Llínea 2: |
Llínea 2: |
| {{Història de la Comunitat Valenciana}} | | {{Història de la Comunitat Valenciana}} |
| | | |
− | El '''Sigle d'Or valencià''' o '''Sigle d'Or de les lletres valencianes''', es correspon en un periodo històric que comprén part del [[sigle XIV]] i casi tot el [[sigle XV]]. | + | El '''Sigle d'Or valencià''' o '''Sigle d'Or de les lletres valencianes''', se correspon ab un periodo històric que comprén part del [[sigle XIV]] i casi tot el [[sigle XV]]. |
| | | |
− | Considerant-se un gran moviment cultural, comprén totes les ciències de l'época i aporta les millors obres lliteràries en [[llengua valenciana]] escrites en el Regne de Valéncia. La immensa majoria de grans escritors d'esta época són valencians o escriuen en llengua valenciana. Este gran resorgir del [[Regne de Valéncia]] es finalisarà poc despuix en el [[descobriment d'Amèrica]], la corona d'[[Aragó]] junt en la corona de [[Castella]] aplicarà tots els seus recursos en eixa gran empresa. | + | Considerant-se un gran moviment cultural, comprén totes les ciències de l'época i aporta les millors obres lliteràries en [[llengua valenciana]] escrites en el Regne de Valéncia. L'immensa majoria de grans escritors d'esta época són valencians o escriuen en llengua valenciana. Este gran resorgir del [[Regne de Valéncia]] es finalisarà poc despuix ab el [[descobriment d'Amèrica]], la corona d'[[Aragó]] junt ab la corona de [[Castella]] aplicarà tots els seus recursos en eixa gran empresa. |
| | | |
− | Un atre important factor serà la [[inquisició]], que produïx la fugida de gran número d'intelectuals, aixina com de comerciants, i orfebres. | + | Un atre important factor serà l'[[inquisició]], que produïx la fugida d'un gran número d'intelectuals, aixina com de comerciants, i orfebres. |
| | | |
| == Situació sociopolítica == | | == Situació sociopolítica == |
− | Per a comprendre realment este moviment és fonamental comprendre l'entorn, ya que qualsevol moviment cultural si be pot nàixer d'un canvi, necessita certa estabilitat per al seu creiximent. | + | Per a comprendre realment este moviment és fonamental comprendre l'entorn, puix qualsevol moviment cultural si be pot nàixer d'un canvi, necessita certa estabilitat per al seu creiximent. |
| | | |
− | Primer seria interessant saber que en estes terres ya estava sembrada la llavor, encara que esta venia des d'una atra cultura, [[l'àrap]]. Com ''Taifa Balansiya'', va introduir per primera vegada en el món occidental el paper en la fabrica de [[Xàtiva]], aixina com multitut de ciències. | + | Primer seria interessant saber que en estes terres ya estava sembrada la llavor, encara que esta venia des d'una atra cultura, [[l'àrap]]. Com la ''Taifa de Balànsiya'', va introduir per primera vegada en el món occidental el paper en la fàbrica de [[Xàtiva]], aixina com multitut de ciències. |
| | | |
− | També es varen traduir multitut de texts, tant de la llengua [[Idioma àrap|àrap]], com de les [[llengües romanços]], i de l'idioma [[Idioma hebreu|hebreu]]. | + | També es varen traduir multitut de texts, tant de la llengua [[Idioma àrap|àrap]], com dels [[idiomes romanços]], i de l'idioma [[Idioma hebreu|hebreu]]. |
| | | |
− | Després de la mort de [[Martí l'Humà]] i l'absència d'un successor directe, seguixen [[Interregne aragonés|uns anys d'inestabilitat]]. [[Valéncia]] fins al moment havia gojat d'entitat pròpia i era administrada per autoritats públiques, juges i tribunals, anteponent-se estos al dret de senyors i nobles.
