Canvis

sense resum d'edició
Llínea 3: Llínea 3:  
[[File:Palau generalitat9.jpg|thumb|right|300px|<center>Fotografia del Palau de la Generalitat</center>]]
 
[[File:Palau generalitat9.jpg|thumb|right|300px|<center>Fotografia del Palau de la Generalitat</center>]]
   −
El '''Palau de la Generalitat''' de [[Valéncia]], és un edifici [[arquitectura gòtica|tart-gótic]] en intervencions [[arquitectura renaixentista|renaixentistes]] que data del [[sigle XV]]. És la seu de la [[Generalitat Valenciana]], el govern de la [[Comunitat Valenciana]].  
+
El '''Palau de la Generalitat''' de [[Valéncia]], és un edifici [[arquitectura gòtica|tart-gótic]] en intervencions [[arquitectura renaixentista|renaixentistes]] que data del [[sigle XV]]. És la sèu de la [[Generalitat Valenciana]], el govern de la [[Comunitat Valenciana]].  
 +
 
 +
== Història ==
 +
 
 +
En l'història de Valéncia l'edifici ha segut sèu de les següents institucions, de les que ha pres nom:
   −
En l'història de Valéncia l'edifici ha segut seu de les següents institucions, de les que ha pres nom:
   
* Casa de la [[Diputació del General]] del [[Regne de Valéncia]] ([[1421]]-[[1705]]).  
 
* Casa de la [[Diputació del General]] del [[Regne de Valéncia]] ([[1421]]-[[1705]]).  
 
* Real Audiència ([[1750]]-[[1923]]).  
 
* Real Audiència ([[1750]]-[[1923]]).  
Llínea 14: Llínea 17:     
== Localisació ==
 
== Localisació ==
El palau de la Generalitat es troba situat en el centre de [[Valéncia]], al final del carrer Cavallers, junt a la [[Plaça de la Mare de Deu]], junt en la [[Plaça de Manises]], (antigament nomenada plaça de Sant Bartomeu), molt pròxima a la [[catedral de Valéncia]].
+
El palau de la Generalitat es troba situat en el centre de [[Valéncia]], al final del [[carrer Cavallers]], junt a la [[Plaça de la Mare de Deu]], junt en la [[Plaça de Manises]], (antigament nomenada plaça de Sant Bartomeu), molt pròxima a la [[catedral de Valéncia]].
    
== L'edifici ==
 
== L'edifici ==
 +
 +
Actualment l'edifici consta fonamentalment de:
 +
* Torre Vella
 +
* Torre Nova
 +
* Pati Gòtic
 +
* Sala Gran Dorada
 +
* Sala Chicoteta Dorada
 +
* La Escribania
 +
* Sala Vella o Sala del Consell
 +
* Saló de Reis o Sala de la Capella
 +
* Sala Nova o de Corts
 +
 +
[[File:Generalitat daurada.jpg|thumb|250px|Sala Gran Dorada]]
 +
[[File:Sala daurada menuda del palau de la Generalitat Valenciana.jpg|thumb|250px|Sala Chicoteta Dorada]]
 
El palau va iniciar la seua construcció en l'any [[1421]], ampliant-se en el [[sigle XVI]] en una gran torre per l'arquitecte Muntanyés.  En [[1831]] es va instalar l'audiència territorial, que en l'any [[1922]] va passar a ser la Diputació províncial. Des de [[1947]] a [[1951]] es va iniciar una restauració.
 
El palau va iniciar la seua construcció en l'any [[1421]], ampliant-se en el [[sigle XVI]] en una gran torre per l'arquitecte Muntanyés.  En [[1831]] es va instalar l'audiència territorial, que en l'any [[1922]] va passar a ser la Diputació províncial. Des de [[1947]] a [[1951]] es va iniciar una restauració.
    
L'arquitectura d'este edifici representa una complexa mescla d'estils artístics que van des del [[gòtic]] al [[herrerià]], passant pel [[renaixentiste]] de diverses époques. El primitiu casal és gòtic mediterràneu en el pati descobert i en la seua escala volada, en porta ogival en l'entresol, igual que en la frontera, en finestrals allindats en l'entresol i trilobats en l'altura principal, igual que en les finestres situades devall del ràfol. Les portes falconeres i els cantons són renaixentistes i els finestrals del segon pis '''classicistes'''. La balustrada que corona les torres és de caràcter escurialense.
 
