincrètica]]. Segons conta el llibre [[Kebra Nagast]], en el [[sigle X]] abans de [[Crist]], [[Etiopia]] fon fundada per [[Menelik I]], fill de [[Salomó]] i la [[reina de Saba]], Makeda, qui havia visitat a Salomó en [[Israel]]. En [http://www.biblegateway.com/passage/?search=1Reyes%2010.13;&version=61; 1° Reyes 10:13] es proclama «I li va donar el rei Salomó a la reina de Saba tot lo que desijava, demanara lo que demanara, ademés de lo que li va donar del seu tesor real. I aixina ella va regressar al seu país, junt als seus sirvients». Els rastes interpreten astò com que ella va tindre un fill. Que judeus negres han vixcut en [[Etiopia]] durant sigles, desconectats del restant del judaisme pel control musulmà de l'Orient Mijà i del nort d' [[Àfrica]], és incontrovertible; se'ls diu [[Beta Israel]] o ''falashas''. L'existència de [[falasha]]s va donar un poc de crèdit i ímpetu al rastafari inicial, donat que pareixia validar la creença de que Etiopia era [[Sion|Zion]]. Alguns rastafaris decidiren classificar la seua religió com a [[Iglésia Còptica|cristianisme etíop copte]], [[cristianisme protestant]] o [[judaisme]]. D'estos, els lligams en l'iglésia etíop ortodoxa [[Iglésia Tewahedo|Tewahedo]] són els més difosos, encara que discutits de forma controvertida en el clero. Es pot considerar que el rastafari seria una escissió de l'Iglésia copta. Alguns rastafaris creuen que les traduccions estàndart de la [[Bíblia]] presenten canvis creats per l'estructura racista i [[Eurocentrisme|eurocentrista]] blanca de poder, llavors reverencien el text èpic nacional etíop, el [[Kebra Nagast]], llibre que narra la glòria dels reis de la dinastia salomònica en Etiopia, per ser l'escrit que narra en detalls l'encontre entre Salomó i Makeda (reina de Saba). No obstant, la [[Bíblia]] no deixa de ser u dels texts llegits pels rastafaris; ya que consideren que com diu Haile Selassie I, la [[Bíblia]] transcendix sense arribar a perdre la seua essència. |
| | | |
| U dels seus tipos d'assamblea espiritual (''[[groundation]] '') del Moviment Rastafari és similar en molts aspectes als oficis religiosos [[Judaisme|judeus]], i pot haver derivat dels esclaus afroamericans que es convertiren al judaisme -cert número de judeus en els estats del sur dels [[Estats Units]] posseïen esclaus- i fugiren a [[Jamaica]].{{cita requerida}} Algunes de les característiques del rastafari inicial estaven relacionades de prop en les religions natives del [[Caribe (regió)|Caribe]] i [[Àfrica]], encara que foren porgades pels guerrers [[nyabinghi]], caracterisats pels seus [[rasta]]s i que lluitaren contra el poder «corrupte» d'alguns líders que afegiren estos elements sincrètics a les doctrines rastafaris{{cita requerida}}. | | U dels seus tipos d'assamblea espiritual (''[[groundation]] '') del Moviment Rastafari és similar en molts aspectes als oficis religiosos [[Judaisme|judeus]], i pot haver derivat dels esclaus afroamericans que es convertiren al judaisme -cert número de judeus en els estats del sur dels [[Estats Units]] posseïen esclaus- i fugiren a [[Jamaica]].{{cita requerida}} Algunes de les característiques del rastafari inicial estaven relacionades de prop en les religions natives del [[Caribe (regió)|Caribe]] i [[Àfrica]], encara que foren porgades pels guerrers [[nyabinghi]], caracterisats pels seus [[rasta]]s i que lluitaren contra el poder «corrupte» d'alguns líders que afegiren estos elements sincrètics a les doctrines rastafaris{{cita requerida}}. |
| | | |
− | Molts rastes creuen que [[Jah]], forma abreviada del nom de [[Deu]] [[Yahveh]] en les escritures hebrees, havia tingut tres encarnacions: [[Melquisedec]], [[Jesucrist]], i finalment [[Haile Selassie]], la última expressió de Jah, sent cadascú d'ells un «Salvador». | + | Molts rastes creuen que [[Jah]], forma abreviada del nom de [[Deu]] [[Jehovà]] en les escritures hebrees, havia tengut tres encarnacions: [[Melquisedec]], [[Jesucrist]], i finalment [[Haile Selassie]], la última expressió de Jehovà, sent cada u d'ells un «Salvador». |
| | | |
− | Degut al seu alt sincretisme, no hi ha un estudi general de la cultura rastafari, puix segons ells cadascú és dependent de la seua fe, és dir, també tenen entre ells moltes diferències en la seua fe. | + | Degut al seu alt sincretisme, no hi ha un estudi general de la cultura rastafari, puix segons ells cada u és dependent de la seua fe, és dir, també tenen entre ells moltes diferències en la seua fe. |
| | | |
