Canvis

3 bytes eliminats ,  18:14 7 jun 2022
Text reemplaça - 'fins i tot' a 'inclús'
Llínea 3: Llínea 3:  
Naixcuda com a gènero en la [[anys 1920|década de1920]] (encara que hi ha obres reconeixibles molt anteriors) i exportada posteriorment ad atres mijos, com el cinematogràfic, historietístic i televisiu, va gojar d'un gran auge en la segona mitat del [[sigle XX]] per l'interés popular sobre el futur que despertà l'espectacular alvanç tant científic com a tecnològic alcançat durant tots estos anys.
 
Naixcuda com a gènero en la [[anys 1920|década de1920]] (encara que hi ha obres reconeixibles molt anteriors) i exportada posteriorment ad atres mijos, com el cinematogràfic, historietístic i televisiu, va gojar d'un gran auge en la segona mitat del [[sigle XX]] per l'interés popular sobre el futur que despertà l'espectacular alvanç tant científic com a tecnològic alcançat durant tots estos anys.
   −
És un gènero especulatiu que relata acontenyiments possibles desenrollats en un marc imaginari, verosimilitut del qual es fonamenta narrativament en els camps de les ciències físiques, naturals i socials. L'acció pot girar entorn a un palmito gran de possibilitats (viages interestelars, conquista de l'espai, conseqüències d'una hecatombe terrestre o còsmica, evolució humana a causa de mutacions, evolució dels robots, realitat virtual, existència de civilisacions alienígenes, etc.). Esta acció pot tindre lloc en un temps passat, present o futur, o, fins i tot, en temps alternatius aliens a la realitat coneguda, i tindre per escenari espais físics (reals o imaginaris, terrestres o extraterrestres) o l'espai intern de la ment. Els personages són igualment diversos: a partir del patró natural humà, recorre i explota models antropomòrfics fins a desembocar en la creació d'entitats artificials de forma humana (robot, androide, cíborg) o en criatures no antropomòrfiques.  
+
És un gènero especulatiu que relata acontenyiments possibles desenrollats en un marc imaginari, verosimilitut del qual es fonamenta narrativament en els camps de les ciències físiques, naturals i socials. L'acció pot girar entorn a un palmito gran de possibilitats (viages interestelars, conquista de l'espai, conseqüències d'una hecatombe terrestre o còsmica, evolució humana a causa de mutacions, evolució dels robots, realitat virtual, existència de civilisacions alienígenes, etc.). Esta acció pot tindre lloc en un temps passat, present o futur, o, inclús, en temps alternatius aliens a la realitat coneguda, i tindre per escenari espais físics (reals o imaginaris, terrestres o extraterrestres) o l'espai intern de la ment. Els personages són igualment diversos: a partir del patró natural humà, recorre i explota models antropomòrfics fins a desembocar en la creació d'entitats artificials de forma humana (robot, androide, cíborg) o en criatures no antropomòrfiques.  
    
Entre els estudiosos del gènero no s'ha pogut aplegar a un consens ampli sobre una definició formal, sent est un tema de gran controvèrsia. En general es considera ciència ficció als contes o històries que versen sobre l'impacte que produïxen els alvanços científics, tecnològics, socials o culturals, presents o futurs, sobre la societat o els individus.  
 
Entre els estudiosos del gènero no s'ha pogut aplegar a un consens ampli sobre una definició formal, sent est un tema de gran controvèrsia. En general es considera ciència ficció als contes o històries que versen sobre l'impacte que produïxen els alvanços científics, tecnològics, socials o culturals, presents o futurs, sobre la societat o els individus.