L'arquitectura d'este edifici representa una complexa mescla d'estils artístics que van des del [[gòtic]] al [[herrerià]], passant pel [[renaixentiste]] de diverses époques. El primitiu casal és gòtic mediterràneu en el pati descobert i en la seua escala volada, en porta ogival en l'entresol, igual que en la frontera, en finestrals allindats en l'entresol i trilobats en l'altura principal, igual que en les finestres situades devall del ràfol. Les portes falconeres i els cantons són renaixentistes i els finestrals del segon pis '''classicistes'''. La balustrada que corona les torres és de caràcter escurialense.
 +
 +
[[File:Generalitat pati.jpg|thumb|250px|Escala del Pati Gòtic]]
    
En l'interior del palau s'accedix per la porta principal, a on hi ha un pati descobert d'estil gòtic en una escala de l'any [[1525]] per la que s'accedix al pis principal de [[1482]]. Hi ha una atra escala que dona accés a l'entresol de la torrasa que posseïx un ric teginat policromat, en molt d'or, pel quin es nomena a esta estada la sala dorada, dissenyada per Ginés Linares en l'any [[1534]] i finalisada per diferents pintors, [[Joan de Joanes]] entre ells. De la sala dorada es passa a una atra més chicoteta obra de [[Marià Benlliure]]. En el pis principal entrem devall un arc gòtic coronat per un bell fris renaixentiste. A la dreta s'ha instalat l'oratori, en un retaule de l'any [[1606]], de Fondestald, en el que es representen els patrons dels tres braços del Regne. És molt cridaner el frontal de brocat i un crucifix de [[Ribalta]]. En el solemne saló de les Corts es representen en els llenços de les parets els seus estaments. El fresc és de [[Juan Zariñena]]. Els taulellets del magnífic sòcol procedixen de fàbriques valencianes que van imitar la taulelleria de [[Triana]] i de [[Talavera]]. Més important són el sostre i la galeria. Fon llaurada en [[fusta]] per Ginés Linares, en l'any [[1540]], i Gaspar Gregori, des de [[1563]] a [[1566]].
 
En l'interior del palau s'accedix per la porta principal, a on hi ha un pati descobert d'estil gòtic en una escala de l'any [[1525]] per la que s'accedix al pis principal de [[1482]]. Hi ha una atra escala que dona accés a l'entresol de la torrasa que posseïx un ric teginat policromat, en molt d'or, pel quin es nomena a esta estada la sala dorada, dissenyada per Ginés Linares en l'any [[1534]] i finalisada per diferents pintors, [[Joan de Joanes]] entre ells. De la sala dorada es passa a una atra més chicoteta obra de [[Marià Benlliure]]. En el pis principal entrem devall un arc gòtic coronat per un bell fris renaixentiste. A la dreta s'ha instalat l'oratori, en un retaule de l'any [[1606]], de Fondestald, en el que es representen els patrons dels tres braços del Regne. És molt cridaner el frontal de brocat i un crucifix de [[Ribalta]]. En el solemne saló de les Corts es representen en els llenços de les parets els seus estaments. El fresc és de [[Juan Zariñena]]. Els taulellets del magnífic sòcol procedixen de fàbriques valencianes que van imitar la taulelleria de [[Triana]] i de [[Talavera]]. Més important són el sostre i la galeria. Fon llaurada en [[fusta]] per Ginés Linares, en l'any [[1540]], i Gaspar Gregori, des de [[1563]] a [[1566]].
 +
 +
[[File:Generalitat96.jpg|thumb|250px|Saló de Reis]]
    
