Diferència entre les revisions de "Panteó d'Agripa"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Anar a la navegació Anar a la busca
(Pàgina nova, en el contingut: «thumb|right|300px|El Panteó El '''Panteó d'Agripa''' o '''Panteó de Roma''' és un temple circular construït en Roma a començaments d...».)
(Sense diferències)

Revisió de 21:16 2 set 2009

El Panteó d'Agripa o Panteó de Roma és un temple circular construït en Roma a començaments del Imperi Romà dedicat a tots els deus (la paraula panteó vol dir temple de tots els deus). En la ciutat se li coneix popularment com La Rotonda, d'ahí el nom de la plaça en que se troba.

El Panteó d'Agripa

M.AGRIPPA.L.F.COS.TERTIVM.FECIT
Marco Agripa, fill de Luci, cònsul per tercera volta, (ho) va fer

Esta és la inscripció que pot llegir-se'n en el fris del pòrtic d'entrada. Atribuïx la construcció del edifici a Marc Vispani Agripa, amic i general del emperador August. El tercer consulat d'AGrippa, mos indica el any 27 a. C. Ademés, Dió Casi l'enquadra en les obres realisades per Agrippa en la zona de Roma coneguda com el camp de Marte en 25 a. C.

Durant segles se pensà que esta inscripció fea referència al edifici actual. En tot i això, després de les investigacions efectuades per Chedanne en el segle XX se va saber qeu en realitat, el temple d'Agripa fon destroït, i que el existent actuament és una reconstrucció realisada en temps d'Adrià.

Els rests descoberts a finals del segle XIX mos permetixen saber que el temple original guardava semblances en el actual. Lo que hui és un pòrtic d'entrada sigué originament la frontera d'un temple perípter. La primitva entrada s'efectuava pel bando opost, cap al sur, ya que en la revolta actual n'hi havia una plaça circular porticada. Al atre bando d'eixa plaça es trobava la basílica de Neptú.

El primer temple era rectangular, en la cella disposta transversalment, al igual que en el temple de la Concòrdia del Fòrum romà, o en el chicotet temple de Veiove en l'altet del Campidogli. Estava construït en blocs de travertí i forrat en màrbre.

També se sap que els capitels eren de bronze iq ue la decoració incloia cariàtides i estàtues frontals. En el interior del pronaos n'hi havien sendes estàtues d'August i Agripa.

Per Dió Casi sabem que la denominació de PAnteó no era la oficial del edifici, i que la intenció d'Agripa era la de crear un cult dinàstic, probàblement dedicat als protectors de la gens Júlia: Marte, Venus i el Divo Jules, es a dir, Jules Cèsar divnisat.

El edifici patí mals per un incendi en el any 80, dels que fon reparat per Domicià, encara que va patir una nova destrucció en temps de Traxà, en el any 110.

El Panteó reconstruït per Adrià =

En temps d'Adrià el edifici fon sancérament reconstruït. El seu nom no apareix en les inscripcions degut al rebuig d'este emperador a que el seu nom figuarara en les obres portades a cap baix el seu manament, molt al contrari qeu el seu predecesor Traxà. Les marques de fàbrica trobades en les rajoles corresponen als anys 123-125, lo que permet supondre que el temple fon inaugurat pel emperador durant la seua estància en la capital entre 125 i 128. Encar que no se sap en certea qui fon el arquitecte, el plroyecte se sol atribuïr a Apolodor de Damasc.

Se canvià la orientació respecte del panteó precedent, ya que se colocà la frontera principal cap al nort. El edifici quedà compost per una columnata a modo de pronaos, una amplia cella redona i una estructura prismàtica intermija. El gran pronaos i la estructura d'unió en la cella ocupàren per ocmplet el espai del temple anterior, mentres que la rotonda fon construida entre el espai de la plaça augustea que separava el panteó de la basílica de Neptú. Davant del temple s'edificà una plaça portificada en tres dels seus costats i pavimentada en lloses de travertí.

Característiques

La insercció d'una ampla sala redona adossada al pòrtic d'un temple clàssic és una innovació en l'arquitectura romana. El model d'espai circular cobert per una revolta s'havia utilisat per la mateixa época en les grans sales termals, pero era una novetat gastar-ho en el temple. El efecte de sorpresa al creuar el umbral de la porta devia ser notable.

La cosntrucció d'una cúpuloa semiesfèrica sobre un tambor circular, era típic de la arquitectura de la época. S'observa en la Vila Adriana en Tívoli, en les termes d'Agripa, les termes de Caracalla, i en general en les sales dels primers temps del imperi. Els carcanyols no se generalisarien fins una época més tardia, en temps de Dioclecià.

El espai intern de la rotonda està constituït per un cilindre cobert per una semiesfera. El cilindre té una altura igual al ràdio, i la altura total és igual al diàmetro, per lo que se pot inscriure una esfera completa en el espai interior. El diàmetro de la cúpula és de 43,44 m (150 peus), lo que la convertix en la major cúpula de fàbrica de la història. La cúpula de la Basílica de SAn PEre fon construïda una miqueta més chicoteta per respecte a esta.

Simbolisme

El Panteó fon en orige un temple consagrat a les set divinades celests de la mitologia romana: el Sol, la Lluna i els cinc planetes (Mercuri, Venus, Mart, Júpiter i Saturn). CAda u d'ells tenia asignat un dels set àbsits del interior.

Per atre bando, la pròpia sala circular era una esfera perfecta, representació de la concepció cosmogònica de Aristòtels. Per una banda, el món infralunar correspon a la mitat inferior del edific. El mon supralunar, la esfera celest, és la revolta, en la que el òcul central fa les voltes del sol. El edifici estava concebit per a unir al home en la divinitat, pero sobre tot al emperador, que era proclamat un deu als ulls del poble.

Archiu:Panorama panteo.jpg
Panoràmica del Panteó per dins