| El moviment rastafari rep este nom degut al seu regent (Ras), que com es va anotar al principi, abans de ser reconegut com [[Haile Selassie I]] es deya Ras Tafari Makonnen. | | El moviment rastafari rep este nom degut al seu regent (Ras), que com es va anotar al principi, abans de ser reconegut com [[Haile Selassie I]] es deya Ras Tafari Makonnen. |
| | | |
− | La [[Cannabis|marihuana]] és usada pels Rastafaris com a una cosa sagrada, ya que sostenen que fon trobada en el lloc de la tomba del Rei Salomó, despuix de soterrar-lo. No existix registre certer del descobriment i el seu posterior us religiós en el moviment Rastafari. Des de sempre està vinculada en l'obertura de consciència facilitant la conexió interna i acostant a u a Jah. | + | La [[Cannabis|marihuana]] és usada pels Rastafaris com a una cosa sagrada, ya que sostenen que fon trobada en el lloc de la tomba del Rei Salomó, despuix de soterrar-lo. No existix registre certer del descobriment i el seu posterior us religiós en el moviment Rastafari. Des de sempre està vinculada en l'obertura de consciència facilitant la conexió interna i acostant a u a Jehovà. |
| | | |
| Atre pilar fonamental és la llectura del sagrat llibre de la tradició etíop, titulat ''[[Kebra Nagast]] '',<ref>Lorenzo Mazzoni. ''Kebra Nagast. La [[Bíblia]] secreta del Rastafari''. (Roma: Coniglio editore, 2007).</ref> i la reivindicació del [[panafricanisme]] (la reivindicació d'unitat dels descendents d'africans oprimits durant l'història recent). | | Atre pilar fonamental és la llectura del sagrat llibre de la tradició etíop, titulat ''[[Kebra Nagast]] '',<ref>Lorenzo Mazzoni. ''Kebra Nagast. La [[Bíblia]] secreta del Rastafari''. (Roma: Coniglio editore, 2007).</ref> i la reivindicació del [[panafricanisme]] (la reivindicació d'unitat dels descendents d'africans oprimits durant l'història recent). |
Llínea 67: |
Llínea 66: |
| == Concepcions == | | == Concepcions == |
| | | |
− | === Jah === | + | === Jehovà (Jah) === |
| | | |
− | Els rastafaris són [[monoteisme|monoteistes]], creent en un [[Deu]] singular a qui denominen [[Jah]]. Els rastafaris veuen a Jah com a l'essència en la forma de la [[Santa Trinitat]], la qual és, Pare, Fill i el Santíssim de la creació. Els rastafaris diuen que Jah, en la forma del Santíssim de la creació (encarnat), viu dins del [[ser humà]], i per esta raó es referixen a sovint com "I & I" (yo i yo). | + | Els rastafaris són [[monoteisme|monoteistes]], creent en el [[Deu]] bíblic, nomenat [[Jehovà]],<ref>https://diccionari.llenguavalenciana.com/general/consulta?t=Jehov%C3%A0&l=1</ref> normalment abreviat a ''Jah''. Els rastafaris veuen a Jehovà com a l'essència en la forma de la [[Santa Trinitat]], la qual és, Pare, Fill i el Santíssim de la creació. Els rastafaris diuen que Jehovà, en la forma del Santíssim de la creació (encarnat), viu dins del [[ser humà]], i per esta raó es referixen a sovint com "I & I" (yo i yo). |
| | | |
| == Història == | | == Història == |
| | | |
− | El moviment rastafari deu el seu nom a ''Ras'' (príncip) Tafari Makonnen (nom/llinage). En la coronació com a Emperador Haile Selassie I d'Etiopia, (1930) esta fon vista com a la culminació de la profecia de [[Marcus Garvey]] d'una década abans: | + | El moviment rastafari deu el seu nom a ''Ras'' (príncip) Tafari Makonnen (nom/llinage). En la coronació com a Emperador Haile Selassie I d'Etiopia, ([[1930]]) esta fon vista com a la culminació de la profecia de [[Marcus Garvey]] d'una década abans: |
| | | |
| {{cita|«Mireu a Àfrica un rei negre serà coronat, el dia de la lliberació està prop»}} | | {{cita|«Mireu a Àfrica un rei negre serà coronat, el dia de la lliberació està prop»}} |
Llínea 81: |
Llínea 80: |
| {{cita|«Mencionaré a Rahab i Babilònia a aquells que em coneixen: observeu Filistea i Tiro, en Etiopia; est home naixqué allí. I de Zion serà dit, Este i eixe home va nàixer en ella, i el seu més alt yo l'establirà. El senyor recapitularà, quan faça contes en la gent, que est home va nàixer allí»}} | | {{cita|«Mencionaré a Rahab i Babilònia a aquells que em coneixen: observeu Filistea i Tiro, en Etiopia; est home naixqué allí. I de Zion serà dit, Este i eixe home va nàixer en ella, i el seu més alt yo l'establirà. El senyor recapitularà, quan faça contes en la gent, que est home va nàixer allí»}} |
| | | |