| + | Despuix de la mort de [[Martí l'Humà]] i l'absència d'un successor directe, seguixen [[Interregne aragonés|uns anys d'inestabilitat]]. [[Valéncia]] fins al moment havia gojat d'entitat pròpia i era administrada per autoritats públiques, juges i tribunals, anteponent-se estos al dret de senyors i nobles. |
| | | |
− | Les ambicions dels nobles aragonesos i senyors catalans, que de nou es veuen en possibilitats d'estendre els seus senyorius i ampliar els seus dominis personals, revocant els drets conseguits pel poble valencià establits des de [[Jaume I d'Aragó|Jaume I]]. En el [[Compromís de Casp]] ([[1412]]), es conseguixen frenar eixes ambicions, ya que és triat com a successor [[Ferrando I d'Aragó]], de la casa de [[Trastamara]]. Esta casa es distinguixc per la seua vinculació a la burguesia, llimitant el poder dels nobles. En el regnat de [[Alfons el Magnànim]] ([[1416]]-[[1458]]), la [[Corona d'Aragó]], i el seu certa pacificació en Castella, comença una política exterior expansiva pel [[Mediterràneu]]. | + | Les ambicions dels nobles aragonesos i senyors catalans, que de nou se veuen en possibilitats d'estendre els seus senyorius i ampliar els seus dominis personals, revocant els drets conseguits pel poble valencià establits des de [[Jaume I d'Aragó|Jaume I]]. En el [[Compromís de Casp]] ([[1412]]), se conseguixen frenar eixes ambicions, puix que és triat com a successor [[Ferrando I d'Aragó]], de la casa de [[Trastamara]]. Esta casa es distinguix per la seua vinculació a la burguesia, llimitant el poder dels nobles. En el regnat de [[Alfons el Magnànim]] ([[1416]]-[[1458]]), la [[Corona d'Aragó]], i la seua certa pacificació ab Castella, comença una política exterior expansiva per la [[Mediterrànea]]. |
| | | |
− | En esta expansió el [[Regne de Valéncia]] va tindre un paper fonamental, aportant el finançament de les campanyes. Com prova d'això tenim la relíquia del [[Sant Càliç]] que fon entregada com contraprestació per estes aportacions a l'[[Ajuntament de Valéncia]] i deixada en custòdia en la [[Catedral de Valéncia|Catedral]], segons el documents. | + | En esta expansió el [[Regne de Valéncia]] va tindre un paper fonamental, aportant el finançament de les campanyes. Com a prova d'això tenim la relíquia del [[Sant Càliç]] que fon entregada com a contraprestació per estes aportacions a l'[[Ajuntament de Valéncia]] i deixada en custòdia en la [[Catedral de Valéncia|Catedral]], segons el documents. |
| | | |
− | Els conflictes en [[Catalunya]] fan que la burguesia fuga de les ciutats al camp o al Regne de Valéncia, a on no es donen els estos problemes. [[Barcelona]] entraria en franca decadència i al contrari la ciutat de [[Valéncia]] va continuar creixent fins a conseguir els 75.000 habitants a mig de sigle, per lo que era la segona ciutat més gran de la península despuix de la [[Granada]] àrap. | + | Els conflictes ab [[Catalunya]] fan que la burguesia fuigga de les ciutats al camp o al Regne de Valéncia, a on no es donen estos problemes. [[Barcelona]] entraria en franca decadència i, al contrari, la ciutat de [[Valéncia]] va continuar creixent fins a conseguir els 75.000 habitants a mitan de sigle, per lo que era la segona ciutat més gran de la península despuix de la [[Granada]] àrap. |
| | | |
− | La capital valenciana era el centre econòmic, polític i social de la [[Corona d'Aragó]] i d'ací el floriment intelectual que la va convertir en un foc lliterari d'importància. Cal destacar que el Sigle d'Or és un fenomen exclusiu de la capital del [[Túria]] ya que no va tindre paralelisme en les atres ciutats importants del Regne de Valéncia, si be, moltes de les personalitats que varen a contribuir al seu desenroll provenien de distints llocs com [[Gandia]], [[Villena]], ... | + | La capital valenciana era el centre econòmic, polític i social de la [[Corona d'Aragó]] i d'ací el floriment intelectual que la va convertir en un foc lliterari d'importància. Cal destacar que el Sigle d'Or és un fenomen exclusiu de la capital del [[Túria]] puix no va tindre paralelisme en les atres ciutats importants del Regne de Valéncia, si be, moltes de les personalitats que varen contribuir al seu desenroll provenien de diversos llocs com [[Gandia]], [[Villena]], ... |
| | | |
− | També cabria destacar la convivència de diferents cultures, creant corrents humanístics molt importants. Moltes de les idees humanistes es varen estendre per [[Itàlia]] i [[Europa]], igual que els èxits militars conseguits per la [[Corona d'Aragó]]. | + | També cabria destacar la convivència de diferents cultures, creant corrents humanístiques molt importants. Moltes de les idees humanistes se varen estendre per [[Itàlia]] i [[Europa]], igual que els èxits militars conseguits per la [[Corona d'Aragó]]. |
| | | |
− | El punt àlgit ho trobem en l'época dels [[Borja]], que varen introduir el [[Renaiximent]] en [[Espanya]] per Valéncia (deixant de mostra les pintures al fresc de la Catedral), i la cort humaniste de la reina Na [[Germana de Foix]] (segona dona de [[Ferrando el Catòlic]]) i el seu espós el Duc de Calabria, que varen conseguir reunir en el [[Palau Real de Valéncia]] a la flor i nata de la intelectualitat de la seua época. En este moment s'inicià la llenta decadència que arribarà fins el [[sigle XVII]] en la perduda dels furs y drets valencians. | + | El punt àlgit el trobem en l'época dels [[Borja]], que varen introduir el [[Renaiximent]] en [[Espanya]] per Valéncia (deixant de mostra les pintures al fresc de la Catedral), i la cort humanista de la reina Na [[Germana de Foix]] (segona dòna de [[Ferrando el Catòlic]]) i el seu espós el Duc de Calàbria, que varen conseguir reunir en el [[Palau Real de Valéncia]] a la flor i nata de l'intelectualitat de la seua época. En este moment s'inicià la llenta decadència que arribarà fins al [[sigle XVII]] ab la pèrdua dels furs y drets valencians. |