En el corredor o saló de reis hi ha una interessant galeria de retrats dels reis de [[Valéncia]], des de [[Jaume I el Conquistador]] a [[Alfons XIII]]. Este saló s'alça sobre la crugia de bigues del vestíbul i s'aguaita al carrer Cavallers a través dels seus quatre finestrals partits per fines columnes. La construcció de l'estada, iniciada en lany [[1511]], es deu a Joan Monçano. El teginat original va desaparéixer en el [[sigle XIX]] i fon substituït per l'actual. Este saló és utilisat en l'actualitat per a recepcions. En els atres salons del palau, la [[Diputació de Valéncia]] conserva un extraordinari patrimoni d'art en qué figuren obres capitals dels més destacats artistes valencians. La torrasa nova es va construir en els anys 50, obra de Luis Albert Ballesters, que ha conseguit una inteligent compenetració de la novetat en l'antic. Junt en la fatada que presenta el primitiu torrasa a l'est, s'estén un chicotet jardí que ocupa el solar que va deixar l'antiga [[Casa de la Ciutat]].
 
En el corredor o saló de reis hi ha una interessant galeria de retrats dels reis de [[Valéncia]], des de [[Jaume I el Conquistador]] a [[Alfons XIII]]. Este saló s'alça sobre la crugia de bigues del vestíbul i s'aguaita al carrer Cavallers a través dels seus quatre finestrals partits per fines columnes. La construcció de l'estada, iniciada en lany [[1511]], es deu a Joan Monçano. El teginat original va desaparéixer en el [[sigle XIX]] i fon substituït per l'actual. Este saló és utilisat en l'actualitat per a recepcions. En els atres salons del palau, la [[Diputació de Valéncia]] conserva un extraordinari patrimoni d'art en qué figuren obres capitals dels més destacats artistes valencians. La torrasa nova es va construir en els anys 50, obra de Luis Albert Ballesters, que ha conseguit una inteligent compenetració de la novetat en l'antic. Junt en la fatada que presenta el primitiu torrasa a l'est, s'estén un chicotet jardí que ocupa el solar que va deixar l'antiga [[Casa de la Ciutat]].
Llínea 35: Llínea 56:  
==== Primeres intervencions importants ([[1481]]-[[1511]]) ====
 
==== Primeres intervencions importants ([[1481]]-[[1511]]) ====
   −
En l'any [[1481]] es va posar en venda la casa contigua a la seu de la Generalitat i els diputats varen decidir adquirir-la per a poder ampliar l'edifici. Les obres de condicionament varen ser dutes a terme pel «obrer de vila» Francesc Martínez «Biulaygua», qui havia segut també autor d'algunes de les obres realisades anteriorment. Ademés del treball d'obra, es realisa una importantíssima obra de cantereria a càrrec de Pere Compte i Joan Yvarra, els que en la mateixa data havien contractat l'obra de la Llonja. La seua actuació es concretaria en una escala de pedra, actualment perduda, i en la realisació de les fronteres exteriors de l'edifici. La seua distribució en aquella época era la següent: vestíbul al carrer Cavallers, en estables a l'esquerra i paller a la dreta. Sobre els estables estava l'escrivania, en un entresol, a que s'accedia des d'una escaleta, junt en un archiu. En el pis principal estaven la sala de reunions i una saleta, a les que s'accedia per l'escala de pedra abans comentada. Junt en esta última es va construir una capella de planta quadrada i coberta en una volta de nou claus, com la de la Llonja, l'única finestra de la qual donava a un estret carreró. El retaule es contractaria, en [[1483]], en el pintor Pere Cabanes.  
+
[[File:Generalitat62.jpg|thumb|250px|Escut històric de la Generalitat Valenciana]]
 +
 
 +
En l'any [[1481]] es va posar en venda la casa contigua a la seu de la Generalitat i els diputats varen decidir adquirir-la per a poder ampliar l'edifici. Les obres de condicionament varen ser dutes a terme pel «obrer de vila» Francesc Martínez «Biulaygua», qui havia segut també autor d'algunes de les obres realisades anteriorment. Ademés del treball d'obra, es realisa una importantíssima obra de cantereria a càrrec de Pere Compte i Joan Yvarra, els que en la mateixa data havien contractat l'obra de la Llonja. La seua actuació es concretaria en una escala de pedra, actualment perduda, i en la realisació de les fronteres exteriors de l'edifici. La seua distribució en aquella época era la següent: vestíbul al carrer Cavallers, en estables a l'esquerra i paller a la dreta. Sobre els estables estava l'escrivania, en un entresol, a que s'accedia des d'una escaleta, junt en un archiu. En el pis principal estaven la sala de reunions i una saleta, a les que s'accedia per l'escala de pedra abans comentada. Junt en esta última es va construir una capella de planta quadrada i coberta en una volta de nou claus, com la de la Llonja, l'única finestra de la qual donava a un estret carreró. El retaule es contractaria, en [[1483]], en el pintor [[Pere Cabanes]].  
    