− | El emperador Haile Selassie fon coronat com a «Rei de Reis, Senyor de Senyors, i Lleó conqueridor de la tribu de Judà» i és, segon la tradició etíop, el número 225 d'una llínea ininterrompuda de reis del llinage de Salomó [[Fill del Rei Davit]]. Hi ha que destacar la cerimònia luxosa en la capital d'Etiopia, Addis Abeba, on va rebre el nom de Haile Selassie (poder de la santíssima trinitat), i deixant arrere el seu títul de Ras Tafari, front a representants dels principals països del món. | + | El emperador Haile Selassie fon coronat com a «Rei de Reis, Senyor de Senyors, i Lleó conquistador de la tribu de Judà» i és, segon la tradició etíop, el número 225 d'una llínea ininterrompuda de reis del llinage de Salomó [[Fill del Rei Davit]]. Hi ha que destacar la cerimònia luxosa en la capital d'Etiopia, Addis Abeba, on va rebre el nom de Haile Selassie (poder de la santíssima trinitat), i deixant arrere el seu títul de Ras Tafari, front a representants dels principals països del món. |
| | | |
− | Garvey creya en el [[panafricanisme]], la proposta de que tota la població negra del mon deuria unir-se en germanor i reprendre el continent africà dels poders blancs colonials. Ell va promoure esta causa durant les décades dels [[anys 1920|vint]] i [[anys 1930|trenta]], i fon particularment exitós i influent entre els negres de classe baixa en Jamaica, principalment en les comunitats rurals i urbanes. Haile Selassie va arribar al tro de Etiopia en 1930, i quasi immediatament guanyà seguidors entre els que arribaren a ser coneguts com a els Rastes. El moviment Rastafari començà com a un entramat de religions similars, que se mantenien unides principalment per l'idea del Sion etíop. Donat que Etiopia fon l'únic país africà que escapà del colonialisme europeu, i Haile Selassie fon l'únic líder negre acceptat entre els reis i reines europeus, els primers rastes li guardaven un gran respecte per la seua repressió i nivell de justícia que guardaven des de l'esclavitut. | + | Garvey creya en el [[panafricanisme]], la proposta de que tota la població negra del món deuria unir-se en germanor i reprendre el continent africà dels poders blancs colonials. Ell va promoure esta causa durant les décades dels [[anys 1920|vint]] i [[anys 1930|trenta]], i fon particularment exitós i influent entre els negres de classe baixa en Jamaica, principalment en les comunitats rurals i urbanes. Haile Selassie va arribar al tro de Etiopia en 1930, i quasi immediatament guanyà seguidors entre els que arribaren a ser coneguts com a els Rastes. El moviment Rastafari començà com a un entramat de religions similars, que se mantenien unides principalment per l'idea del Sion etíop. Donat que Etiopia fon l'únic país africà que escapà del colonialisme europeu, i Haile Selassie fon l'únic líder negre acceptat entre els reis i reines europeus, els primers rastes li guardaven un gran respecte per la seua repressió i nivell de justícia que guardaven des de l'esclavitut. |
| | | |
| El mateix Haile Selassie era cap de l'iglésia ortodoxa etíop africana. Ell no va mencionar res sobre l'estatus de divinitat que li havien donat els rastafaris. Mai va presumir de ser-lo. Després, va conéixer a varis ancians rastafaris en [[Addis Abeba]] i va permetre als rastafaris i ad atres persones de descendència africana assentar-se en les seues terres personals en [[Shashamane]]. | | El mateix Haile Selassie era cap de l'iglésia ortodoxa etíop africana. Ell no va mencionar res sobre l'estatus de divinitat que li havien donat els rastafaris. Mai va presumir de ser-lo. Després, va conéixer a varis ancians rastafaris en [[Addis Abeba]] i va permetre als rastafaris i ad atres persones de descendència africana assentar-se en les seues terres personals en [[Shashamane]]. |
Llínea 93: |
Llínea 92: |
| [[Leonard Howell]] fon el més destacat dels primers líders del Moviment Rastafari. Fon arrestat i portat a presó durant dos anys per calumniar i amenaçar al govern jamaiquí. Després de ser lliberat, fundà la Comuna del Pinàcul, que es considera l'orige de l'us medicinal i sacramental de la [[Cannabis sativa#Noms vernàculs|Ganjah]] pels rastafaris. L'herba també alcançà un significat espiritual com a un sacrament sagrat entre els [[Guerreros Nyahbinghi]]. | | [[Leonard Howell]] fon el més destacat dels primers líders del Moviment Rastafari. Fon arrestat i portat a presó durant dos anys per calumniar i amenaçar al govern jamaiquí. Després de ser lliberat, fundà la Comuna del Pinàcul, que es considera l'orige de l'us medicinal i sacramental de la [[Cannabis sativa#Noms vernàculs|Ganjah]] pels rastafaris. L'herba també alcançà un significat espiritual com a un sacrament sagrat entre els [[Guerreros Nyahbinghi]]. |
