Llínea 1: |
Llínea 1: |
| {{destacat}} | | {{destacat}} |
− | [[Image:caliz.jpg|right|400px|thumb|<center>El '''Sant Càliç''' en la [[Seu de Valéncia]].</center>]] | + | [[File:Chalice of Valencia.JPG|right|400px|thumb|<center>El '''Sant Càliç''' en la [[Sèu de Valéncia]].</center>]] |
| | | |
− | == La Història del Sant Càliç == | + | == L'Història del Sant Càliç == |
− | Tant per les senyes arqueològiques com pel testimoni de la tradició i els documents que es posseïxen, és completament verosímil que este bell got estiguera en les mans del Senyor quan la vespra de la seua Passió, prengué pa en les seues santes i venerables mans, i, elevant els ulls al cel, cap a [[Deu]], Pare seu totpoderós, donant gràcies el beneí, el partí, i el donà als seus discípuls dient: | + | Tant per les senyes arqueològiques com pel testimoni de la tradició i els documents que es posseïxen, és completament verosímil que este bell got estiguera en les mans del Senyor quan la vespra de la seua Passió, prengué [[pa]] en les seues santes i venerables mans, i, elevant els ulls al cel, cap a [[Deu]], son Pare totpoderós, donant gràcies el beneí, el partí, i el donà als seus discípuls dient: |
| | | |
− | “Prengau i mengeu tots d'ell, perque açò es el meu Cos, que serà entregat per vosatres”. De la mateixa manera, acabat el sopar, prengué este càliç gloriós en les seues santes i venerables mans, i donant gràcies el beneí, i el donà als seus discípuls dient: “Prengau i begau tots d'ell, perque este és el càliç de la meua Sanc, Sanc de l'aliança nova i eterna, que serà abocada per vosatres i per tots els hòmens per al perdó dels pecats. Feu açò en commemoració meua” | + | “Prengau i mengeu tots d'ell, perque açò es el meu Cos, que serà entregat per vosatres”. De la mateixa manera, acabat el sopar, prengué este càliç gloriós en les seues santes i venerables mans, i donant gràcies el beneí, i el donà als seus discípuls dient: “Prengau i begau tots d'ell, perque est és el càliç de la meua Sanc, Sanc de l'aliança nova i eterna, que serà abocada per vosatres i per tots els hòmens per al perdó dels pecats. Feu açò en commemoració meua” |
| (Pregaria eucarística I, Cànon romà. Cf. Mateu 26-29; Marc 14, 22-25, Lluc 22, 1520 i I Corintis 11, 23-25) | | (Pregaria eucarística I, Cànon romà. Cf. Mateu 26-29; Marc 14, 22-25, Lluc 22, 1520 i I Corintis 11, 23-25) |
| | | |
| == La Primera Impressió == | | == La Primera Impressió == |
| | | |
− | El '''Sant Càliç''' de [[Valéncia]] suscita al mateix temps les sensacions d'admiració i escepticisme. El visitant se sent primer captivat per la bellea del Grial, la seua forma perfecta i estranya, els detalls d'or i les perles i pedres precioses; ve també l'observador en la ment plena de llegendes, películes i inclús previngut per les noveles i la lliteratura pseudo-científica de temes “grialics”. | + | El '''Sant Càliç''' de [[Valéncia]] suscita a l'hora les sensacions d'admiració i escepticisme. El visitant se sent primerament captivat per la bellea del Grial, la seua forma perfecta i estranya, els detalls d'or i les perles i pedres precioses; ve també l'observador en la ment plena de llegendes, películes e inclús previngut per les noveles i la lliteratura pseudo-científica de temes “grialics”. |
| | | |
| == Pero també en escepticisme: == | | == Pero també en escepticisme: == |
| | | |
− | ¿Cóm pot ser eixe càliç d'apariència migeval la copa de l'Últim Sopar? ¿Per qué en Valéncia? ¿No serà, potser, un de tants presunts Grials? ¿Per qué no és tan famós com el Llançol Sant de Tori o la Túnica de Tréveris? I aixina tantes preguntes com escoltem cada dia en la Sèu. | + | ¿Cóm pot ser eixe càliç d'apariència migeval la copa de l'Últim Sopar? ¿Per qué en Valéncia? ¿No serà, potser, un de tants presunts Grials? ¿Per qué no és tan famós com el Llançol Sant de Torí o la Túnica de Tréveris? I aixina tantes preguntes com escoltem cada dia en la Sèu. |