| | | |
| ==Temps àureus de la llengua i lliteratura valencianes== | | ==Temps àureus de la llengua i lliteratura valencianes== |
| | | |
− | El periodo històric comprés entre la proclamació del primer rei de la dinastia Trastàmara (Ferran I) com sobirà de la Corona d'Aragó ([[1412]]), i el final de la [[guerra de les Germanies]] ([[1521]]), es coneix com els "temps àureus de la llengua i lliteratura valencianes". | + | El periodo històric comprés entre la proclamació del primer rei de la dinastia Trastàmara (Ferran I) com a sobirà de la Corona d'Aragó ([[1412]]), i el final de la [[guerra de les Germanies]] ([[1521]]), se coneix com els "temps àureus de la llengua i lliteratura valencianes". |
| | | |
− | La [[llengua valenciana]] és puix la primera llengua neollatina, naixcuda del trencament del [[llatí]], que té [[Sigle d'Or lliterari]], molt abans que el restant de les llengües europees que tardarien més en consolidar-se. Fon la primera llengua a tindre tota una pléyade d'autors, valencians, que confessen escriure "en llengua valenciana", puix era esta la llengua de prestigi del moment <ref>"Cronologia Històrica de la Llengua Valenciana" ([[Diputació de Valéncia]]. [[2007]]), [[Joan Ignaci Culla Hernández]] i [[Mª Teresa Puerto Ferré]]. ISBN 978-84-7795-470-5. Valencia</ref>. | + | La [[llengua valenciana]] és, puix, la primera llengua neollatina, naixcuda del trencament del [[llatí]], que té [[Sigle d'Or lliterari]], molt abans que el restant de les llengües europees que tardarien més en consolidar-se. Fon la primera llengua a tindre tota una pléyade d'autors, valencians, que confessen escriure "en llengua valenciana", puix era esta la llengua de prestigi del moment <ref>"Cronologia Històrica de la Llengua Valenciana" ([[Diputació de Valéncia]]. [[2007]]), [[Joan Ignaci Culla Hernández]] i [[Mª Teresa Puerto Ferré]]. ISBN 978-84-7795-470-5. Valencia</ref>. |
| | | |
− | El desenroll financer conseguit pel Regne de Valéncia, va generar una expansió urbana i un gran creiximent demogràfic, tot això assentà les bases per al floriment cultural i lliterari. | + | El desenroll financer conseguit pel Regne de Valéncia, va generar una expansió urbana i un gran creiximent demogràfic, tot això assentà les bases per al floriment cultural i lliterari. |
| | | |
− | La poesia va conseguir el cim del seu major esplendor. La Valéncia del [[sigle XV]] va reunir a un extraordinari grup de lliterats de totes les capes de l'aristocràcia valenciana, tenint com màxims exponents a [[Jordi Sant Jordi]] (cortesà), [[Ausias March]] (feudal), [[Joanot Martorell]] (cavalleresca), [[Roig de Corella]] i [[sor Isabel de Villena]] (urbana i clerical),... | + | La poesia va conseguir el cim del seu major esplendor. La Valéncia del [[sigle XV]] va reunir a un extraordinari grup de lliterats de totes les capes de l'aristocràcia valenciana, tenint com a màxims exponents a [[Jordi Sant Jordi]] (cortesà), [[Ausiàs March]] (feudal), [[Joanot Martorell]] (cavalleresca), [[Roig de Corella]] i [[sor Isabel de Villena]] (urbana i clerical),... |
| | | |
| ==Poesia== | | ==Poesia== |
− | El [[sigle XV]] marca la definitiva ruptura en la tradició trobadoresca,no ya respecte a la llengua, sino respecte al concepte amorós i de la dona. Les obres no s'escriuen ya a l'ombra del rei, sino inspirades per l'incipient humanisme renaixentiste que obstaculisa a [[Espanya]] per Valéncia, si be, la cort valenciana fon un clar catalisador. | + | El [[sigle XV]] marcà la definitiva ruptura ab la tradició trobadoresca, no ya respecte a la llengua, sino respecte al concepte amorós i de la dòna. Les obres no s'escriuen ya en l'ombra del rei, sino inspirades per l'incipient humanisme renaixentiste que obstaculisa a [[Espanya]] per Valéncia, si be, la cort valenciana fon un clar catalisador. |
| | | |
− | En La Cort de [[Alfonso V]] el Magnànim, es va generar eixe caldo de cultiu que va inspirar els poetes valencians i els va portar a trencar buscant la renovació tornant la mirada als clàssics grecollatins i cap al [[Renaiximent]] liderat per [[Dante]], [[Petrarca]] i [[Boccaccio]], que varen ser llegits i traduïts a la [[llengua valenciana]]. | + | En La Cort d'[[Alfonso V]] el Magnànim, se va generar eixe caldo de cultiu que va inspirar els poetes valencians i els va portar a trencar buscant la renovació tornant la mirada als clàssics grecollatins i cap al [[Renaiximent]] liderat per [[Dante]], [[Petrarca]] i [[Boccaccio]], que varen ser llegits i traduïts a la [[llengua valenciana]]. |
| | | |
− | La influència es va notar en els escrits de [[Jordi Sant Jordi]], pero la renovació i l'autentica modernisació la varen supondre els 10.000 versos de l'obra d'Ausias March, qui trenca en la tradició trobadoresca i la llengua estàndart utilisada per ells (provençal lliterari) i ya utilisa en les seues composicions la llengua valenciana, trobant en els seus escrits abundants localismes de l'horta de Gandia, i elevant-la al màxim de les seues possibilitats expressives.