En l'any [[1494]] s'incorpora a l'obra l'experimentat pedrapiquer Joan Corbera, que en esta época realisaria la portada de pedra de l'estudi o escrivania i, en [[1504]] la del seu archiu en arcs mixti-llineals d'influència castellana. També seria l'autor dels escuts de la sala que donen al carrer Cavallers. Respecte als mestres obrers d'esta primera etapa cal citar, ademés de Francesc Martínez, a Miquel Ruvio, substituït en l'any [[1502]] per Joan Mançano. També és important l'intervenció dels pintors Simón de Gurrea i García de Carcastillo, els que varen decorar el sostre de l'archiu en figures «vulgarment dites del romà».
 
En l'any [[1494]] s'incorpora a l'obra l'experimentat pedrapiquer Joan Corbera, que en esta época realisaria la portada de pedra de l'estudi o escrivania i, en [[1504]] la del seu archiu en arcs mixti-llineals d'influència castellana. També seria l'autor dels escuts de la sala que donen al carrer Cavallers. Respecte als mestres obrers d'esta primera etapa cal citar, ademés de Francesc Martínez, a Miquel Ruvio, substituït en l'any [[1502]] per Joan Mançano. També és important l'intervenció dels pintors Simón de Gurrea i García de Carcastillo, els que varen decorar el sostre de l'archiu en figures «vulgarment dites del romà».
Llínea 43: Llínea 66:  
La distribució interna de l'edifici primitiu, que aprofitava les dependències de les antigues vivendes més o menys adaptades, canviaria totalment a partir de l'any 1511. Estes obres serien dutes a terme pel mestre pedrapiquer Joan Corbera, al mestre obrer Joan Mançano i a Alegret com a fuster, substituït al poc de temps per Joan de Bas.  
 
La distribució interna de l'edifici primitiu, que aprofitava les dependències de les antigues vivendes més o menys adaptades, canviaria totalment a partir de l'any 1511. Estes obres serien dutes a terme pel mestre pedrapiquer Joan Corbera, al mestre obrer Joan Mançano i a Alegret com a fuster, substituït al poc de temps per Joan de Bas.  
   −
La intervenció consistiria a desmantellar l'antic i heterogéneu pati, fruit d'unir els espais lliures de dos vivendes, per a donar lloc a l'actual. Es van desmontar els cinc arcs de pedra i l'escala realisada per Pere Compte, sent venuts posteriorment. En el seu lloc es construirien els dos amplis arcs i la bella escala que encara es conserven en el seu lloc. També es pensava ampliar la porta de la Plaça de Manises per a donar-li una amplària igual a la del carrer Cavallers i afegir sobre les fronteres un «apitrador en murons». També s'obririen noves finestres i es realisarien les noves estades, de les que es conserva bona part. En El carrer Cavallers es va construir la gran sala i la capella, mentres que a la Plaça de Manises recauen tres estades en el pis principal, més atres menors en els estudis i planta baixa. D'esta época és la coberta en cassetons del cridat estudi dorat, començada per Joan Bas i acabada, a la seua mort, per Jordi Llobet. Joan Corbera donaria traces per a les dos portades d'este estudi, quedant l'obra escultòrica a càrrec de Jaume Vicent. La capella, actualment desapareguda, responia als cànons de l'arquitectura renaixentiste, intervenint en la seua decoració l'escultor Lluís Monyós a partir de l'any [[1514]].
+
La intervenció consistiria a desmantellar l'antic i heterogéneu pati, fruit d'unir els espais lliures de dos vivendes, per a donar lloc a l'actual. Es van desmontar els cinc arcs de pedra i l'escala realisada per Pere Compte, sent venuts posteriorment. En el seu lloc es construirien els dos amplis arcs i la bella escala que encara es conserven en el seu lloc. També es pensava ampliar la porta de la Plaça de Manises per a donar-li una amplària igual a la del carrer Cavallers i afegir sobre les fronteres un «apitrador en murons». També s'obririen noves finestres i es realisarien les noves estades, de les que es conserva bona part. En El carrer Cavallers es va construir la gran sala i la capella, mentres que a la Plaça de Manises recauen tres estades en el pis principal, més atres menors en els estudis i planta baixa. D'esta época és la coberta en cassetons del nomenat estudi dorat, començada per Joan Bas i acabada, a la seua mort, per Jordi Llobet. Joan Corbera donaria traces per a les dos portades d'este estudi, quedant l'obra escultòrica a càrrec de Jaume Vicent. La capella, actualment desapareguda, responia als cànons de l'arquitectura renaixentiste, intervenint en la seua decoració l'escultor Lluís Monyós a partir de l'any [[1514]].
    