| | | |
− | Durant els anys 30, la depressió va fer naufragar a Jamaica i Etiopia per igual. L'[[Itàlia]] del [[fascista|Fascisme]] dirigida per [[Benito Mussolini]] va invadir Etiopia en 1935, que fon considerada u dels majors events que precediren a la [[Segona Guerra Mundial]]. Haile Selassie, exiliat en el [[Regne Unit]], va crear la Federació Mundial Etíop per a unir mundialment el recolzament negre al regnat etíop. Després del final de la guerra, va donar una extensa parcela de terra en Shashamane, Etiopia, per a permetre als colons negres que regressaren a la seua terra natal. | + | Durant els anys 30, la depressió va fer naufragar a Jamaica i Etiopia per igual. L'[[Itàlia]] del [[fascista|Fascisme]] dirigida per [[Benito Mussolini]] va invadir Etiopia en l'any [[1935]], que fon considerada u dels majors events que precediren a la [[Segona Guerra Mundial]]. Haile Selassie, exiliat en el [[Regne Unit]], va crear la Federació Mundial Etíop per a unir mundialment el recolzament negre al regnat etíop. Després del final de la guerra, va donar una extensa parcela de terra en Shashamane, Etiopia, per a permetre als colons negres que regressaren a la seua terra natal. |
| | | |
| En els [[anys 1950|anys '50]], el mensage del moviment rastafari d'orgull racial i unitat havia alertat a la classe dominant en Jamaica, i els enfrontaments entre els rastafaris negres pobres i la policia blanca de classe mija eren comuns. Molts rastafaris foren brutalment [[repressió política|reprimits]], i alguns moriren. Atres foren humiliats fent que les seues trenes sagrades foren tallades. | | En els [[anys 1950|anys '50]], el mensage del moviment rastafari d'orgull racial i unitat havia alertat a la classe dominant en Jamaica, i els enfrontaments entre els rastafaris negres pobres i la policia blanca de classe mija eren comuns. Molts rastafaris foren brutalment [[repressió política|reprimits]], i alguns moriren. Atres foren humiliats fent que les seues trenes sagrades foren tallades. |
| | | |
− | El 1er de març de 1958, el Príncip Emmanuel Charles Edwards va fundar el Congrés Negre Internacional Etíop Africà (Ethiopia Africa Black International Congress), i va establir el seu Quartell Central en el 54B de Spanish Town Road en Kingston, Jamaica. Els seus membres són coneguts com a boboshantis. | + | El 1er de març de l'any [[1958]], el Príncip Emmanuel Charles Edwards va fundar el Congrés Negre Internacional Etíop Africà (Ethiopia Africa Black International Congress), i va establir el seu Quartell Central en el 54B de Spanish Town Road en Kingston, Jamaica. Els seus membres són coneguts com a boboshantis. |
| | | |
− | La visita a Jamaica de Haile Selassie el [[21 d'abril]] de [[1966]] i la seua trobada en ancians rastafaris donà una espenta notable al moviment: la seua desaparició en 1975 va coincidir paradòxicament en l'inici del seu més espectacular periodo de creiximent, sustentat en part per la popularitat internacional de la música [[reggae]] en la qual el moviment rastafari encontrà un mig d'expressió, i en la fama mundial del creent [[Bob Marley]]. En realitat el [[reggae]] no forma part de l'orde cerimonial rastafari.<ref>Chacón Benítez, Juan David. César Cortez Méndez. Reggae y rastafari: Dos formas de entender el Caribe. Oscar Todtmann Editores. 2005.</ref> Degut a la visita de Haile Selassie, el 21 de abril és celebrat com a el ''Groundation Day''. Fon durant esta visita quan Selassie va dir als líders de la comunitat rastafari que no devien emigrar a Etiopia fins que hagueren lliberat al poble de Jamaica. Lliberació abans de la repatriació. | + | La visita a Jamaica de Haile Selassie el [[21 d'abril]] de [[1966]] i la seua trobada en ancians rastafaris donà una espenta notable al moviment: la seua desaparició en l'any [[1975]] va coincidir paradòxicament en l'inici del seu més espectacular periodo de creiximent, sustentat en part per la popularitat internacional de la música [[reggae]] en la qual el moviment rastafari encontrà un mig d'expressió, i en la fama mundial del creent [[Bob Marley]]. En realitat el [[reggae]] no forma part de l'orde cerimonial rastafari.<ref>Chacón Benítez, Juan David. César Cortez Méndez. Reggae y rastafari: Dos formas de entender el Caribe. Oscar Todtmann Editores. 2005.</ref> Degut a la visita de Haile Selassie, el 21 de abril és celebrat com a el ''Groundation Day''. Fon durant esta visita quan Selassie va dir als líders de la comunitat rastafari que no devien emigrar a Etiopia fins que hagueren lliberat al poble de Jamaica. Lliberació abans de la repatriació. |