| | | |
− | En realitat, la relíquia és la part superior, que és una tassa d'àgata finament polida, que mostra vetes de colors càlits quan refracta la llum; és una preciosa “copa aleixandrina” que els arqueòlecs consideren d'orige oriental i dels anys 100 al 50 abans de Crist. Es la conclusió de l'estudi efectuat pel professor N'Antoni Beltrán i publicat en [[1960]] (“El Sant Càliç de la Sèu de Valéncia”), mai refutat, i que està en la base del creixent respecte i coneiximent del Sant Càliç. | + | En realitat, la relíquia és la part superior, que és una tassa d'àgata finament polida, que mostra vetes de colors càlits quan refracta la llum; és una preciosa “copa aleixandrina” que els arqueòlecs consideren d'orige oriental i dels anys 100 al 50 abans de Crist. Es la conclusió de l'estudi efectuat pel professor N'Antoni Beltrán i publicat en l'any [[1960]] (“El Sant Càliç de la Sèu de Valéncia”), mai refutat, i que està en la base del creixent respecte i coneiximent del Sant Càliç. |
| | | |
| Molt més posteriors són les anses i el peu d'or finament gravat, que tanca una copa o “naveta” d'alabastre, d'art islàmic, diferent de la copa; tot això, lo mateix que les joyes que adornen la base, són d'época migeval. Les dimensions són modestes: 17 cm d'altura, 9 cm d'amplària de la copa i 14,5 x 9,7 cm. que té la base elíptica. | | Molt més posteriors són les anses i el peu d'or finament gravat, que tanca una copa o “naveta” d'alabastre, d'art islàmic, diferent de la copa; tot això, lo mateix que les joyes que adornen la base, són d'época migeval. Les dimensions són modestes: 17 cm d'altura, 9 cm d'amplària de la copa i 14,5 x 9,7 cm. que té la base elíptica. |
| | | |
− | [[Venècia]] i uns atres llocs conserven càliços de pedres semi-precioses d'orige bizantí i en Espanya hi ha eixemplars pareguts dels [[sigle XI|sigles XI]] i [[sigle XII|XII]], pero es tracta de gots llitúrgics, engastats en [[or]] i [[plata]] i coberts de metal en el seu interior. No obstant, al compondre el càliç de Valéncia, els orfebres destacaren la copa, nua d'abillaments, en grans anses per a portar-la sense tocar el preat i delicat got de pedra translúcida. | + | [[Venècia]] i uns atres llocs conserven càliços de pedres semi-precioses d'orige bizantí i en Espanya hi ha eixemplars pareguts dels [[sigle XI|sigles XI]] i [[sigle XII|XII]], pero es tracta de gots llitúrgics, engastats en [[or]] i [[argent]] i coberts de metal en el seu interior. No obstant, al compondre el càliç de Valéncia, els orfebres destacaren la copa, nua d'abillaments, en grans anses per a portar-la sense tocar el preat i delicat got de pedra translúcida. |
| | | |
− | [[Image:caliz2.jpg|right|350px|thumb|<center>El Sant Caliç en La [[Seu de Valéncia]]</center>]] | + | [[Archiu:Capsanca.jpg|right|350px|thumb|<center>Capella de "El Sant Caliç" en La [[Seu de Valéncia]]</center>]] |
| | | |
| == La Tradició dels Primers Sigles == | | == La Tradició dels Primers Sigles == |
| | | |
− | La tradició nos diu que és la mateixa Copa que utilisà el Senyor en l'Últim Sopar per a l'institució de l'Eucaristia, que despuix fon portada a [[Roma]] per [[Sant Pere]] i que conservaren els Papes successors d´ell fins a [[Sant Sixt II]], que per mediació del seu diaca [[Sant Llorenç]], oriunt d'[[Espanya]], fon enviada a la seua terra natal d'Osca en el [[sigle III]] per a lliberar-la de la persecució de l'emperador Valerià. Recomana esta permanència del Sant Càliç en Roma la frase del Cànon Romà dita abans: “prengué este càliç gloriós”, (hoc praeclarum calicem); expressió admirativa que no trobem en unes atres anafores antigues, i no podem oblidar que la pregaria eucarística romana