=== Obra de la Torre i atres intervencions ([[1516]]-[[1600]]) ===
 
=== Obra de la Torre i atres intervencions ([[1516]]-[[1600]]) ===
 +
[[File:Sala Vella o del Consell, palau de la Generalitat Valenciana.jpg|thumb|250px|Sala Vella o del Consell]]
 +
A finals de l'any [[1513]] es va posar a la venda un atre edifici situat entre el palau de la Generalitat i el carreró que separava la Casa de la Ciutat. Alguns anys més tart es va adquirir una atra casa contigua, que completava l'espai hui en dia ocupat per la torrasa. Les obres comencen a càrrec de Joan Corbera i Joan Mançano, en la colaboració d'escultors com Jordi Llobet i Lluís Monyós i dauradors com Pere Bustamant i Martí Eiximenis. Es va alçar la planta baixa i els dos estudis de l'entresòl, coneguts posteriorment com «sala gran dorada» i «sala chica dorada», que es van cobrir abans de [[1520]]. El conflicte de les Germanies (1520-[[1524]]) marcarà un periodo d'inactivitat en les obres, que no es reprendrien fins a l'any [[1533]]. A partir d'esta data es farà càrrec de les obres el sacerdot i mestre constructor mossén Joan Baptista Corbera, fill de Joan Corbera. Les obres d'obra correran per conte de Joan Navarro, realisant-se ademés la decoració dels teginats dels dos estudis, excelent labor de talla dirigida pel fuster oriolà Genís Llinares.
   −
A finals de l'any [[1513]] es va posar a la venda un atre edifici situat entre el palau de la Generalitat i el carreró que separava la Casa de la Ciutat. Alguns anys més tart es va adquirir una atra casa contigua, que completava l'espai hui en dia ocupat per la torrasa. Les obres comencen a càrrec de Joan Corbera i Joan Mançano, en la colaboració d'escultors com Jordi Llobet i Lluís Monyós i dauradors com Pere Bustamant i Martí Eiximenis. Es va alçar la planta baixa i els dos estudis de l'entresòl, coneguts posteriorment com «sala gran dorada» i «sala chica dorada», que es van cobrir abans de [[1520]]. El conflicte de les Germanies (1520-[[1524]]) marcarà un periodo d'inactivitat en les obres, que no es reprendrien fins a l'any [[1533]]. A partir d'esta data es farà càrrec de les obres el sacerdot i mestre constructor mossén Joan Baptista Corbera, fill de Joan Corbera. Les obres d'obra correran per conte de Joan Navarro, realisant-se ademés la decoració dels teginats dels dos estudis, excelent labor de talla dirigida pel fuster oriolà Genís Llinares.
+
[[File:Generalitat114.jpg|thumb|250px|Sala Nova]]
    