| + | L'influència es va notar en els escrits de [[Jordi Sant Jordi]], pero la renovació i l'autentica modernisació la varen supondre els 10.000 versos de l'obra d'Ausiàs March, qui trencà ab la tradició trobadoresca i la llengua estàndart usada per ells (provençal lliterari) i ya usà en les seues composicions la llengua valenciana, trobant en els seus escrits abundants localismes de l'horta de Gandia, i elevant-la al màxim de les seues possibilitats expressives. |
| | | |
− | Si en la poesia és March el referent, en prosa és Joanot Martorell, en la seua famosa novela de cavalleria [[Tirant lo Blanch]], escrita com ell mateix diu en "vulgar valenciana". | + | Si en la poesia és March el referent, en prosa és Joanot Martorell, ab la seua famosa novela de cavalleria [[Tirant lo Blanch]], escrita com ell mateix diu en "vulgar valenciana". |
| | | |
− | El tercer gran poeta del Sigle d'Or és [[Roiç de Corella]], també natural de Gandia com March, plena tota la segona mitat del sigle XV. Corella, en gran mestria, és capaç d'assimilar totes les influències que confluïxen i desenrollar un estil de formes suntuoses, sintaxis complicada, retorçuda en girs i grans hipérbatons que, no obstant, no violenten la llengua. És segons algunes fonts un dels majors exponents Done-la crida "valenciana prosa" | + | El tercer gran poeta del Sigle d'Or és [[Roiç de Corella]], també natural de Gandia, com March, ompli tota la segona mitat del sigle XV. Corella, ab gran mestria, és capaç d'assimilar totes les influències que confluïxen i desenrollar un estil de formes suntuoses, sintaxis complicada, retorçuda en girs i grans hipérbatons que, no obstant, no violenten la llengua. És segons algunes fonts un dels majors exponents de la nomenada "valenciana prosa". |
| | | |
− | Junt en estos tres grans poetes valencians, els atres, a pesar de ser bons, queden en un segon pla. Aixina podem mencionar a [[Francesc Ferrer]] i [[Lluís de Vilarasa]] que varen seguir a l'escola d'Ausias o [[Dionís Guiot]] que s'ajustava més a l'estil d'[[Andreu Febrer]]. | + | Junt ab estos tres grans poetes valencians, els atres, a pesar de ser bons, queden en un segon pla. Aixina podem mencionar a [[Francesc Ferrer]] i [[Lluís de Vilarasa]] que varen seguir l'escola d'Ausiàs o [[Dionís Guiot]] que s'ajustava més a l'estil d'[[Andreu Febrer]]. |
| | | |
| ===Els certàmens=== | | ===Els certàmens=== |
Llínea 58: |
Llínea 58: |
| Entre tots els certàmens organisats, el més nomenat fon el de [[1474]] dedicat a la "Verge Maria", i en ell se varen reunir la flor i nata de la poesia valenciana del moment. L'organisador fon [[Bernat de Fenollar]]. | | Entre tots els certàmens organisats, el més nomenat fon el de [[1474]] dedicat a la "Verge Maria", i en ell se varen reunir la flor i nata de la poesia valenciana del moment. L'organisador fon [[Bernat de Fenollar]]. |
| | | |
− | Les poesies d'este certamen varen ser editades i en el nom de "Els trobes de lahors de la Verge Maria" que fon el primer llibre imprés a Espanya. | + | Les poesies d'este certamen varen ser editades ab el nom de "Els trobes de lahors de la Verge Maria" que fon el primer llibre imprés en Espanya. |
| | | |
| ===Poetes === | | ===Poetes === |
| | | |
− | La poesia és segurament el genere que va otorgar a la [[idioma valencià|llengua valenciana]] la seua categoria de llengua lliterària. Dels poetes del moment ademés dels nomenats podríem destacar innumerables com [[Jeroni Martí]], [[Lluís Ros]], [[Vicent Ferrandis]], [[Narcis Vinyoles]], [[Bernat Fenollar]], [[Jaume Gasull]], [[Jordi Centelles]], [[Bertomeu Dimas]], [[Joan Escrivá]]... Fenollar i Gasull destacarien dins de la poessia satírica, atres com Escrivá o Vinyoles en els cançoners a l'estil de March. | + | La poesia és segurament el gènero que va otorgar a la [[idioma valencià|llengua valenciana]] la seua categoria de llengua lliterària. Dels poetes del moment ademés dels nomenats podríem destacar innumerables com [[Jeroni Martí]], [[Lluís Ros]], [[Vicent Ferrandis]], [[Narcis Vinyoles]], [[Bernat Fenollar]], [[Jaume Gasull]], [[Jordi Centelles]], [[Bertomeu Dimas]], [[Joan Escrivá]]... Fenollar i Gasull destacarien dins de la poesia satírica, atres com Escrivá o Vinyoles ab els cançoners a l'estil de March. |
| | | |
| ===Influencies=== | | ===Influencies=== |
| | | |
− | Com a reflex de la societat valenciana del [[sigle XV]], la poesia valenciana del Sigle d'Or és capaç d'integrar la tradició poètica autòctona en una notable influència italiana i castellana. | + | Com a reflex de la societat valenciana del [[sigle XV]], la poesia valenciana del Sigle d'Or és capaç d'integrar la tradició poètica autòctona ab una notable influència italiana i castellana. |
| | | |
| ==Prosa Narrativa== | | ==Prosa Narrativa== |
| | | |