és la versió llatina d'una atra en llengua grega, perque esta fon la pròpia de l'Iglesia de Roma fins al Papa Sant Damas en el [[sigle V]]. | + | La tradició nos diu que és la mateixa Copa que utilisà el Senyor en la Santa cena per a l'institució de l'Eucaristia, que despuix fon portada a [[Roma]] per [[Sant Pere]] i que conservaren els Papes successors d'ell fins a [[Sant Sixt II]], que per mediació del seu diaca [[Sant Llorenç]], oriunt d'[[Espanya]], fon enviada a la seua terra natal d'Osca en el [[sigle III]] per a lliurar-la de la persecució de l'emperador Valerià. Recomana esta permanència del Sant Càliç en Roma la frase del Cànon Romà dita abans: “prengué este càliç gloriós”, (hoc praeclarum calicem); expressió admirativa que no trobem en unes atres anafores antigues, i no podem oblidar que la pregaria eucarística romana és la versió llatina d'una atra en llengua grega, perque esta fon la pròpia de l'Iglesia de Roma fins al Papa Sant Damas en el [[sigle V]]. |
| | | |
| == L’Història del Sant Càliç en Espanya == | | == L’Història del Sant Càliç en Espanya == |
Llínea 35: |
Llínea 35: |
| | | |
| == El Sant Càliç en Valéncia == | | == El Sant Càliç en Valéncia == |
− | [[Image:Joan_de_Joanes.jpg|right|400px|thumb|"El Sant Sopar" (h. 1550) de [[Joan de Joanes]], Museu Parroquial de [[Bocairent]]]] | + | [[File:Última Cena - Juan de Juanes.jpg|right|400px|thumb|"El Sant Sopar" (h. 1550) de [[Joan de Joanes]]]] |
| | | |
| Fon conservat i venerat durant sigles entre les relíquies de la Catedral, i fins al [[sigle XVIII]] s’utilisà per a contindre la forma consagrada en el “monument” del Dijous Sant. Durant la guerra de l'Independència, entre [[1809]] i [[1813]], fon traslladat per [[Alacant]] i [[Eivissa]] fins a [[Palma de Mallorca]], fugint de la rapacitat dels invasors napoleònics. L'any [[1916]] fon finalment instalat en l'antiga Sala Capitular, habilitada com a Capella del Sant Càliç. Precisament esta exposició publica permanent de la sagrada relíquia va fer possible que es divulgara el seu coneiximent, molt reduït mentrimentres permaneixqué reservat en el reliquiari de la Catedral. | | Fon conservat i venerat durant sigles entre les relíquies de la Catedral, i fins al [[sigle XVIII]] s’utilisà per a contindre la forma consagrada en el “monument” del Dijous Sant. Durant la guerra de l'Independència, entre [[1809]] i [[1813]], fon traslladat per [[Alacant]] i [[Eivissa]] fins a [[Palma de Mallorca]], fugint de la rapacitat dels invasors napoleònics. L'any [[1916]] fon finalment instalat en l'antiga Sala Capitular, habilitada com a Capella del Sant Càliç. Precisament esta exposició publica permanent de la sagrada relíquia va fer possible que es divulgara el seu coneiximent, molt reduït mentrimentres permaneixqué reservat en el reliquiari de la Catedral. |
| | | |
− | Durant la [[Guerra Civil]] ([[1936]]-[[1939]]) quedà ocult en el poble de [[Carlet]]. El Beat Joan XXIII concedí indulgencia plenària en el dia de la seua festa anual, el Papa [[Joan Pau II]] celebrà l'Eucaristia en el Sant Càliç durant la seua visita a Valéncia el [[8 de novembre]] de [[1982]] i lo mateix succeí en La seua Santitat [[Benet XVI]] que celebrà l'Eucaristia en motiu de la V Trobada Mundial de les Famílies, el [[8 de Juliol]] de [[2006]]. | + | Durant la [[Guerra Civil]] ([[1936]]-[[1939]]) quedà ocult en el poble de [[Carlet]], tot gràcies a [[María Sabina Suey]] que arriscà la seua vida per a salvar el Sant Grial. |
| + | |
| + | El Beat Joan XXIII concedí indulgencia plenària en el dia de la seua festa anual, el Papa [[Joan Pau II]] celebrà l'Eucaristia en el Sant Càliç durant la seua visita a Valéncia el [[8 de novembre]] de [[1982]] i lo mateix succeí en La seua Santitat [[Benet XVI]] que celebrà l'Eucaristia en motiu de la V Trobada Mundial de les Famílies, el [[8 de Juliol]] de [[2006]]. |