Sobre els dos estudis es continuaria construint la «Sala Nova», per a la que mossén Corbera realisaria set finestres en l'any [[1538]] emmarcades per una molura perimetrals i arrematades per frontons avenerados, semblants als del pati del palau de l'embaixador Vich. Sobre estes es construirien atres tantes finestres menors, de forma quadrada i en una decoració plenament renaixentiste, influïdes pel tractat de Serlio. A finals de l'any [[1540]] s'encarrega a Genís Llinares la realisació del sostre d'esta gran sala, en un corredor o galeria perimetral que evoca el Saló del Tron del palau dels Reis Catòlics en l'Aljafería de Saragossa. La presència destacada de columnes en forma de canelobre delata la influència del tractat de [[Diego de Sagredo]], publicat en [[1526]], ademés de la tradició escultòrica del primer renaiximent castellà. A la mort de Llinares en [[1543]] serien els seus fills, Pere i Martí Llinares Blasco, els que es farien càrrec de continuar l'obra, finalisant-la, entre els anys [[1562]] i [[1565]], el també fuster i escultor Gaspar Gregori.  Als membres de la família Llinares i a Gregori s'atribuïx la rica decoració de talla i els plafons de fusta en escenes que es repartixen per tota la coberta. Sobre la «Sala Nova» es va construir un porche i una coberta plana en barana, que es desmontaria alguns anys despuix, sent el mestre encarregat de les obres Joan Vergara.  
 
Sobre els dos estudis es continuaria construint la «Sala Nova», per a la que mossén Corbera realisaria set finestres en l'any [[1538]] emmarcades per una molura perimetrals i arrematades per frontons avenerados, semblants als del pati del palau de l'embaixador Vich. Sobre estes es construirien atres tantes finestres menors, de forma quadrada i en una decoració plenament renaixentiste, influïdes pel tractat de Serlio. A finals de l'any [[1540]] s'encarrega a Genís Llinares la realisació del sostre d'esta gran sala, en un corredor o galeria perimetral que evoca el Saló del Tron del palau dels Reis Catòlics en l'Aljafería de Saragossa. La presència destacada de columnes en forma de canelobre delata la influència del tractat de [[Diego de Sagredo]], publicat en [[1526]], ademés de la tradició escultòrica del primer renaiximent castellà. A la mort de Llinares en [[1543]] serien els seus fills, Pere i Martí Llinares Blasco, els que es farien càrrec de continuar l'obra, finalisant-la, entre els anys [[1562]] i [[1565]], el també fuster i escultor Gaspar Gregori.  Als membres de la família Llinares i a Gregori s'atribuïx la rica decoració de talla i els plafons de fusta en escenes que es repartixen per tota la coberta. Sobre la «Sala Nova» es va construir un porche i una coberta plana en barana, que es desmontaria alguns anys despuix, sent el mestre encarregat de les obres Joan Vergara.  
   −
En l'any [[1568]] es realisarien els importants sòcols i el paviment en ceràmica de [[Manises]], elaborada per Joan Elies segons dissenys de «Joannes el pintor», segurament Joan de Joanes. En [[1572]] es contractaria el mestre Hernando de Santiago, nouvingut a la ciutat i coneixedor dels nous models que s'estaven introduint en les manufactures sevillanes. Després de [[1575]] seria Juan de Villalba, procedent de Talavera, el qual continuara la realisació de decoració ceràmica per a l'edifici.  
+
En l'any [[1568]] es realisarien els importants sòcols i el paviment en ceràmica de [[Manises]], elaborada per Joan Elies segons dissenys de «Joannes el pintor», segurament Joan de Joanes. En [[1572]] es contractaria el mestre Hernando de Santiago, nouvingut a la ciutat i coneixedor dels nous models que s'estaven introduint en les manufactures sevillanes. Despuix de [[1575]] seria Juan de Villalba, procedent de Talavera, el qual continuara la realisació de decoració ceràmica per a l'edifici.  
 +
 
 +
[[File:Generalitat 1870.jpg|thumb|250px|Torre Vella en l'any [[1870]]]]
    