| | | |
− | [[Walter Rodney]], professor en l'universitat de les [[Índies occidentals]] va començar un moviment del poder negre en 1968. Combinat en el moviment rastafari, abdós filosofies foren difoses ràpidament per varies nacions caribenyes, incloent [[Trinitat i Tobago]], [[Dominica]] i [[Granada (país)|Granada]]. | + | [[Walter Rodney]], professor en l'universitat de les [[Índies occidentals]] va començar un moviment del poder negre en l'any [[1968]]. Combinat en el moviment rastafari, abdós filosofies foren difoses ràpidament per vàries nacions caribenyes, incloent [[Trinitat i Tobago]], [[Dominica]] i [[Granada (país)|Granada]]. |
| | | |
− | A lo llarc dels [[anys 1970|anys '70]], el moviment rastafari va florir en popularitat, tantt en Jamaica com en l'exterior. Principalment es va deure a la conexió entre la música [[reggae]] i la cultura rastafari. El reggae va nàixer dels negres pobres en Trenchtown, el principal [[gueto]] de [[Kingston]], Jamaica, que escoltaven emissores de ràdio dels [[Estats Units]]. Els músics jamaicans, que eren majorotariament rastafaris, pronte fusionaren la música folk tradicional jamaicana, el [[rythm & blues]] d'EEUU i el [[jazz]] en el [[ska]], que donaria lloc al reggae baix l'influència del [[soul]]. En els anys '60 i '70, l'independència de Jamaica, i candidatures democràtiques que es mostraven més favorables a les reivindicacions dels desfavorits, fomentarien una mirada més política dins de la temàtica del [[reggae]] com a música dels habitants pobres. El reggae començà a entrar en la consciència internacional en els primers anys '70, sobre tot degut a la enorme fama de [[Bob Marley]] en el seu nou reggae un poc més lent i al que agregà instruments de fusta. Molts rastafaris ortodoxos rebujaren el Reggae com a una forma de música comercial i «venuda a Babilònia». El reggae i el ska no es deuen confondre en la música sagrada dels rastafaris, a la que diuen ''[[burru]] '' o tambors ''[[nyahbinghi]] '', encara que els músics de reggae també han vingut practicant-lo i fusionant-lo. | + | A lo llarc dels [[anys 1970|anys '70]], el moviment rastafari va florir en popularitat, tantt en Jamaica com en l'exterior. Principalment es va deure a la conexió entre la música [[reggae]] i la cultura rastafari. El reggae va nàixer dels negres pobres en Trenchtown, el principal [[gueto]] de [[Kingston]], Jamaica, que escoltaven emissores de ràdio dels [[Estats Units]]. Els músics jamaicans, que eren majorotariament rastafaris, pronte fusionaren la música folk tradicional jamaicana, el [[rythm & blues]] d'EEUU i el [[jazz]] en el [[ska]], que donaria lloc al reggae baix l'influència del [[soul]]. En els anys '60 i '70, l'independència de Jamaica, i candidatures democràtiques que es mostraven més favorables a les reivindicacions dels desfavorits, fomentarien una mirada més política dins de la temàtica del [[reggae]] com a música dels habitants pobres. El reggae començà a entrar en la consciència internacional en els primers anys '70, sobre tot degut a la enorme fama de [[Bob Marley]] en el seu nou reggae un poc més lent i al que agregà instruments de fusta. Molts rastafaris ortodoxos rebujaren el Reggae com a una forma de música comercial i «venuda a Babilònia». El reggae i el ska no es deuen confondre en la música sagrada dels rastafaris, a la que diuen ''[[burru]] '' o tambors ''[[nyahbinghi]] '', encara que els músics de reggae també han vengut practicant-lo i fusionant-lo. |
| | | |
− | [[Haile Selassie]] va desaparéixer de l'escena mundial en 1975, puix no hi ha res concret respecte a lo dit sobre la seua suposta mort; diuen que fon assessinat per orde de l'usurpador [[Mengistu Haile Mariam]] o que va morir per complicacions de próstata, encara que se sap que anys despuix el doctor de l'emperador va negar eixa afirmació{{demostrar}}; els estudiosos del moviment rastafari i els creents en l'immortalitat estaven dividits en quant a cóm prendre's la seua suposta mort. Alguns creyen que havia transcendit la carn mortal i va seguir vivint com a ser completament diví. Atres creyen que mai va morir realment, i que la seua mort fon creada per Babilònia o el comunisme en Etiopia (terme utilisat per a descriure l'actual estructura del poder mundial) en