| | | |
| == Un tema d'actualitat == | | == Un tema d'actualitat == |
Llínea 48: |
Llínea 50: |
| == Les Llegendes del Grial == | | == Les Llegendes del Grial == |
| | | |
− | El tema de la busca del Grial, objecte maravellós i font de vida, és fonamental en la lliteratura migeval franc-germànica, i el seu orige està sobre tot en les obres de Chretien de Troyes, que deixà inacabada, cap a [[1190]], la seua obra Perceval o el Conte del Grial; ací no s'explica quina és la naturalea d'esta joya, i fon Wolfram von Eschenbach qui li donà forma de càliç en el seu poema “Perceval el Gales”. Se creu que concebé el seu Parsifal a principis del [[sigle XIII]], en Wartburc, mític castell, breçol de poetes i trobadors; i que el finalisà en [[1215]]. Allí, en este castell, a on estos cantors a l'amor, estos Mestres Cantors, les tres regles principals dels quals, Deu, el seu senyor i la dona amada, constituïen la font de les seues inspiracions, compongué Wolfram la seua magna obra, ya que ell fon el príncep dels trobadors, la màxima figura junt en Walter von der Vogelweide i Heinrich Tannhäuser. | + | El tema de la busca del Grial, objecte maravellós i font de vida, és fonamental en la lliteratura migeval franc-germànica, i el seu orige està sobre tot en les obres de Chretien de Troyes, que deixà inacabada, cap a l'any [[1190]], la seua obra Perceval o el Conte del Grial; ací no s'explica quina és la naturalea d'esta joya, i fon Wolfram von Eschenbach qui li donà forma de càliç en el seu poema “Perceval el Gales”. Se creu que concebé el seu Parsifal a principis del [[sigle XIII]], en Wartburc, mític castell, breçol de poetes i trobadors; i que el finalisà en [[1215]]. Allí, en este castell, a on estos cantors a l'amor, estos Mestres Cantors, les tres regles principals dels quals, Deu, el seu senyor i la dona amada, constituïen la font de les seues inspiracions, compongué Wolfram la seua magna obra, ya que ell fon el príncep dels trobadors, la màxima figura junt en Walter von der Vogelweide i Heinrich Tannhäuser. |
− | Recents investigadors, com Michael Hesemann (“Die Entdeckunc des Heiligen Grals. Das Ende einer Suche”, Ed. Pattloch 2003), situen l'orige d'estes llegendes en [[Espanya]] i sobre la base del Càliç d'àgata de Sant Joan de la Penya, i no podem oblidar que foren la font d'inspiració per a les grans obres poètic-musicals de Richard Wagner “Tannhäuser”, “Parsifal” i “Lohengrin”. | + | Recents investigadors, com Michael Hesemann (“Die Entdeckunc des Heiligen Grals. Das Ende einer Suche”, Ed. Pattloch 2003), situen l'orige d'estes llegendes en [[Espanya]] i sobre la base del Càliç d'àgata de Sant Joan de la Penya, i no podem oblidar que foren la font d'inspiració per a les grans obres poètic-musicals de Richard Wagner “Tannhäuser”, “Parsifal” i “Lohengrin”. |
| | | |
| == Un tema d'actualitat == | | == Un tema d'actualitat == |
Llínea 55: |
Llínea 57: |
| Pero si be la lliteratura griàlica migeval trobà en la busca del sagrat got un símbol de purificació i de renuncia per a arribar a la perfecció personal i a la salvació, assistim des de fa anys a l'aparició de noveles fingidament històriques i a tota una lliteratura esotèrica que fa del Grial un fosc objecte o una tradició amagada a lo llarc dels sigles que conservaria l'autèntica essència del cristianisme o la verdadera historia de Jesús de Nazaret. Pareix que lo que no conseguí la critica lliberal i el materialisme antirreligiós, és pretenguera ara conseguir-ho en esta pseudo divulgació per a destruir la neta fe de l'Iglésia en Jesucrist el Senyor. Aixina, la sospita i la falsetat busquen entelar lo que fon i hauria de continuar sent un icon de la cultura cristiana. | | Pero si be la lliteratura griàlica migeval