En l'any [[1574]] es decidix encarregar a «stall» la finalisació de les obres de la torrasa, ya que s'està allargant massa, nomenant el mestre fuster Gaspar Gregori «architector», encarregat de dirigir i gestionar les obres que s'estan realisant en l'edifici. Gregori serà autor de les traces i dels motles,  en l'assessorament tècnic del pedrapiquer Miquel Porcar, qui eixecutaria materialment l'obra en la seua quadrella. La arrematada de la torre, de caràcter netament renaixentiste, està inspirat en les làmines del tractat de Serlio i presenta un nou cos de finestres quadrades, cornisa, àtic i balustrada clàssica arrematada en boles i pinàculs. Es va afegir també un balcó de ferro perimetral sobre la cornisa que queda devall l'àtic, realisat per Joan Armaholea i Josep Monseu, aixina com un atre molt més elaborat, eixecutat per Baptista Cerdà, per a la «Sala Nova» en el cantó del carrer Cavallers.  
 
En l'any [[1574]] es decidix encarregar a «stall» la finalisació de les obres de la torrasa, ya que s'està allargant massa, nomenant el mestre fuster Gaspar Gregori «architector», encarregat de dirigir i gestionar les obres que s'estan realisant en l'edifici. Gregori serà autor de les traces i dels motles,  en l'assessorament tècnic del pedrapiquer Miquel Porcar, qui eixecutaria materialment l'obra en la seua quadrella. La arrematada de la torre, de caràcter netament renaixentiste, està inspirat en les làmines del tractat de Serlio i presenta un nou cos de finestres quadrades, cornisa, àtic i balustrada clàssica arrematada en boles i pinàculs. Es va afegir també un balcó de ferro perimetral sobre la cornisa que queda devall l'àtic, realisat per Joan Armaholea i Josep Monseu, aixina com un atre molt més elaborat, eixecutat per Baptista Cerdà, per a la «Sala Nova» en el cantó del carrer Cavallers.  
Llínea 60: Llínea 87:     
=== L'última época ([[1600]]-[[1700]]) ===
 
=== L'última época ([[1600]]-[[1700]]) ===
 +
 +
[[File:Generalitat sarinyena.jpg|thumb|250px|Retaule de la capella del Palau]]
    
A principis de sigle es realisaria un nou retaule per a la capella, substituint a l'antic de Pere Cabanes. L'autor de les pintures fon novament Joan de Sarinyena, mentres que l'escultura del marc va anar a càrrec del fuster Jaume Fontestat. També es realisaran obres menors de manteniment i condicionament, com la intervenció en els dos estudis dorats per al seu us com a presó de cavallers, en [[1611]]. En l'any [[1655]] es construiria una sacristia per a la capella, aprofitant per a això part de la cuina de la casa de l'escrivà, aixina com un gran cancell i noves portes acorts en la «Sala Nova», realisats pel fuster Joan Cassanya a partir de dibuixos de Llorenç Parella i Gregori German. Finalment, en 1656 es construiria una nova portada en la frontera del carrer Cavallers, segons disseny del pintor Jeroni Espinosa, inspirat en la sacristia del Colege del [[Corpus Christi]]. Els pedrapiquers Josep Escrivá i Esteve Girardo s'encarregarien del treball, usant pedra negra de les Alcublas, marbre blanc de la Valldigna i pedra de Riba-roja. També es varen realisar nous fulls de fusta per a les portes i es va allargar el balcó del cantó. En [[1690]] es decidirà substituir la portada gòtica de la Plaça de Manises per una atra de similar a la del carrer Cavallers.  
 
A principis de sigle es realisaria un nou retaule per a la capella, substituint a l'antic de Pere Cabanes. L'autor de les pintures fon novament Joan de Sarinyena, mentres que l'escultura del marc va anar a càrrec del fuster Jaume Fontestat. També es realisaran obres menors de manteniment i condicionament, com la intervenció en els dos estudis dorats per al seu us com a presó de cavallers, en [[1611]]. En l'any [[1655]] es construiria una sacristia per a la capella, aprofitant per a això part de la cuina de la casa de l'escrivà, aixina com un gran cancell i noves portes acorts en la «Sala Nova», realisats pel fuster Joan Cassanya a partir de dibuixos de Llorenç Parella i Gregori German. Finalment, en 1656 es construiria una nova portada en la frontera del carrer Cavallers, segons disseny del pintor Jeroni Espinosa, inspirat en la sacristia del Colege del [[Corpus Christi]]. Els pedrapiquers Josep Escrivá i Esteve Girardo s'encarregarien del treball, usant pedra negra de les Alcublas, marbre blanc de la Valldigna i pedra de Riba-roja. També es varen realisar nous fulls de fusta per a les portes i es va allargar el balcó del cantó. En [[1690]] es decidirà substituir la portada gòtica de la Plaça de Manises per una atra de similar a la del carrer Cavallers.  
Llínea 66: Llínea 95:     
=== Atres intervencions ===
 
