Canvis
Pàgina nova, en el contingut: «En geometria, el '''vèrtiç''' és el punt on es troben dos o més semirrectas o segments que conformen un àngul. Archiu:T...»
En [[geometria]], el '''vèrtiç''' és el [[punt (geometria)|punt]] on es troben dos o més [[semirrecta]]s o segments que conformen un [[àngul]].
[[Archiu:Two rays and one vertex.png|thumb|right|El vèrtiç d'un àngul és el punt on els dos segments de llínea s'unixen..]]
== Vèrtiç principal ==
El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és un vèrtiç principal del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> s'interseca en la frontera de P només en <math>x_{(i-1)}</math> i <math>x_{(i+1)}</math>. Hi ha dos tipos de vèrtiços principals: orelles i boques.
=== Orelles ===
El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és una orella del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> es troba totalment dins de P. (vejau també [[polígon convex]])
=== Boques ===
El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és una boca del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> es troba fòra dels llímits de P.
== Vèrtiços en gràfics de computador ==
En [[Computació gràfica|gràfics de computadora]], els objectes es representen a sovint com els poliedres triangular en el que els vèrtiços d'objectes s'associa no solament en tres coordenades espacials, sino també en un atre tipo d'informació gràfica necessària per a representar l'objecte correctament, com els colors, les propietats de reflexió, textures i normals de la superfície; estes propietats s'utilisen en la prestació d'un ''[[vertex shader]]''.
== Vore també ==
* [[Vèrtiç (teoria d'grafo)]]
* [[Característica de Euler]]
== Enllaços externs ==
* {{MathWorld |aneu=PolygonVertex |title=Polygon Vertex}}
* {{MathWorld |aneu=PolyhedronVertex |title=Polyhedron Vertex}}
* {{MathWorld |aneu=PrincipalVertex |title=Principal Vertex}}
{{ORDENAR:Vertice (geometria)}}
[[Categoria:Geometria]]
{{Traduït de|es|Vértice (geometría)}}
[[Archiu:Two rays and one vertex.png|thumb|right|El vèrtiç d'un àngul és el punt on els dos segments de llínea s'unixen..]]
== Vèrtiç principal ==
El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és un vèrtiç principal del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> s'interseca en la frontera de P només en <math>x_{(i-1)}</math> i <math>x_{(i+1)}</math>. Hi ha dos tipos de vèrtiços principals: orelles i boques.
=== Orelles ===
El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és una orella del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> es troba totalment dins de P. (vejau també [[polígon convex]])
=== Boques ===
El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és una boca del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> es troba fòra dels llímits de P.
== Vèrtiços en gràfics de computador ==
En [[Computació gràfica|gràfics de computadora]], els objectes es representen a sovint com els poliedres triangular en el que els vèrtiços d'objectes s'associa no solament en tres coordenades espacials, sino també en un atre tipo d'informació gràfica necessària per a representar l'objecte correctament, com els colors, les propietats de reflexió, textures i normals de la superfície; estes propietats s'utilisen en la prestació d'un ''[[vertex shader]]''.
== Vore també ==
* [[Vèrtiç (teoria d'grafo)]]
* [[Característica de Euler]]
== Enllaços externs ==
* {{MathWorld |aneu=PolygonVertex |title=Polygon Vertex}}
* {{MathWorld |aneu=PolyhedronVertex |title=Polyhedron Vertex}}
* {{MathWorld |aneu=PrincipalVertex |title=Principal Vertex}}
{{ORDENAR:Vertice (geometria)}}
[[Categoria:Geometria]]
{{Traduït de|es|Vértice (geometría)}}