trobà en la busca del sagrat got un símbol de purificació i de renuncia per a arribar a la perfecció personal i a la salvació, assistim des de fa anys a l'aparició de noveles fingidament històriques i a tota una lliteratura esotèrica que fa del Grial un fosc objecte o una tradició amagada a lo llarc dels sigles que conservaria l'autèntica essència del cristianisme o la verdadera historia de Jesús de Nazaret. Pareix que lo que no conseguí la critica lliberal i el materialisme antirreligiós, és pretenguera ara conseguir-ho en esta pseudo divulgació per a destruir la neta fe de l'Iglésia en Jesucrist el Senyor. Aixina, la sospita i la falsetat busquen entelar lo que fon i hauria de continuar sent un icon de la cultura cristiana. |
| | | |
− | Per això, el Càliç, en la seua autenticitat arqueològica i la seua tradició exenta d'elements maravellosos, nos remet a l'época de Jesús i nos recorda l'institució de l'Eucaristia com a moments històrics que transcendixen el temps i arriben fins a nosatres com un misteri de salvació. Aixina ho vivim quan la sagrada relíquia es trasllada des de la seua preciosa capella, l'antiga sala capitular ([[sigle XIV]]), fins a l'altar major en la celebració de la Santa Missa en el Sopar del Senyor, el Dijous Sant i en la festa solemne de l'últim dijous del mes d'[[octubre]]. | + | Per això, el Càliç, en la seua autenticitat arqueològica i la seua tradició exenta d'elements maravellosos, nos remet a l'época de Jesús i nos recorda l'institució de l'Eucaristia com a moments històrics que transcendixen el temps i arriben fins a nosatres com un misteri de salvació. Aixina ho vivim quan la sagrada relíquia es trasllada des de la seua preciosa capella, l'antiga sala capitular ([[sigle XIV]]), fins a l'altar major en la celebració de la Santa Missa en el Sopar del Senyor, el Dijous Sant i en la festa solemne de l'últim dijous del més d'[[octubre]]. |
| | | |
| Este és el mensage que es desija proclamar des de la [[Catedral de Valéncia]], en el soport de benemèrites associacions com la Real Germandat i la Confraria del Sant Càliç que, junt en el Capítul Metropolità, mantenen el cult i la difusió de la devoció del Sant Càliç, que s'expressa en els pelegrinages de parròquies i entitats religioses i cíviques, totes les semanes, en la celebració dels “dijous del Sant Càliç”. | | Este és el mensage que es desija proclamar des de la [[Catedral de Valéncia]], en el soport de benemèrites associacions com la Real Germandat i la Confraria del Sant Càliç que, junt en el Capítul Metropolità, mantenen el cult i la difusió de la devoció del Sant Càliç, que s'expressa en els pelegrinages de parròquies i entitats religioses i cíviques, totes les semanes, en la celebració dels “dijous del Sant Càliç”. |
Llínea 61: |
Llínea 63: |
| == La Capella del Sant Càliç == | | == La Capella del Sant Càliç == |
| | | |
− | Quan en el [[sigle XV]] s’allargaren les naus per a conseguir el campanar i la sala capitular, l'arquitecte Pere Compte (autor també de la Llonja de Valéncia) edificà en [[1496]] el corredor d'accés a l'aula antiga. | + | Quan en el [[sigle XV]] s’allargaren les naus per a conseguir el campanar i la sala capitular, l'arquitecte [[Pere Compte]] (autor també de la [[Llonja de Valéncia]]) edificà en l'any [[1496]] el corredor d'accés a l'aula antiga. |
| | | |
| La porta d'entrada té una portada gòtica llaurada per Pere Balaguer en [[1424]]. Ad un costat del corredor es veu, entre uns atres, el monument funerari del bisbe Vidal de Blanes, constructor de l'aula capitular i “l'Adoració dels pastors”, pintura al fresc (1472) de Francesco Pagano de Neapoli i Paolo da Sant Leocadio, de la sala capitular, passada a llenç, que fon la prova per a la seua decoració de la capella major. | | La porta d'entrada té una portada gòtica llaurada per Pere Balaguer en [[1424]]. Ad un costat del corredor es veu, entre uns atres, el monument funerari del bisbe Vidal de Blanes, constructor de l'aula capitular i “l'Adoració dels pastors”, pintura al fresc (1472) de Francesco Pagano de Neapoli i Paolo da Sant Leocadio, de la sala capitular, passada a llenç, que fon la prova per a la seua decoració de la capella major. |