una popular teoria entre los rastafaris. | + | [[Haile Selassie]] va desaparéixer de l'escena mundial en l'any [[1975]], puix no hi ha res concret respecte a lo dit sobre la seua suposta mort; diuen que fon assessinat per orde de l'usurpador [[Mengistu Haile Mariam]] o que va morir per complicacions de próstata, encara que se sap que anys despuix el doctor de l'emperador va negar eixa afirmació{{demostrar}}; els estudiosos del moviment rastafari i els creents en l'immortalitat estaven dividits en quant a cóm prendre's la seua suposta mort. Alguns creyen que havia transcendit la carn mortal i va seguir vivint com a ser completament diví. Atres creyen que mai va morir realment, i que la seua mort fon creada per Babilònia o el comunisme en Etiopia (terme utilisat per a descriure l'actual estructura del poder mundial) en una popular teoria entre los rastafaris. |
| | | |
− | En l'any 1992, el seu cos (algunes versions diuen que foren els seus ossos) fon supostament trobat per l'arqueòlec homònim Haile Selassie baix d'una taula en les terres del seu palau. Rumors per a desacreditar el moviment rastafari diuen que hi havia segut en la latrina de Mengistu, es diu que el seu cos es va mantindre quasi intacte fins a la seua sepultura el [[2 de novembre]] del [[2000]], data en que el seu supost cos fon portat a la ''Holy Trinity Cathedral'' d'[[Addis Abeba]], cerimònia en la que estigué present, entre d'atres, la viuda de [[Bob Marley]], Rita. | + | En l'any 1992, el seu cos (algunes versions diuen que foren els seus ossos) fon supostament trobat per l'arqueòlec homònim Haile Selassie baix d'una taula en les terres del seu palau. Rumors per a desacreditar el moviment rastafari diuen que hi havia segut en la latrina de Mengistu, es diu que el seu cos es va mantindre quasi intacte fins a la seua sepultura el [[2 de novembre]] de l'any [[2000]], data en que el seu supost cos fon portat a la ''Holy Trinity Cathedral'' d'[[Addis Abeba]], cerimònia en la que estigué present, entre d'atres, la viuda de [[Bob Marley]], Rita. |
| | | |
| == Vestimenta rastafari relacionada en la seua cultura == | | == Vestimenta rastafari relacionada en la seua cultura == |
Llínea 132: |
Llínea 131: |
| | | |
| == Llengua == | | == Llengua == |
− | Els idiomes parlats en Jamaica són l'[[idioma anglés|anglés]] i el ''[[patois]] '' (és francés antic popular, la traducció lliteral és parlar en les potes, es referix al francés que es parlava en les províncies de França no en París, francés cult). Hi ha varies frases o paraules característiques dels rastafaris, com: | + | Els idiomes parlats en Jamaica són l'[[idioma anglés|anglés]] i el ''[[patois]] '' (és francés antic popular, la traducció lliteral és parlar en les potes, es referix al francés que es parlava en les províncies de França no en París, francés cult). Hi ha vàries frases o paraules característiques dels rastafaris, com: |
| | | |
| * ''Babylon'' ([[Babilònia]]) és un concepte de crítica al sistema capitaliste, la societat de consum, i les formes de vida àlies en la modernitat, naixcut des d'una interpretació de les llectures bíbliques tradicionals, està contraposta al concepte de Zion, per tant es referix a tot lo roí des del punt de vista vital i espiritual. {{cita requerida}}. | | * ''Babylon'' ([[Babilònia]]) és un concepte de crítica al sistema capitaliste, la societat de consum, i les formes de vida àlies en la modernitat, naixcut des d'una interpretació de les llectures bíbliques tradicionals, està contraposta al concepte de Zion, per tant es referix a tot lo roí des del punt de vista vital i espiritual. {{cita requerida}}. |
Llínea 138: |
Llínea 137: |
| * ''Zion'' ([[Sion]]) es referix tant a Etiopia com al continent africà més la península aràbiga. També té a vegades el significat de lo opost a Babilònia, és a dir que Zion és l'utopia rastafariana. També Zion és dit a la vall sagrada de descans a on van els rastafaris quan moren, una semblança al concepte tradicional de paraís. | | * ''Zion'' ([[Sion]]) es referix tant a Etiopia com al continent africà més la península aràbiga. També té a vegades el significat de lo opost a Babilònia, és a dir que Zion és l'utopia rastafariana. També Zion és dit a la vall sagrada de descans a on van els rastafaris quan moren, una semblança al concepte tradicional de paraís. |
| | | |
