Llínea 1: |
Llínea 1: |
| Un argument '''ad hominem''' o '''argumentum ad hominem''', en [[llatí]], lliteralment, "argument a l'home", és una [[falàcia llògica]] consistent en replicar ad una afirmació o raonament referint-se a la persona que l'ha formulat en lloc de al propi argument o afirmació. | | Un argument '''ad hominem''' o '''argumentum ad hominem''', en [[llatí]], lliteralment, "argument a l'home", és una [[falàcia llògica]] consistent en replicar ad una afirmació o raonament referint-se a la persona que l'ha formulat en lloc de al propi argument o afirmació. |
− |
| |
| | | |
| == ''Ad hominem'' falaç == | | == ''Ad hominem'' falaç == |
Llínea 13: |
Llínea 12: |
| | | |
| Els raonaments ''ad hominem'' són unes de les falàcies més ben estudiades i solen ser recollides en els llibres d'introducció a la [[llògica]] i al [[pensament crític]]. S'usen freqüentment en els debats polítics i juïns actuals. són una ferramenta [[retòrica]] molt poderosa. | | Els raonaments ''ad hominem'' són unes de les falàcies més ben estudiades i solen ser recollides en els llibres d'introducció a la [[llògica]] i al [[pensament crític]]. S'usen freqüentment en els debats polítics i juïns actuals. són una ferramenta [[retòrica]] molt poderosa. |
− |
| |
| | | |
| == Eixemples == | | == Eixemples == |
Llínea 21: |
Llínea 19: |
| Efectivament, 2 + 2 no és igual a 3, pero això és totalment independent de si Toni és un badoc o no, i com este raonament ataca l'inteligència de Toni, és una falàcia ''ad hominem''. | | Efectivament, 2 + 2 no és igual a 3, pero això és totalment independent de si Toni és un badoc o no, i com este raonament ataca l'inteligència de Toni, és una falàcia ''ad hominem''. |
| | | |
− |
| |
| == Validea == | | == Validea == |
| | | |
Llínea 31: |
Llínea 28: |
| # Un testimoni baix perjuri és qüestionable | | # Un testimoni baix perjuri és qüestionable |
| # Per tant, ''Q'' ha de descartar-se | | # Per tant, ''Q'' ha de descartar-se |
− |
| |
| | | |
| == ''Ad hominem'' invers == | | == ''Ad hominem'' invers == |
Llínea 42: |
Llínea 38: |
| | | |
| El prestigi acadèmic que es presupon a totes les publicacions escrites, no implica que tot lo que estes afirmen siga necessàriament cert pel simple fet d'estar escrit en elles. | | El prestigi acadèmic que es presupon a totes les publicacions escrites, no implica que tot lo que estes afirmen siga necessàriament cert pel simple fet d'estar escrit en elles. |
− |
| |
− |
| |
− | == Bibliografia ==
| |
− |
| |
− | * [[Ricardo García Damborenea]], ''Uso de razón'', Madrit, Biblioteca Nueva, 2000.
| |
− | * [[Arthur Schopenhauer]], ''El arte de tener razón''. Madrit, Alianza, 2004.
| |
− | * Chaim Perelman y L. Olbrechts-Tyteca, ''Tratado de la argumentación'', Madrit, Gredos, 1989.
| |
− |
| |
| | | |
| == Vore ademés == | | == Vore ademés == |
Llínea 58: |
Llínea 46: |
| * [[Llista de prejuïns cognitius]] | | * [[Llista de prejuïns cognitius]] |
| | | |
| + | == Bibliografia == |
| + | |
| + | * [[Ricardo García Damborenea]], ''Uso de razón'', Madrit, Biblioteca Nueva, 2000. |
| + | * [[Arthur Schopenhauer]], ''El arte de tener razón''. Madrit, Alianza, 2004. |
| + | * Chaim Perelman y L. Olbrechts-Tyteca, ''Tratado de la argumentación'', Madrit, Gredos, 1989. |
| | | |
| [[Categoria:Falàcies llògiques]] | | [[Categoria:Falàcies llògiques]] |
| [[Categoria:Locucions llatines]] | | [[Categoria:Locucions llatines]] |