| | | |
− | En una capella se contempla el retaule de Sant Miquel (principis del [[Sigle XVI]]), obra primerenca de Vicent Macip. Si be les pintures mostren el transit al Renaiximent, té l'estructura clàssica dels retaules dels [[sigle XIV|sigles XIV]] i [[sigle XV|XV]]. | + | En una capella se contempla el retaule de Sant Miquel (principis del [[Sigle XVI]]), obra primerenca de Vicent Macip. Si be les pintures mostren el transit al [[Renaiximent]], té l'estructura clàssica dels retaules dels [[sigle XIV|sigles XIV]] i [[sigle XV|XV]]. |
| | | |
− | En [[1916]] se traslladà el Sant Càliç a l'aula capitular, que va passar a ser la capella actual. La capella es d'estil gòtic florit (S. XIV); té planta quadrada i parets llises, de pedra llaurada. Es va construir per disposició del Bisbe Vidal de Blanes entre els anys [[1365]]-[[1369]]. En ella se celebraren Corts del Regne i es donaren classes de Teologia, entre uns atres, per [[Sant Vicent Ferrer]]. | + | En l'any [[1916]] se traslladà el Sant Càliç a l'aula capitular, que va passar a ser la capella actual. La capella es d'estil gòtic florit (S. XIV); té planta quadrada i parets llises, de pedra llaurada. Es va construir per disposició del Bisbe Vidal de Blanes entre els anys [[1365]]-[[1369]]. En ella se celebraren Corts del Regne i es donaren classes de Teologia, entre uns atres, per [[Sant Vicent Ferrer]]. |
| | | |
| Medix 13 metros de costat per 16 d'alçària, i es cobrix en una elevada volta de creueria nervada en forma d'estrela, els nervis de la qual es prolonguen fins a descansar en unes mènsules policromades. En les claus de la volta estan els dotze Apòstols, i, en la clau central, la coronació de la [[Mare de Deu]] en el cel despuix de l'Assunció, misteri titular d'esta Catedral. | | Medix 13 metros de costat per 16 d'alçària, i es cobrix en una elevada volta de creueria nervada en forma d'estrela, els nervis de la qual es prolonguen fins a descansar en unes mènsules policromades. En les claus de la volta estan els dotze Apòstols, i, en la clau central, la coronació de la [[Mare de Deu]] en el cel despuix de l'Assunció, misteri titular d'esta Catedral. |
Llínea 77: |
Llínea 79: |
| == El Cult del Sant Càliç == | | == El Cult del Sant Càliç == |
| | | |
− | El Capítul de canonges celebra en la capella del Sant Càliç tots els dies laborables la Llitúrgia de les Hores (Laudes i Hora intermija) i la Santa Missa, cantada en gregorià. | + | El Capítul de canonges celebra en la capella del Sant Càliç tots los dies laborables la Llitúrgia de les Hores (Laudes i Hora intermija) i la Santa Missa, cantada en gregorià. |
| | | |
| Tant la Real Germandat com la Confraria del Sant Càliç patrocinen el cult que es tributa a Jesucrist summe i etern Sacerdot per mig de la veneració del sagrat got en que va entregar sacramentalment la seua sanc redentora en l'Últim Sopar. | | Tant la Real Germandat com la Confraria del Sant Càliç patrocinen el cult que es tributa a Jesucrist summe i etern Sacerdot per mig de la veneració del sagrat got en que va entregar sacramentalment la seua sanc redentora en l'Últim Sopar. |
| | | |
− | En la vesprada dels dijous, a les 19:30, s'expon el Santíssim Sacrament i es resa el Rosari. A les 19:45 se canten les aclamacions al Sant Càliç i es dona la bendició en el Santíssim. Després es celebra la Santa Missa en cants acompanyats per l'orgue. | + | En la vesprada dels dijous, a les 19:30, s'expon el Santíssim Sacrament i es resa el Rosari. A les 19:45 se canten les aclamacions al Sant Càliç i es dona la bendició en el Santíssim. Despuix es celebra la Santa Missa en cants acompanyats per l'orgue. |
