Canvis

1 byte afegit ,  16:10 5 set 2015
m
Llínea 104: Llínea 104:  
[[Archiu:Florence italy duomo.jpg|thumb|300px|[[Catedral]] de [[Santa Maria del Fiore]] ([[Florència]]), obra de [[Filippo Brunelleschi]] ([[1377]]-[[1446]]). Este orfebre, escultor i arquitecte és l'iniciador de l'arquitectura renaixentista. Brunelleschi va estudiar i dibuixar sistemàticament els edificis antics de [[Roma]]; la necessitat de representar sobre el paper l'arquitectura el portà a trobar les lleis de la perspectiva llineal. La seua primera gran obra és la cúpula de la catedral de [[Florència]]. La cúpula passa a ser l'element dominant en l'exterior de les iglésies renaixentistes i de tota l'arquitectura religiosa posterior fins al [[sigle XIX]]. Es considera el model de totes les grans cúpules posteriors, fins al punt que Miquel Àngel, quan proyectava la de Sant Pere del Vaticà, va dir que faria una germana més gran pero no més bella que la cúpula de Brunelleschi.]]  
 
[[Archiu:Florence italy duomo.jpg|thumb|300px|[[Catedral]] de [[Santa Maria del Fiore]] ([[Florència]]), obra de [[Filippo Brunelleschi]] ([[1377]]-[[1446]]). Este orfebre, escultor i arquitecte és l'iniciador de l'arquitectura renaixentista. Brunelleschi va estudiar i dibuixar sistemàticament els edificis antics de [[Roma]]; la necessitat de representar sobre el paper l'arquitectura el portà a trobar les lleis de la perspectiva llineal. La seua primera gran obra és la cúpula de la catedral de [[Florència]]. La cúpula passa a ser l'element dominant en l'exterior de les iglésies renaixentistes i de tota l'arquitectura religiosa posterior fins al [[sigle XIX]]. Es considera el model de totes les grans cúpules posteriors, fins al punt que Miquel Àngel, quan proyectava la de Sant Pere del Vaticà, va dir que faria una germana més gran pero no més bella que la cúpula de Brunelleschi.]]  
   −
L'arquitectura del [[Quattrocento]] destacà per la decoració sòbria (putti, guirnaldes de flors o fruites...), l'allargament de la cúpula ([[Catedral de Florència]], de [[Filippo Brunelleschi]]) i les fronteres de pedra tosca ([[Palau Medici-Riccardi]], de [[Michelozzo]]) o en els carrius en realçament ([[Palau Rucellai]], de [[Bernardo Rossellino]], proyecte de [[Leon Battista Alberti]]). [[Bernardo Rossellino]], ademés d'[[escultor]] i [[arquitecte]], és un excelent [[urbanista]] que ordenà la plaça de [[Pienza]] concebent els espais exteriors d'una manera tan genial com només s'havia vist a l'[[Antiga Grècia]].<ref name="art"/>
+
L'arquitectura del [[Quattrocento]] destacà per la decoració sòbria (putti, guirnaldes de flors o fruites...), l'allargament de la cúpula ([[Catedral de Florència]], de [[Filippo Brunelleschi]]) i les fronteres de pedra tosca ([[Palau Medici-Riccardi]], de [[Michelozzo]]) o en els carrius en realçament ([[Palau Rucellai]], de [[Bernardo Rossellino]], proyecte de [[Leon Battista Alberti]]). [[Bernardo Rossellino]], ademés d'[[escultor]] i [[arquitecte]], és un excelent [[urbanista]] que ordenà la plaça de [[Pienza]] concebent els espais exteriors d'una manera tan genial com només s'havia vist en l'[[Antiga Grècia]].<ref name="art"/>
    
==== La madurea del Cinquecento (sigle XVI) ====
 
==== La madurea del Cinquecento (sigle XVI) ====
124 718

edicions