− | * ''I and I'' («Yo i yo») és un terme complex, referint-se a la unitat de Jah (Deu) en cadascú dels humans pero també destacant la gran importància del ser humà en l'orde de les coses. L'erudit rastafarià E. E. Cashmore diu: «“Yo i yo” és una expressió per a sintetisar el concepte d'unitat, la unitat de dos persones. Aixina que Deu està dins de tots nosatros, i nosatros som de fet una sola persona. “Yo i yo” significa que Deu està en tots els hòmens. El víncul de Ras Tafari és el víncul de Deu, de l'home. Pero l'home per sí mateix necessita un cap i el cap de l'home és la Majestat Imperial [[Haile Selassie I]] d'Etiopia». El terme és molt usat en lloc de «tu i yo» o «nosatros» entre els rastafaris, implicant que abdós persones estan unides baix l'amor de Jah. | + | * ''I and I'' («Yo i yo») és un terme complex, referint-se a la unitat de Jehovà (Deu) en cada u dels humans pero també destacant la gran importància del ser humà en l'orde de les coses. L'erudit rastafarià E. E. Cashmore diu: «“Yo i yo” és una expressió per a sintetisar el concepte d'unitat, la unitat de dos persones. Aixina que Deu està dins de tots nosatros, i nosatros som de fet una sola persona. “Yo i yo” significa que Deu està en tots els hòmens. El víncul de Ras Tafari és el víncul de Deu, de l'home. Pero l'home per sí mateix necessita un cap i el cap de l'home és la Majestat Imperial [[Haile Selassie I]] d'Etiopia». El terme és molt usat en lloc de «tu i yo» o «nosatros» entre els rastafaris, implicant que abdós persones estan unides baix l'amor de Jehovà. |
− | * Com a conseqüència d'açò la paraula ''«I»'' és sumada o mesclada en moltes atres paraules. Per eixemple el menjar i-tal (''i-tal food'') no ha tingut contacte en els productes químics moderns, i és servida sense [[conservant|preservant]], [[condiment]]s o [[sal comú|sales]]. L'alcohol, café, llet, refrescs i licors són generalment vistes com no i-tal. La major part dels rastes seguixen les prescripcions i-tal, i alguns són [[vegetarian]]s. Inclús els rastes que mengen carn tenen prohibit menjar porc, ya que els porcs són carronyers dels morts, a l'igual que [[carranc]]s, llangostes i [[gambe]]s, encara que atre tipo de [[marisc]]s són bàsics en la dieta rastafariana. Per atra part els rastes tampoc mengen carn de cap tipo d'animal que tinga ulls, és té eixa creença per una pintura en la que apareix un peix mirant a Salomó. | + | * Com a conseqüència d'açò la paraula ''«I»'' és sumada o mesclada en moltes atres paraules. Per eixemple el menjar i-tal (''i-tal food'') no ha tengut contacte en els productes químics moderns, i és servida sense [[conservant|preservant]], [[condiment]]s o [[sal comú|sales]]. L'alcohol, café, llet, refrescs i licors són generalment vistes com no i-tal. La major part dels rastes seguixen les prescripcions i-tal, i alguns són [[vegetarian]]s. Inclús els rastes que mengen carn tenen prohibit menjar porc, ya que els porcs són carronyers dels morts, a l'igual que [[carranc]]s, llangostes i [[gambe]]s, encara que atre tipo de [[marisc]]s són bàsics en la dieta rastafariana. Per atra part els rastes tampoc mengen carn de cap tipo d'animal que tinga ulls, és té eixa creença per una pintura en la que apareix un peix mirant a Salomó. |
| * ''Downpression'' substituint a ''opression'' (opressió) ya que la opressió manté l'home agenollat (''down'', que vol dir «avall» en anglés) en lloc d'alçar-se. | | * ''Downpression'' substituint a ''opression'' (opressió) ya que la opressió manté l'home agenollat (''down'', que vol dir «avall» en anglés) en lloc d'alçar-se. |
| * ''Irie'' fa referència als sentiments o emocions positives, o qualsevol cosa que siga bona. És conseguir un estat de conexió entre I&I a través de la Itació (Itazió: meditació). També és usat com a salut cordial entre germans Rastes. | | * ''Irie'' fa referència als sentiments o emocions positives, o qualsevol cosa que siga bona. És conseguir un estat de conexió entre I&I a través de la Itació (Itazió: meditació). També és usat com a salut cordial entre germans Rastes. |
| * ''Livication'' substituint a ''dedication'' (dedicació), per a desfer-se de la connotació de mort (degut a que ''dead'', que es pronuncia com a ''ded'', significa «mort» en anglés, mentres que ''live'' significa «viu»). | | * ''Livication'' substituint a ''dedication'' (dedicació), per a desfer-se de la connotació de mort (degut a que ''dead'', que es pronuncia com a ''ded'', significa «mort» en anglés, mentres que ''live'' significa «viu»). |