| | | |
| Parròquies i associacions religioses i cíviques pelegrinen cada “Dijous del Sant Càliç” per a participar en esta Missa. | | Parròquies i associacions religioses i cíviques pelegrinen cada “Dijous del Sant Càliç” per a participar en esta Missa. |
Llínea 89: |
Llínea 91: |
| == La Real Germandat del Sant Càliç == | | == La Real Germandat del Sant Càliç == |
| | | |
− | Quan el [[6 de giner]] de [[1916]] el Sant Càliç fon expost definitivament en l'antiga Aula Capitular gòtica (s. XIV), l'Arquebisbe En J. Maria Salvador i Barrera aprovà en febrer de 1918 els estatuts de la “Real Germandat del Sant Càliç, cos colegiat de la noblea titulada valenciana”, en la finalitat de contribuir al cult de la sagrada reliquia. | + | Quan el [[6 de giner]] de [[1916]] el Sant Càliç fon expost definitivament en l'antiga Aula Capitular gòtica (s. XIV), l'Arquebisbe En J. Maria Salvador i Barrera aprovà en [[febrer]] de [[1918]] els estatuts de la “Real Germandat del Sant Càliç, cos colegiat de la noblea titulada valenciana”, en la finalitat de contribuir al cult de la sagrada reliquia. |
| | | |
| El seu primer president fon En Lluís Vich, Baró de Llaurí, co-fundador d'esta ilustre associació junt en el Baró de Santa Barbera. | | El seu primer president fon En Lluís Vich, Baró de Llaurí, co-fundador d'esta ilustre associació junt en el Baró de Santa Barbera. |
| | | |
− | Són moltes les millores de la capella que ha patrocinat l'associació, que va adoptar la celebració els primers dijous de mes del "Dijous del Sant Caliç". | + | Són moltes les millores de la capella que ha patrocinat l'associació, que va adoptar la celebració els primers dijous de més del "Dijous del Sant Caliç". |
| La Real Germandat té també una secció en [[Madrit]]. | | La Real Germandat té també una secció en [[Madrit]]. |
| | | |
Llínea 117: |
Llínea 119: |
| == Benet XVI en la Catedral == | | == Benet XVI en la Catedral == |
| | | |
− | A lo llarc dels dies 8 i 9 de [[Juliol]] del [[2006]] tingué lloc en Valéncia la V Trobada Mundial de les Famílies, que va contar en la presència del Papa [[Benet XVI]]. | + | A lo llarc dels dies 8 i 9 de [[Juliol]] de l'any [[2006]] tingué lloc en Valéncia la V Trobada Mundial de les Famílies, que va contar en la presència del Papa [[Benet XVI]]. |
| | | |
| A la seua arribada a la ciutat, despuix de resar en el lloc del tràgic accident del Metro, ocorregut dies abans, la primera visita del Pontífex fon a la Sèu Metropolitana, acompanyat per l'Arquebisbe Monsenyor [[Agustí Garcia-Gascó]]. | | A la seua arribada a la ciutat, despuix de resar en el lloc del tràgic accident del Metro, ocorregut dies abans, la primera visita del Pontífex fon a la Sèu Metropolitana, acompanyat per l'Arquebisbe Monsenyor [[Agustí Garcia-Gascó]]. |
| | | |
− | En la porta principal o "dels ferros" fon rebut pel Capítul, passant despuix a la Capella del Sant Càliç, en l'entrada de la qual li saludaren les representacions de les juntes directives de la Real Germandat i de la Confraria del Sant Càliç i a on l´esperaven els Bisbes espanyols; allí va venerar el sagrat Càliç, firmà en el Llibre d'Honor de la Confraria del Sant Càliç i va rebre l'insígnia d'Honor de la mateixa. | + | En la porta principal o "dels ferros" fon rebut pel Capítul, passant despuix a la Capella del Sant Càliç, en l'entrada de la qual li saludaren les representacions de les juntes directives de la Real Germandat i de la Confraria del Sant Càliç i a on l'esperaven els Bisbes espanyols; allí va venerar el sagrat Càliç, firmà en el Llibre d'Honor de la Confraria del Sant Càliç i va rebre l'insígnia d'Honor de la mateixa. |
