Canvis

No hi ha canvi en el tamany ,  16:03 30 març 2022
sense resum d'edició
Llínea 1: Llínea 1:  
[[Archiu:Brick baroque.JPG|thumb|225px|L'[[Iglésia de Sant Joan Batista (Yaroslavl)]] ([[1671]]-[[1687]]) és representativa de l'última fase de l'arquitectura migeval russa. Es caracterisa per l'elaborada traceria de [[rajola]] i l'ascens vertical de les seus 15 cúpules.]]
 
[[Archiu:Brick baroque.JPG|thumb|225px|L'[[Iglésia de Sant Joan Batista (Yaroslavl)]] ([[1671]]-[[1687]]) és representativa de l'última fase de l'arquitectura migeval russa. Es caracterisa per l'elaborada traceria de [[rajola]] i l'ascens vertical de les seus 15 cúpules.]]
Les '''iglésies ortodoxes russes''' es distinguixen per la seua verticalitat, colors lluents i múltiples cúpules que oferixen un fort contrast en el pla païsage rus a sovint cobert de [[neu]].  
+
Les '''iglésies ortodoxes russes''' es distinguixen per la seua verticalitat, colors lluents i múltiples cúpules que oferixen un fort contrast en el pla paisage rus a sovint cobert de [[neu]].  
   −
Les primeres iglésies del [[Rus de Kiev]], com l'iglésia de [[fusta]] de 13 cúpules de la [[catedral de Santa Sofia de Novgorod]], diferix en este aspecte de les seues predecessores bizantines principalment d'una sola cúpula.  
+
Les primeres iglésies del [[Rus de Kíev]], com l'iglésia de [[fusta]] de 13 cúpules de la [[catedral de Santa Sofia de Novgorod]], diferix en este aspecte de les seues predecessores bizantines principalment d'una sola cúpula.  
    
El número de cúpules era i és simbòlicament important: una cúpula simbolisa el Deu únic; tres, representen la Trinitat; i cinc, a Crist i els seus quatre evangelistes.<ref>[[Tamara Melenteva]]. (2012). ''Отзвуки Былых Времен: Из Истории Русской Бытовой Культуры''. p. 59. Русский Язык, Москва. ISBN 978-5-88337-257-4.</ref> Al principi, el [[batisteri]], el [[nàrtex]] i la galeria del [[cor]] per damunt del nàrtex varen ser característiques comunes de les iglésies del Rus', pero a poc a poc varen anar desapareixent. Despuix d'un sigle d'imitacions bizantines, els constructors russos varen escomençar a emfatisar la verticalitat al dissenyar les seues iglésies.
 
El número de cúpules era i és simbòlicament important: una cúpula simbolisa el Deu únic; tres, representen la Trinitat; i cinc, a Crist i els seus quatre evangelistes.<ref>[[Tamara Melenteva]]. (2012). ''Отзвуки Былых Времен: Из Истории Русской Бытовой Культуры''. p. 59. Русский Язык, Москва. ISBN 978-5-88337-257-4.</ref> Al principi, el [[batisteri]], el [[nàrtex]] i la galeria del [[cor]] per damunt del nàrtex varen ser característiques comunes de les iglésies del Rus', pero a poc a poc varen anar desapareixent. Despuix d'un sigle d'imitacions bizantines, els constructors russos varen escomençar a emfatisar la verticalitat al dissenyar les seues iglésies.