− | El potent desenroll soci-econòmic i cultural del [[Regne de Valéncia]] en el [[sigle XV]] creà el caldo de cultiu per a que, com va succeir en la poesia, la [[idioma valencià|llengua valenciana]] contà en alguna de les més importants obres escrites en l'[[Europa]] del moment. | + | El potent desenroll soci-econòmic i cultural del [[Regne de Valéncia]] en el [[sigle XV]] creà el caldo de cultiu per a que, com va succeir en la poesia, la [[idioma valencià|llengua valenciana]] contà ab alguna de les més importants obres escrites en l'[[Europa]] del moment. |
| | | |
| El [[Tirant lo Blanch]] de [[Joanot Martorell]] fon la culminació de la narrativa valenciana desenrollada des del [[sigle XIII]] . | | El [[Tirant lo Blanch]] de [[Joanot Martorell]] fon la culminació de la narrativa valenciana desenrollada des del [[sigle XIII]] . |
| | | |
− | Martorell va nàixer a [[Gandia]] i fon cunyat d'[[Ausias March]], pertanyia a una família pròxima a la Corona, tant que el yayo havia arribat a convertir-se en u dels prestadors del rei i el pare en [[Jurat]] de Valéncia en [[1412]]. En el canvi de dinastia, les coses varen començar a complicar-se per a la família, lo que va influir en l'autor i en la seua obra. | + | Martorell va nàixer a [[Gandia]] i fon cunyat d'[[Ausiàs March]], pertanyia a una família pròxima a la Corona, tant que el yayo havia arribat a convertir-se en u dels prestadors del rei i el pare en [[Jurat]] de Valéncia en [[1412]]. Ab el canvi de dinastia, les coses varen començar a complicar-se per a la família, lo que va influir en l'autor i en la seua obra. |
| | | |
− | La vida que Martorell va seguir, va portar un ritme semblant al del propi personage de la seua obra cim, "[[Tirant lo Blanch]]", editada en [[1490]] i, que fon qualificada per [[Cervantes]] en boca de En [[En Quixot]], com el "millor llibre de cavalleries del mon", com "un tesor de content i una mina de passatemps". Estos elogis de Cervantes varen permetre al llibre salvar-se de la crema del Quixot i de l'[[Inquisició]]. | + | La vida que Martorell va seguir, va portar un ritme paregut al del propi personage de la seua obra cim, "[[Tirant lo Blanch]]", editada en [[1490]] i, que fon qualificada per [[Cervantes]] en boca de [[En Quixot]], com el "millor llibre de cavalleries del món", com "un tesor de content i una mina de passatemps". Estos elogis de Cervantes varen permetre al llibre salvar-se de la crema del Quixot i de l'[[Inquisició]]. |
| | | |
− | Martorell va dilapidar la fortuna familiar i va viajar per tota [[Europa]] i en els últims quatre anys de la seua vida va escriure la seua obra. Molts dels conflictes d'honor vixcuts i dels acontenyiments passats en els seus viages els trobem plasmats d'una forma o una atra en el Tirant. | + | Martorell va dilapidar la fortuna familiar i va viajar per tota [[Europa]] i en els últims quatre anys de la seua vida va escriure la seua obra. Molts dels conflictes d'honor vixcuts i dels acontenyiments passats en els seus viages els trobem plasmats d'una forma o una atra en el Tirant. |
| | | |
− | Ademés del Tirant, Martorell mos va deixar un relat inconclús titulat "[[Guillem de Vàroic]]", i que segons alguns estudiosos serviria d'inspiració per als primers capítuls de la seua obra cim, | + | Ademés del Tirant, Martorell nos va deixar un relat inconclús titulat "[[Guillem de Varoych]]", i que segons alguns estudiosos serviria d'inspiració per als primers capítuls de la seua obra cim, editada per Joan Galba en [[1490]], diu: |
| | | |
− | Editada per Joan Galba en [[1490]] diu:
| + | {{Cita|''[...] Lo qual fon traduit de Angles en lengua portoguesa. E apres en vulgar lengua valenciana per lo magnifich e virtuos caualler mossen johanot martorell [...]''|En el Deo gracias del Tirant lo Blanch}} |
| | | |
− | {{cita|...El qual fon traduït de Anglés en Llengua portoguesa. E apres en vulgar valenciana pel magnifich: e virtuos cavaller mossen Johanot Martorell...}}
| + | ==Lliteratura religiosa i didàctica== |
| | | |
− | ==Literatura religiosa i didactica==
| + | Els màxims representants de la lliteratura religiosa valenciana els trobem en el trànsit entre el [[sigle XIV]] i el XV ([[Sant Vicent Ferrer|Vicent Ferrer]], Canals,..) i ya entrat el XV tenim algunes figures destacables. |
| | | |
− | Els màxims representants de la lliteratura religiosa valenciana els trobem en el transite entre el [[sigle XIV]] i el XV ([[Sant Vicent Ferrer|Vicent Ferrer]], Canals,..) i ya entrat el XV tenim algunes figures destacables.
| + | En l'enet religiós i en el [[Regne de Valéncia]] en ebullició les traduccions del [[llatí]] a la llengua valenciana i atres llibres espirituals, estan a l'altura de la poesia i la narrativa. |
| | | |
− | En l'enet religiós i en el [[Regne de Valéncia]] en ebullició les traduccions del [[llatí]] a la llengua valenciana i atres llibres espirituals, estan a l'altura de la poessia i la narrativa.