| * ''Overstanding'' substituint a ''understanding'' (comprensió), referint-se a l'allumenació que alça la consciència pròpia (ya que ''under'' vol dir «avall» en anglés, i ''over'' vol dir «per damunt»). | | * ''Overstanding'' substituint a ''understanding'' (comprensió), referint-se a l'allumenació que alça la consciència pròpia (ya que ''under'' vol dir «avall» en anglés, i ''over'' vol dir «per damunt»). |
− | * ''Karamawi'' és la més alta alabança a Deu que té un rasta. Esta paraula és usada per a alabar a Jah des de molt a dins del seu ser, per lo general en les meditacions i en les festivitats en les que es gasta la marihuana per a «elevar» més el nivell de meditació. | + | * ''Karamawi'' és la més alta alabança a Deu que té un rasta. Esta paraula és usada per a alabar a Jehovà des de molt a dins del seu ser, per lo general en les meditacions i en les festivitats en les que es gasta la marihuana per a «elevar» més el nivell de meditació. |
| * ''Alfa i Omega'' Es referixen, respectivament, l'Emperador Haile Selassie, i a l'Emperatriu Menen, com a l'unió perfecta, entre home i dona, principi i fi. | | * ''Alfa i Omega'' Es referixen, respectivament, l'Emperador Haile Selassie, i a l'Emperatriu Menen, com a l'unió perfecta, entre home i dona, principi i fi. |
− | * ''InI'' és referixen a la pau que du el rasta en la naturalea i els sers vivents, puix Deu (Jah) ha creat tots i ningú deu abusar dels demés, per això el rastafarià respecta i ama la naturalea que Jah ha creat. | + | * ''InI'' és referixen a la pau que du el rasta en la naturalea i els sers vivents, puix Deu (Jehovà) ha creat tots i ningú deu abusar dels demés, per això el rastafarià respecta i ama la naturalea que Jehovà ha creat. |
| * ''Adonai'' se referix a Jah Rastafari, Pare de la Creació, Haile Selassie I. | | * ''Adonai'' se referix a Jah Rastafari, Pare de la Creació, Haile Selassie I. |
− | * ''Binghiman'' és el nom donat als germans que practiquen alabances i cants a Jah, en tambors i ritmes de Nyabinghi. | + | * ''Binghiman'' és el nom donat als germans que practiquen alabances i cants a Jehovà, en tambors i ritmes de Nyabinghi. |
| * ''Nyabinghi'' és la fundació de la forma de vida de Rastafari. Palau espiritual i musical. La interpretació popular de Nyabinghi és «mort als opressors blancs i negres». La congregació espiritual Nyabinghi reunida en els especials dies per a celebrar els events de l'història Rastafari i en algunes ocasions en que la congregació decidix reunir-se. | | * ''Nyabinghi'' és la fundació de la forma de vida de Rastafari. Palau espiritual i musical. La interpretació popular de Nyabinghi és «mort als opressors blancs i negres». La congregació espiritual Nyabinghi reunida en els especials dies per a celebrar els events de l'història Rastafari i en algunes ocasions en que la congregació decidix reunir-se. |
− | * ''Jah love'' es referix al gran amor que [[Jah]] té per als seus fills. | + | * ''Jah love'' es referix al gran amor que [[Jehovà]] té per als seus fills. |
| * ''Bless'' vol dir bendició i és gastat com a despedida entre els rastafaris. | | * ''Bless'' vol dir bendició i és gastat com a despedida entre els rastafaris. |
| | | |
− | == Cerimònies == | + | == Ceremònies == |
− | Hi ha varis tipos de cerimònies eclesiàstiques rastafaris. Bàsicament totes elles consistixen en cantics d'himnes i cors, llectures de salms i capítuls de la Santa Bíblia i raonaments. Estes cerimònies van acompanyades de la música Nyahbinghi. A diferència d'allò que molts erròneament creuen, la música reggae no forma part de l'orde cerimonial rastafari. És la música de tambors africans al ritme del glatit del cor la que alimenta espiritualment als germans i germanes de la fe rastafari. | + | Hi ha varis tipos de ceremònies eclesiàstiques rastafaris. Bàsicament totes elles consistixen en cantics d'himnes i cors, llectures de salms i capítuls de la Santa Bíblia i raonaments. Estes cerimònies van acompanyades de la música Nyahbinghi. A diferència d'allò que molts erròneament creuen, la música reggae no forma part de l'orde cerimonial rastafari. És la música de tambors africans al ritme del glatit del cor la que alimenta espiritualment als germans i germanes de la fe rastafari. |
| Atra cerimònia de caràcter parlamentari és el «raonament», en esta cerimònia s'organisa la comunitat i s'escolten les veus i pensaments de tots els congregats. | | Atra cerimònia de caràcter parlamentari és el «raonament», en esta cerimònia s'organisa la comunitat i s'escolten les veus i pensaments de tots els congregats. |
| | | |