=== Atres intervencions ===
 +
[[File:Palau de la Generalitat Valenciana 08.JPG|thumb|250px|Torre Nova del [[sigle XX]]]]
 
En l'any [[1830]] l'arquitecte contractat per l'Audiència, Franco Calataiud, informa que una part de l'edifici presenta un estat ruïnós i que el perill és imminent. Entre les obres que es varen realisar destaquen:  
 
En l'any [[1830]] l'arquitecte contractat per l'Audiència, Franco Calataiud, informa que una part de l'edifici presenta un estat ruïnós i que el perill és imminent. Entre les obres que es varen realisar destaquen:  
   Llínea 91: Llínea 121:     
A partir de l'any [[1982]], quan l'edifici passa a ser seu de la [[president de la Generalitat Valenciana|Presidència de la Generalitat Valenciana]], l'arquitecte Alberto Peñín realisa el proyecte de condicionament de l'edifici per a les noves dependències. Les actuacions d'este periodo en repercussió en l'exterior de l'edifici suponen el cobriment dels dos patis, la creació d'escales d'emergència i pas i la instalació d'un nou ascensor. En els anys que resten del [[sigle XX]], principis del [[sigle XXI]] es procedix a la realisació de diverses intervencions de rehabilitació i restauració de l'edifici.
 
A partir de l'any [[1982]], quan l'edifici passa a ser seu de la [[president de la Generalitat Valenciana|Presidència de la Generalitat Valenciana]], l'arquitecte Alberto Peñín realisa el proyecte de condicionament de l'edifici per a les noves dependències. Les actuacions d'este periodo en repercussió en l'exterior de l'edifici suponen el cobriment dels dos patis, la creació d'escales d'emergència i pas i la instalació d'un nou ascensor. En els anys que resten del [[sigle XX]], principis del [[sigle XXI]] es procedix a la realisació de diverses intervencions de rehabilitació i restauració de l'edifici.
 +
 
 +
== Referències ==
 +
* [http://www.boe.es/g/es/bases_datos/doc.php?coleccion=indilex&id=2008/01703&txtlen=1396 Sobre la consideració llegal del Palau de la Generalitat Valenciana. BOE]
 +
 +
* [http://www.jdiezarnal.com/valenciapalaciogeneralitat.html JDiez Arnal. Palau de la Generalitat Valenciana]
 +
 +
== Bibliografia ==
 +
* Aldana, Salvador. El Palau de la Generalitat Valenciana. Valéncia: Generalitat Valenciana, Consell Valencià de Cultura, 1995. ISBN 84-482-0983-4
 +
* Martínez Aloy, J.. La Casa de la Diputación. Valéncia, 1909
 +
* Martínez Aloy, J.. La Casa de la Generalitat del Regne de Valéncia. Valéncia, 1920
 +
* Martínez Aloy, J.. La Diputación de la Generalidad del Reino de Valencia. Valéncia, 1930
 +
* Martínez Ferrando, E.. La Casa de la Generalitat del Regne de Valéncia. Valéncia, 1920
 +
 +
== Enllaços externs ==
 +
{{Commonscat|Palau de la Generalitat Valenciana}}
   −
== Referències ==
  −
[http://www.boe.es/g/es/bases_datos/doc.php?coleccion=indilex&id=2008/01703&txtlen=1396 Sobre la consideració llegal del Palau de la Generalitat Valenciana.]
      
{{Monuments de Valéncia}}
 
{{Monuments de Valéncia}}
 +
<br>
 +
{{Llista artículs destacats}}
    
[[Categoria:Arquitectura]]
 
[[Categoria:Arquitectura]]
124 718

edicions