| + | Els certàmens poètics "en laor de la Purísima i Immaculada Concepció" i "de la Mare de Deu Maria" desenrollats en el sigle XIV, seguixen al mateix nivell en el XV. Eren acontenyiments socials a on participaven poetes de distints llocs d'Espanya i Europa, com Castella, [[Mallorca]], Catalunya o [[Itàlia]]. |
− | | |
− | Els certàmens poètics "en laor de la Purísima i Immaculada Concepció" i "de la Mare de Deu Maria" desenrollats en el sigle XIV, seguixen al mateix nivell en el XV. Eren acontecimentos socials on participaven poetes de distints llocs d'Espanya i Europa, com Castella, [[Mallorca]], Catalunya o [[Itàlia]]. | |
| | | |
| ===Obres=== | | ===Obres=== |
Llínea 104: |
Llínea 102: |
| ===Autors=== | | ===Autors=== |
| | | |
− | La figura més representativa és sense dubte [[Sor Isabel de Villena]], filla illegítima del marqués de [[Villena]] i educada en la cort de [[Maria de Castella]]. Als 15 anys va ingressar en el [[Real Monasteri de la Santissima Trinitat]] a on va arribar a ser abadesa. | + | La figura més representativa és sense dubte [[Sor Isabel de Villena]], filla illegítima del marqués de [[Villena]] i educada en la cort de [[Maria de Castella]]. Als 15 anys va ingressar en el [[Real Monasteri de la Santíssima Trinitat]] a on va arribar a ser abadesa. |
| | | |
− | [[Bernat Fenollar|Fenollar]], Escrivá, [[Roiç de Corella|Roïç de Corella]], [[Jaume Gasull|Gasull]],... tenen buit en este apartat per les seues aportacions. | + | [[Bernat Fenollar|Fenollar]], Escrivà, [[Roiç de Corella|Roïç de Corella]], [[Jaume Gasull|Gasull]],... tenen buit en este apartat per les seues aportacions. |
| | | |
| ==Lliteratura Satírica== | | ==Lliteratura Satírica== |
Llínea 112: |
Llínea 110: |
| La lliteratura satírica valenciana del sigle d'or, conseguix el seu zenit de producció en el sigle XV. | | La lliteratura satírica valenciana del sigle d'or, conseguix el seu zenit de producció en el sigle XV. |
| | | |
− | Com a antecedents tindríem "els debats, sirventés i tesons" de la lliteratura trobadoresca, pero la lliteratura satírica valenciana dona un gir i s'orienta més cap a la crítica social corrosiva i la misogínia accentuada. | + | Com a antecedents tindríem "els debats, sirventés i tesons" de la lliteratura trobadoresca, pero la lliteratura satírica valenciana donà un gir i s'orientà més cap a la crítica social corrosiva i la misogínia accentuada. |
| | | |
− | Utilisa noves rimes destacant "la [[codolada]]" que consistix en un parellat en un vers llarc i un atre curt.
| + | Usa noves rimes destacant "la [[codolada]]" que consistix en un redolí ab un vers llarc i un atre curt. |
| | | |
− | Ràpidament un grup numerós de poetes se varen especialisar en este tipo de composicions burlesques | + | Ràpidament un grup numerós de poetes se varen especialisar en este tipo de composicions burlesques |
| | | |
| ===Autors i obres=== | | ===Autors i obres=== |
Llínea 122: |
Llínea 120: |
| Novament trobem a Fenollar i Gasull, pero sense dubte, entre tots sobreeixí el mege valencià [[Jaume Roig]]. | | Novament trobem a Fenollar i Gasull, pero sense dubte, entre tots sobreeixí el mege valencià [[Jaume Roig]]. |
| | | |
− | * [[Bernat de Fenollar]]. "El procés dels olives" escrita conjuntament en Gasull tracta sobre l'amor senil. "Lo Somni de Joan Joan" és una burla dels costums femenins i a on es tracta també l'amor en la madurea de la vida. Finalment en "La brama dels llauradors" satirisa el llenguage dels llauradors valencians i de la gent normal dins d'un corrent que pretenia polir les formes de parlar, esta obra fon molt representada fins al [[sigle XVI]], gojant de gran acceptació. | + | * [[Bernat de Fenollar]]. "El procés dels olives" escrita conjuntament en Gasull tracta sobre l'amor senil. "Lo Somni de Joan Joan" és una burla dels costums femenins i a on se tracta també l'amor en la madurea de la vida. Finalment en "La brama dels llauradors" satirisa el llenguage dels llauradors valencians i de la gent normal dins d'un corrent que pretenia polir les formes de parlar, esta obra fon molt representada fins al [[sigle XVI]], gojant de gran acceptació. |
| | | |
− | * [[Jaume Roig]]. Este mege valencià conseguix alcançar el cim de les lletres valencianes. La seua obra esta plena de talent i genialitat va servir de model cultural durant décades. | + | * [[Jaume Roig]]. Este mege valencià conseguix alcançar el cim de les lletres valencianes. La seua obra esta plena de talent i genialitat va servir de model cultural durant décades. |
| | | |