| | | |
| A continuació, el Papa va fer entrega d'un càliç, obsequi seu, al Sr. Arquebisbe de Valéncia i rebé de mans del President de la CEE un eixemplar de l'obra de Sant Joan d'Avila "Tractat de l'amor de Deu"; finalment entregà a Monsenyor Blázquez un mensage a l'Episcopat espanyol que va firmar allí mateix. Passà despuix per la nau central, ocupada pels sacerdots valencians i religioses de clausura; en el presbiteri va poder contemplar la restauració del mateix i les pintures renaixentistes quasi completament recuperades, i allí escoltà breument el conjunt d'instruments copiats dels frescs del [[sigle XV]] i el Cor de la Sèu, que varen ambientar l'acte. | | A continuació, el Papa va fer entrega d'un càliç, obsequi seu, al Sr. Arquebisbe de Valéncia i rebé de mans del President de la CEE un eixemplar de l'obra de Sant Joan d'Avila "Tractat de l'amor de Deu"; finalment entregà a Monsenyor Blázquez un mensage a l'Episcopat espanyol que va firmar allí mateix. Passà despuix per la nau central, ocupada pels sacerdots valencians i religioses de clausura; en el presbiteri va poder contemplar la restauració del mateix i les pintures renaixentistes quasi completament recuperades, i allí escoltà breument el conjunt d'instruments copiats dels frescs del [[sigle XV]] i el Cor de la Sèu, que varen ambientar l'acte. |
| | | |
− | Després d'impartir la bendició passà a la [[Basílica de la Mare de Deu dels Desamparats]], eixint per la porta de l'Almoina. A l'endemà, en la Missa conclusiva del V EMF, el Sant Pare va tindre el gratíssim gest d'utilisar el Sant Càliç de l´Últim Sopar del Senyor, com abans ho havia fet S. S. Joan Pau II en la seua visita a [[Valéncia]] en [[1982]].
| + | Despuix d'impartir la bendició passà a la [[Basílica de la Mare de Deu dels Desamparats]], eixint per la porta de l'Almoina. A l'endemà, en la Missa conclusiva del V EMF, el Sant Pare va tindre el gratíssim gest d'utilisar el Sant Càliç de l'Últim Sopar del Senyor, com abans ho havia fet S. S. Joan Pau II en la seua visita a [[Valéncia]] en l'any [[1982]]. |
| | | |
| == Enllaços externs == | | == Enllaços externs == |
| *[http://www.catedraldevalencia.es/ Web oficial de La Sèu de Valéncia] | | *[http://www.catedraldevalencia.es/ Web oficial de La Sèu de Valéncia] |
| *[http://www.ampareumos.com/modules.php?name=News&file=article&sid=81 Web Catòlica "Ampareumos.com"] | | *[http://www.ampareumos.com/modules.php?name=News&file=article&sid=81 Web Catòlica "Ampareumos.com"] |
| + | *[https://www.heraldo.es/noticias/aragon/huesca/2019/08/24/hallan-en-un-manuscrito-de-san-juan-de-la-pena-del-siglo-xi-la-referencia-mas-antigua-al-santo-caliz-custodiado-en-valencia-1331106.html Hallan en un manuscrito de San Juan de la Peña del siglo XI la referencia más antigua al Santo Cáliz custodiado en Valencia - ''Heraldo de Aragón''] |
| + | *[https://www.heraldo.es/noticias/aragon/2020/02/24/una-investigacion-hace-verosimil-que-el-caliz-de-valencia-que-estaba-en-aragon-en-la-edad-media-sea-el-autentico-santo-grial-1360656.html Una investigación hace "verosímil" que el Cáliz de Valencia, que estaba en Aragón en la Edad Media, sea el auténtico Santo Grial - ''Heraldo de Aragón''] |
| + | *[https://www.cuatro.com/cuarto-milenio/20240218/maria-sabina-santo-grial-valencia-guerra_18_011736198.html María Sabina Suey, la valenciana que arriesgó su vida para salvar el Santo Grial en plena Guerra Civil Española - ''Cuatro''] |
| + | |
| + | {{Llista artículs destacats}} |
| | | |
| + | [[Categoria:Història Valenciana]] |
| + | [[Categoria:Cultura Valenciana]] |
| [[Categoria:Religió]] | | [[Categoria:Religió]] |
| [[Categoria:Catolicisme]] | | [[Categoria:Catolicisme]] |
− | [[Categoria:Història Valenciana]]
| |