− | Roig pertanyia a la burguesia valenciana, va estudiar medicina en [[Paris]] i [[Lleida]]. En Valéncia va fixar la seua residència molt pronte, fon administrador de l'"[[Hospital dels Inocents]]" fundat pel [[Pare Jofre]] i mege de càmara de la reina Maria, aixina com conseller de la ciutat. | + | Roig pertanyia a la burguesia valenciana, va estudiar medicina en [[Paris]] i [[Lleida]]. En Valéncia va fixar la seua residència molt pronte, fon administrador de l'"[[Hospital dels Inocents]]" fundat pel [[Pare Jofre]] i mege de càmara de la reina Maria, aixina com conseller de la ciutat. |
| | | |
− | En [[1460]] se va retirar a [[Callosa d'En Sarrià]] durant una epidèmia que assolava Valéncia. Allí va escriure l'"Espill o Llibre dels dones", 16.359 versos parellats, en la llínea misògina satírica de la tradició cristià-musulmana. En l'Espill a soles dos dones se salven de la condena general, la seua dona [[Isabel Pellicer]] i la [[Mare de Deu]]. Esta obra és considerada per la seua estructura com a precedent de la novela picaresca (protagoniste-narrador, incorporació d'algunes senyes de l'identitat de l'autor, ...). | + | En [[1460]] es va retirar a [[Callosa d'En Sarrià]] durant una epidèmia que assolava Valéncia. Allí va escriure l'"Espill o Llibre dels dònes", 16.359 versos parellats, ab la llínea misògina satírica de la tradició cristiana-musulmana. En l'Espill a soles dos dònes se salven de la condena general, la seua dòna [[Isabel Pellicer]] i la [[Mare de Deu]]. Esta obra és considerada per la seua estructura com a precedent de la novela picaresca (protagoniste-narrador, incorporació d'algunes senyes de l'identitat de l'autor, ...). |
| | | |
| L'espill s'emmarca en un estil realiste i pintoresc de la vida del [[sigle XV]]. Els personages i les situacions són deformats i caricaturisats conseguint situacions divertides. | | L'espill s'emmarca en un estil realiste i pintoresc de la vida del [[sigle XV]]. Els personages i les situacions són deformats i caricaturisats conseguint situacions divertides. |
Llínea 135: |
Llínea 133: |
| El teatre valencià del Sigle d'Or seguix en la llínea de tota Europa i es desenrolla en l'àmbit religiós principalment. | | El teatre valencià del Sigle d'Or seguix en la llínea de tota Europa i es desenrolla en l'àmbit religiós principalment. |
| | | |
− | La [[catedral de Valéncia]] fon u dels principals centre dramàtics i ha conservat moltes peces teatrals que mostren l'evolució des de les simples cerimònies populars i folclòriques fins als misteris d'escenografia molt elaborada. | + | La [[catedral de Valéncia]] fon u dels principals centre dramàtics i ha conservat moltes peces teatrals que mostren l'evolució des de les simples cerimònies populars i folclòriques fins als misteris d'escenografia molt elaborada. |
| | | |
− | Les representacions que es realisaven durant l'any eren innumerables i tradicionals, i les trobem a lo llarc de tota la geografia valenciana. | + | Les representacions que es realisaven durant l'any eren innumerables i tradicionals, i les trobem a lo llarc de tota la geografia valenciana. |
| | | |
− | En el nort de [[Castelló]] destacarien les "santonadas", a Gandia "la Colometa" (tema pasqual), en atres llocs les celebracions processionals de la Festa de l'[[Àngel Custodi]]. | + | En el nort de [[Castelló]] destacarien les "santonadas", a Gandia "la Colometa" (tema pasqual), en atres llocs les celebracions processionals de la Festa de l'[[Àngel Custodi]]. |
| | | |
− | Entre totes les representacions pronte varen començar a destacar els Misteris, celebrats dins dels temples, centrats en temes pasquals, marians o hagiogràfics (documentats en els archius eclesials). Entre atres destacarien "La representació de la Nit de Nadal", els "Misteris de l'Assunció de la Verge", i el més conegut "[[Misteri d'Elig]]" que seguix representant-se, datat en el sigle XV... | + | Entre totes les representacions pronte varen començar a destacar els Misteris, celebrats dins dels temples, centrats en temes pasquals, marians o hagiogràfics (documentats en els archius eclesials). Entre atres destacarien "La representació de la Nit de Nadal", els "Misteris de l'Assunció de la Verge", i el més conegut "[[Misteri d'Elig]]" que seguix representant-se, datat en el sigle XV... |
| | | |
− | El teatre profà va començar a manifestar-se a finals del [[sigle XIV]], especialment en commemoracions en honor dels reis. | + | El teatre profà va començar a manifestar-se a finals del [[sigle XIV]], especialment en commemoracions en honor dels reis. |
| | | |
− | Dins de l'àmbit del teatre satíric trobem "la festa del bisbetó" (sàtira sobre les jerarquies religioses) o "el joc del Pàsero" en sàtires que acaben en batalles campals. | + | Dins de l'àmbit del teatre satíric trobem "la festa del bisbetó" (sàtira sobre les jerarquies religioses) o "el joc del Pàsero" ab sàtires que acaben en batalles campals. |
| | | |
− | L'activitat teatral al màxim nivell en Llengua Valenciana per viuria fins a les [[Germanies]] , des d'este moment el teatre religiós fon capaç de mantindre els seus esquemes tradicionals pero el cortesà va començar a evolucionar influenciat pel castellà i l'italià. | + | L'activitat teatral al màxim nivell en Llengua Valenciana perviuria fins a les [[Germanies]], des d'este moment el teatre religiós fon capaç de mantindre els seus esquemes tradicionals pero el cortesà va començar a evolucionar influenciat pel castellà i l'italià. |
| | | |
| == Fets rellevants == | | == Fets rellevants == |
− | *El primer llibre imprés en valencià a Espanya es va realisar en [[Valéncia (ciutat)|Valencia]], açò denota un gran impuls sobre les obres escrites. Esta obra es titula '''''[[Obres o trobes en lahors de la Verjurada Maria]] ''''' imprés l'any [[1474]]. | + | *El primer llibre imprés en valencià en Espanya es va realisar en [[Valéncia (ciutat)|Valéncia]], açò denota un gran impuls sobre les obres escrites. Esta obra es titula '''''[[Obres o trobes en lahors de la Verjurada Maria]] ''''' imprés l'any [[1474]]. |
| | | |
| *Àngels músics de la Catedral de Santa Maria en Valéncia, La Seu. | | *Àngels músics de la Catedral de Santa Maria en Valéncia, La Seu. |
Llínea 157: |
Llínea 155: |
| === Escritors === | | === Escritors === |
| * [[Jordi de Sant Jordi]] (13??. 1424) que seguix encara l'estil trobadoresc. | | * [[Jordi de Sant Jordi]] (13??. 1424) que seguix encara l'estil trobadoresc. |
− | * [[Ausias March]] (1397-1459), mestre de l'anàlisis introspectiva de l'home renaixentiste. | + | * [[Ausiàs March]] (1397-1459), mestre de l'anàlisis introspectiva de l'home renaixentiste. |
− | * [[Joanot Martorell]], alba, en el seu ''[[Tirant lo Blanch]] '', de la novela moderna europea, en el pròlec del qual es destaca "''M'atreviré expondre: no solament de llengua anglesa en portuguesa. Mes encara de portuguesa en vulgar valenciana: perço que la nació a on vaig nàixer i soc natural senet puxa alegrar...''". | + | * [[Joanot Martorell]], alba, en el seu ''[[Tirant lo Blanch]] '', de la novela moderna europea, en el pròlec del qual es destaca "''me atreuire expondre: no solament de lengua anglesa en portoguesa. Mas encara de portoguesa en vulgar valenciana: perço que la nacio don yo so natural sen puxa alegrar [...]''". |
| * [[Joan Roiç de Corella|Joan Roís de Corella]] (1433/43-1497), que lluïx un humanisme erudit. | | * [[Joan Roiç de Corella|Joan Roís de Corella]] (1433/43-1497), que lluïx un humanisme erudit. |
− | * [[Jaume Roig]] (ca. 1400-1478), autor del ''[[Espill]] '' o ''[[Llibre dels dones]] '', i l'escola satírica valenciana. | + | * [[Jaume Roig]] (ca. 1400-1478), autor de l'''[[Espill]]'' o ''[[Llibre dels dònes]] '', i l'escola satírica valenciana. |
| * [[Isabel de Villena|Sor Isabel de Villena]] (1430-1490), ploma intimista i tendra. | | * [[Isabel de Villena|Sor Isabel de Villena]] (1430-1490), ploma intimista i tendra. |
− | * [[Sant Vicent Ferrer]] Religiós, intelectual i polític. Destaquen els seus sermons. Artífex del [[Compromis de Casp]]. | + | * [[Sant Vicent Ferrer]] Religiós, intelectual i polític. Destaquen els seus sermons. Artífex del [[Compromís de Casp]]. |
− | * [[Bonifaci Ferrer]]. Autor d'una traducció de la [[Bíblia]] a la llengua valenciana. Participà en el seu germà en el Compromis de Casp. | + | * [[Bonifaci Ferrer]]. Autor d'una traducció de la [[Bíblia]] a la llengua valenciana. Participà ab el seu germà en el Compromis de Casp. |
− | *[[Jaume Gaçull]] Autor entre atres de [[Lo Somni de Joan Joan]] | + | * [[Jaume Gaçull]] Autor entre atres de [[Lo Somni de Joan Joan]] |
| | | |
| === Pintura i escultura === | | === Pintura i escultura === |
Llínea 172: |
Llínea 170: |
| * [[Damián Forment]] | | * [[Damián Forment]] |
| | | |
− | Este sigle, entre [[Edat Mijana]] i [[Renaiximent]], és vivificat per les seues relacions estretes en els italians: Alfons V el Magnànim s'instala en [[Nàpols]] a on manté una Cort brillant, fins a la seua mort en [[1458]]. El seu fill [[Ferran II d'Aragó|Ferrando II]] li succeïx a Nàpols en el mateix brillantor. | + | Este sigle, entre [[Edat Mija]] i [[Renaiximent]], és vivificat per les seues relacions estretes ab els italians: Alfons V el Magnànim s'instala en [[Nàpols]] a on manté una Cort brillant, fins a la seua mort en [[1458]]. Son fill [[Ferran II d'Aragó|Ferrando II]] li succeïx a Nàpols ab la mateixa brillantor. |
| | | |
| ===Finances=== | | ===Finances=== |